וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביה"ד הארצי: להסתדרות הזכות לתבוע גופים המפירים "חוק הכסאות" גם אם העובדים אינם מיוצגים על ידה

חיים ביאור

10.2.2011 / 14:22

ההסתדרות תבעה עשרות בתי עסק בקניונים ומרכזים מסחריים



בית הדין הארצי לעבודה פסק היום שלהסתדרות יש זכות לתבוע מעסיקים שאינם מציבים כסאות לעובדים כנדרש בחוק עבודה בישיבה. ההסתדרות תוכל לתבוע מעתה גם גופים המפירים חוק שעובדיהם אינם מיוצגים על ידי ההסתדרות.



פסק הדין של נשיא בית הדין הארצי לעבודה בדימוס, השופט סטיב אלדר והשופטים עמירם רבינוביץ וורדה וירט-ליבנה ניתן בעקבות פעילות של חברי תנועת הנוער העובד השייכת להסתדרות לפני כשלוש שנים. הפעילים נכנסו לעשרות רשתות וחנויות בקניונים ומרכזים מסחריים וגילו שברבות מהן העובדים אינם יכולים לשבת במהלך העבודה כי לא מוצבים בהן כסאות או שהכסאות הקיימים הם ללא משענת.



ההסתדרות הגישה נגד 61 מבתי עסק אלה תביעה לבית הדין האיזורי לעבודה בתל אביב, בה ביקשה להטיל עליהם קנס כספי כבד. בעקבות הגשת התביעה, הגיעה ההסתדרות להסדר עם רוב הרשתות, שכלל הצבת כסאות לעובדים ומינוי נציג מטעם ההנהלה לטיפול בנושא זכות הישיבה של העובדים. ואולם 21 חנויות ורשתות סירבו להגיע להסכם. מדובר בחברות בענף הביגוד והטקסטיל, אבטחה, שירותי תקשורת, התרופות והתמרוקים, כאשר רוב העובדים בהם מועסקים כמוכרים בחנויות ומיעוטם משמשים בתפקידים טכניים. בעניין רשתות אלה, החליט בית הדין האיזורי למחוק את תביעת ההסתדרות לחייב אותן לשלם פיצוי כספי לעובדים שלא ניתן להם לשבת, בנימוק שהיא אינה גוף המייצג את העובדים הללו ולכן אינה יכולה לפתוח בהליך משפטי נגד חברות אלה בעניין הפרת "חוק הכסאות".



ההסתדרות עירערה על ההחלטה בפני בית הדין הארצי וטענה באמצעות עורכי הדין שי תקן וחנה שניצר, כי "חוק הכסאות" מקנה לה זכות להגיש תביעה נגד מעסיקים גם אם העובדים אינם מאורגנים בה ואינם מיוצגים על ידה. לטענת ההסתדרות, זכותה להגיש תביעה הנוגעת לכלל העובדים במקום עבודה שאינו מכבד את זכותם לשבת במהלך יום העבודה בניגוד לחוק, ולא רק תביעה פרטנית נגד כל מפעל או רשת בנפרד או בשם כל עובד.



"בקשתנו נועדה למנוע פגיעה קשה בזכויות הבסיסיות של העובדים כבני אדם ולהשיב את כבודם ותחושת הערך העצמי שלהם", נטען בערעור. מנגד, טענו רוב הרשתות שנתבעו כי הן מספקות לעובדיהן מקומות ישיבה "כשהדבר מתאפשר", מקפידות על רווחת העובדים וככל שיש הפרה של החוק מצידן, מדובר במקרים בודדים.

הנשיא בדימוס אדלר שכתב את פסק הדין, קבע שאם ארגון עובדים, כדוגמת ההסתדרות, הוא גוף גדול שחתם במהלך השנים על הסכמים קיבוציים בענפי משק גדולים, הוא זכאי לתבוע באופן קיבוצי מקומות עבודה גדולים המפרים את "חוק הכסאות". לדבריו, רק בצורה זו ניתן לאכוף את החוק ולסייע לעובדים חלשים שאינם מאורגנים ואינם מעיזים להתלונן על כך שהמעסיק אינו מעמיד לרשותם כסא ואינו מאפשר להם לשבת. בכך נתן למעשה השופט אדלר להסתדרות את הזכות להמשיך בהליכים משפטיים נגד 21 הרשתות הנתבעות על הפרת החוק בבית הדין האיזורי בתל אביב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully