וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחיר המלחמה על הדלק: קיצוץ רוחבי בתקציבים של משרדי הממשלה

מאת מוטי בסוק, אורה קורן וחיים ביאור

11.2.2011 / 7:27

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר יובל שטייניץ הציגו אתמול שורה של צעדים בעקבות הלחץ הציבורי נגד הממשלה ? השכבות החלשות ייהנו מהעלאת שכר המינימום, הפחתת מחירי הדלק, המים והתחבורה הציבורית - אך גם ייפגעו מהקיצוץ המתוכנן בתקציב הרווחה, הבריאות והחינוך



>> שכר המינימום יועלה ב-450 שקל בחודש, מחיר הדלק יוזל ב-23 אגורות, תעריפי המים (צריכה ממוצעת) יוזלו, יועלה מחיר המים בצריכה גבוהה, מחירי "חופשי-חודשי" ותחבורה ציבורית בפריפריה יוזלו בשיעור של 10% - אלה הצעדים העיקריים שהציגו אתמול ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר יובל שטייניץ במסיבת עיתונאים שערכו בתל אביב.



נתניהו ושטייניץ, הציגו את הצעדים בעקבות הלחץ הציבורי שהתחזק בשבוע האחרון - נגד עליות המחירים במשק.

המימון לצעדים אלה יבוא מקיצוץ רוחבי של כ-2% מתקציבי הממשלה, תוקפא ההפחתה המתוכננת במס ההכנסה לשני העשירונים העליונים ב-2012, דחיית הפחתת מס הכנסה בשני העשירונים העליונים. בנוסף, תיבחן דחייה של הפחתת מס החברות המיועדת ל-2012, בשנה.



בדבריהם על ביטול העלאת המס על הדלק, התייחסו נתניהו ושטייניץ אך ורק ל-2011. ראש הממשלה ושר האוצר לא התייחסו להעלאת הבלו המתוכננת בינואר 2012.



יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, הודיע אתמול שהוועדה לתיאום ולביצוע בהסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה כללי במשק. משמעות ההכרזה היא שבעוד שבועיים ההסתדרות תהיה רשאית לקיים שביתה או שיבושים קשים, אם במהלך תקופה זו לא תושג הסכמה בינה לבין הממשלה בנוגע לשני נושאים עיקריים: גלי ההתייקרויות ושכר המינימום. בהסתדרות קיימו אמש התייעצות בשאלה מה יעלה בגורלו של סכסוך העבודה שעליו הוכרז.



נתניהו נמנע מלהשיב ישירות על השאלה אם הוא סבור שהצעדים שנקט יספקו את ההסתדרות וימנעו שביתה: "אנחנו חושבים שצריך לעזור למי שמשתכר 4,000 שקל לא למי שמשתכר 12 אלף שקל", אמר ראש הממשלה, "וזו המחלוקת עם יו"ר ההסתדרות, עופר עיני". עם זאת, נתניהו הבהיר כי הוא מקווה שהאופוזיציה והמתנגדים האחרים יגלו אחריות לאומית בתקופה זו של משבר כלכלי חדש שמתבטא בעליות מחירים ומשבר פוליטי אזורי.



בכיר במשרד ראש הממשלה אמר אתמול כי ההחלטה על הצעדים התקבלה מתוך שיקולים כלכליים, ולא מתוך מחשבה על היענות לדרישותיו של עיני. לדבריו, עיני מנסה למצב עצמו כמנהיג לאומי, ומבקש לפתוח חזיתות חדשות מול הממשלה. לדבריו, לממשלה אין עניין להיענות גם לדרישות התאחדות התעשיינים, מכיוון שפירושן הטבות לעשירונים הגבוהים.



במסיבת העיתונאים אתמול אמר נתניהו: "אנו עדים לסממני משבר שלישי המחובר למשבר הקודם. המשבר הקודם הוליד משבר נוסף, כי הכלכלות שמתאוששות, כלכלות הענק, דורשות הרבה מאוד אנרגיה. הן צורכות הרבה נפט, ולכן מחיר הנפט עולה. ואז גם המחירים שנגזרים מעליית מחירי הנפט עולים. זה משבר לא פשוט. תוסיפו לו גם את רעידת הכלכלה המדינית שמזעזעת את השטח ממרוקו עד פקיסטן. אי הוודאות הזו גם היא תורמת לעליית המחירים.



"השאלה היא איך נתמודד גם הפעם בצורה אחראית ומבוקרת כדי לשמור על ההישגים של כלכלת ישראל? זה הדבר שמנחה אותי ואת שר האוצר. קודם כל אחריות, יציבות וסיוע בצורה אחראית".



נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, אמר אתמול כי הוא מברך על כך שהצעדים הכלכליים עליהם הודיעו ראש הממשלה ושר האוצר, שומרים על מסגרת התקציב ולא מגדילים את הגירעון. הנגיד הוסיף, כי ישנה חשיבות גדולה בעת הזו במיוחד לשמירה על משמעת תקציבית, לנוכח האי ודאות שהתגברה באחרונה כתוצאה מהמצב הגיאופוליטי במזרח התיכון. לדברי הנגיד, על מדינת ישראל לשמור על רמת האמון הגבוהה שאזרחי ישראל והשווקים הבינלאומיים נותנים בה".



זאב גראוור, ראש מטה המאבק האזרחי בעליית מחירי הדלק, אמר אתמול: "ההודעה על הפחתת מחירי הדלק ב-23 אגורות אינה מספקת אותנו". לדבריו, "ראש הממשלה מזלזל באינטליגנציה שלנו, האזרחים. אנחנו ממשיכים במאבק ומצהירים על החרפת המחאה". המטה מתכנן לערוך ביום שלישי בערב הפגנה ברחבת מוזיאון תל אביב לאמנות, שתכלול "טקס אשכבה למעמד הביניים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully