וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שווייץ הקפיאה את נכסיו של מובארק

12.2.2011 / 0:06

שווי נכסיו של נשיא מצרים הפורש מוערך ב-5 מיליארד דולר בעולם כולו. אנליסטים: "הדיווחים כי הונה של משפחת מובארק מסתכם ב-70 מיליארד דולר - מוגזמים"

שווייץ הקפיאה אמש (שישי) נכסים השייכים ככל הנראה לנשיא מצרים אשר הודיע על התפטרותו לאחר 30 שנות שלטון, מסר היום דובר של משרד החוץ של שווייץ. "אני מאשר כי שווייץ הקפיאה נכסים שייתכן ששייכים לנשיא מצרים לשעבר. ההקפאה נכנסה לתוקף באופן מיידי", אמר דובר משרד החוץ של שווייץ, אשר סירב למסור בכמה כסף מדובר. אתר האינטרנט של תנועת האחים המוסלמים דיווח כי בנוסף לנכסיו של מובארק, הקפיאה שווייץ גם את נכסיהם של 20 בכירים נוספים במשטר המצרי.

נשיא מצרים, חוסני מובארק, התפטר אתמול אחר הצהריים מתפקידו. את ההודעה מסר סגנו, עומר סולימאן, בהודעה שמסר בטלוויזיה הממלכתית המצרית. על פי הודעתו של סולימאן כל הסמכויות לניהול המדינה עוברות בשלב זה לידי מפקדת הצבא. ההמון המצרי בכיכר א-תחריר בקהיר קיבל את הבשורה בשאגות שמחה. "מצרים חופשית, מצרים חופשית", צעקו המפגינים המציפים את הכיכר. "הקץ לעושק, הקץ לשחיתות".

במהלך הדור האחרון, צברו מובארק ומשפחתו הון באמצעות שיתוף פעולה עם חברות מצריות גדולות שנהנו בתמורה מאוזן קשבת במסדרונות השלטון. אנליסטים העריכו את הונה של משפחת מובארק בלפחות חמישה מיליארד דולר, העריכו אנליסטים דיווח אתר הפינגטון פוסט. לדבריהם, דיווחים של הימים האחרונים בתקשורת שהעריכו את הונה של המשפחה ב-40 עד 70 מיליארד דולר, הם מוגזמים.

לפי ההערכות, רוב הונו של מובארק מושקע בבנקים בבריטניה ובשווייץ, או בנדל"ן בלונדון, ניו יורק, פאריס, לוס אנג'לס ונכסים יוקרתיים על חופי הים האדום. ב-30 שנות שלטון וקריירה בצבא המצרי, למובארק היתה גישה לעסקות שיצרו עבורו רווחים בסך מאות מיליוני דולרים.

רוב הרווחים הושקעו בבתי יוקרה ובמלונות מחוץ למצרים והופקדו בחשבונות בנק סודיים, דיווח בחודש שעבר העיתון "אל ח'בר". מובארק מחזיק בין היתר בבתים במנהטן ובאזור רודיאו דרייב היוקרתי בבוורלי הילס. בניו של מובארק, גמאל ועלאא, גם הם מיליארדרים. גמאל, שנחשב עד לאחרונה ליורש שלטונו של אביו, מחזיק בבית בשכונת בלגרביה היוקרתית שבמרכז לונדון.

"המיזמים העסקיים שבהם היה מעורב מתקופת הצבא ועד לנשיאות תרמו רבות להונו האישי", אמרה אמני ג'מאל, פרופסור למדע המדינה באוניברסיטת פרינסטון, בראיון לרשת הטלוויזיה ABC השבוע. "היתה גם הרבה שחיתות בשלטון וניצול של כספי הציבור לצבירת רווחים אישיים", הוסיפה.

העיתון "אל ח'בר" דיווח כי רוב הונה של משפחת מובארק הוחזק בחשבונות בבנקים כמו UBS השווייצי ובנק אוף סקוטלנד, השייך ללוידס הבריטי. עם זאת, העיתון הודה כי המידע אינו מעודכן.

כריסטופר דיווידסון, פרופסור לפוליטיקה של המזרח התיכון באוניברסיטת דורהם, העריך כי מובארק, אשתו סוזן ושני בניהם צברו הון באמצעות כמה שותפויות עסקיות עם חברות ומשקיעים זרים. לדבריו, רוב מדינות המפרץ דורשות ממשקיעים זרים לתת לשותפים עסקיים מקומיים נתח של 51% במיזמים. במצרים, לעומת זאת, הנתח הזה הוא בקושי 20%, אך עדיין מאפשר לפוליטיקאים ולבעלי ברית להרוויח כסף רב. "כמעט כל פרויקט זקוק לחסות, ומובארק היה בעמדה שבה יכול היה לנצל כל עסקה", אמר.

ההכנסה השנתית הממוצעת למשפחה במצרים היא 2,070 דולר, לפי נתוני הבנק העולמי. כ-20% מהאוכלוסייה המצרית חיה מתחת לקו העוני, לפי דו"ח של ה-CIA משנת 2010.

"האחים גמאל ועלאא שותפים בחברות המסחר והתעשייה הגדולות במצרים, והם לא משלמים כמעט כלום", כתב אלדין אלאסאר בספרו "The Last Pharaoh: Mubarak and the Uncertain Future of Egypt in the Obama Age". לפי הספר, השניים מחזיקים ברשת המסעדות צ'ילי'ס במצרים, בסוכנויות רכב של יונדאי וסקודה ובחברת הטלקום וודאפון. מנצור עמר, יו"ר החברה המחזיקה בזיכיון לסניפי צ'ילי'ס, הכחיש כל קשר למשפחת מובארק, וכך גם נציגה מטעם סוכנויות הרכב של יונדאי במצרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully