וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אם הצבא יקים ממשלה חדשה של אנשי מקצוע - זה יהיה איתות חיובי"

מאת אורה קורן ויעל פטר

13.2.2011 / 10:22

אנשי עסקים ישראלים הפועלים במצרים מביעים אופטימיות זהירה: "אולי המהפך יהיה הזדמנות לשיפור ביחסים עם ישראל". שרגא ברוש: "השאלה הגדולה היא מה יעשה הצבא. החיים צריכים לחזור למסלולם"



>> מצרים מחויבת להסכמים הבינלאומיים שעליהם היא חתומה, ובהם גם הסכם השלום עם ישראל - כך הודיעו ראשי הצבא המצרי אתמול. ההודעה הגיעה בעקבות התפטרות נשיא מצרים, חוסני מובארק, יום קודם לכן. בהודעת ההתפטרות, שאותה הקריא סגן הנשיא עומר סולימאן, העביר מובארק את סמכויותיו לצבא.

אנשי העסקים הישראלים הפועלים במצרים טרם חידשו את פעילותם במדינה, וממתינים להתפתחויות. "אנו לא יודעים מי ינהל את המדינה", אמר איש עסקים המעורה בפעילות הישראלית במצרים. "אנחנו ממתינים לראות לאן יזוז הכדור. אם הצבא יקים ממשלה חדשה של אנשי מקצוע במטרה לשפר את הכלכלה, זה יהיה איתות חיובי מבחינתנו. אחרי הכל, מצרים זקוקה כלכלית לשלום אתנו לא פחות משאנו זקוקים לו. אולי המהפך יהיה גם הזדמנות לשיפור ביחסים עם ישראל. אנו מקווים לטוב".



שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים, אמר: "השלום טוב לכולם, אך אם חס וחלילה יעלו לשלטון במצרים כוחות קיצוניים, המשמעות תהיה חזרה למסלול עימות על כל המשתמע מכך". לדבריו, אנשי עסקים עצרו פעילות במצרים, בוחנים את ההתפתחויות וחלקם אף חזרו לישראל. "כולנו עוקבים בדאגה. השאלה הגדולה היא מה יעשה הצבא. החיים צריכים לחזור למסלולם, והשאלה היא לאיזה מסלול", הוסיף.



האם אפקט מובארק חיובי? הכלכלנים חלוקים



תמיר פורת, סמנכ"ל השקעות ומנהל אגף נכסים ומחקר בכלל פיננסים, אומר: "אם מסתכלים על מה שאירע בבורסות העולם, בגוש היורו וארה"ב, אין ספק שלהתרחשויות במצרים היתה השפעה טובה, מאחר שראינו עליות. הסיבה לכך היא שהאי ודאות ירדה מעט, אם כי היא עדיין קיימת. העניין שעמד על הפרק הקרין לשלילה מאחר שהיה חשש לסגירת תעלת סואץ ולאפקט דומינו על משטרים אחרים, אולם כעת המשטר הטוטאליטרי נעלם ויש תחושה כי אנו לקראת עידן חדש.



"בהתבסס על כך שמה שמשפיע על שווקים לטווח בינוני וארוך הם הצמיחה הכלכלית, נתוני המקרו והמיקרו, אז מחר אנו עשויים להיות מושפעים לטובה מסיום חיובי בבורסות גוש היורו והפחתת האי ודאות מכיוון מצרים, אף שעוד מוקדם לדעת", אומר פורת.



"התהליך ההדרגתי הדמוקרטי במצרים עשוי להביא חביקה, מהמלה חיבוק, מצד אירופה וארה"ב. מספיק שאובמה יאותת כי אם הרפורמות יהיו טובות לעם ויקדמו באמת רעיונות דמוקרטיים, הוא אינו פוסל חבילת תמריצים, וזה אף עשוי לעורר אפקט דומינו חיובי במשטרים אחרים באזור ולעודד אותם לפעול באופן דומה", מוסיף פורת.



יונתן כץ, מנכ"ל חברת ייעוץ מקרו ותחזיות המייעץ לבנקים זרים, אומר כי "ככל שהאי ודאות גבוהה יותר, זה שלילי לשוק ההון. אני מניח שנראה ירידות מחירים ואף פיחות מתון בשקל. ההתרחשויות מעלות את אלמנט הסיכון של מדינת ישראל, מאחר שכשיש אי ודאות, ההשקעה הופכת למסוכנת יותר.



"מאז פרוץ המהומות התשואות על אג"ח ארוכות עלו מאזור ה-1.3% לכ-1.6% בשל פרמיית הסיכון. בימים האחרונים השוק חזר לשיווי משקל ופחות התרגש, ולפיכך פרמיית הסיכון ירדה חזרה ל-1.4%. להערכתי האפקט על השוק יהיה אמנם מתון, אך אנו עלולים לראות מגמה דומה לזו שהיתה עם פרוץ המהומות", מסביר כץ.



"לסיכום, בעקבות האירועים במצרים אנו נראה ירידות מתונות בשוק המניות, פיחות מתון בשקל ועליית תשואות באפיק הממשלתי. כל זאת סביב עלייה באי ודאות ביחסים עם מצרים, הדאגה להמשך הסכמי השלום והחשש מפני עלייה לשלטון של האחים המוסלמים, אפילו אם תסריט זה כבר פחות סביר", אומר כץ.



לדברי עוז לוי, אנליסט גז ואנרגיה בלידר שוקי הון, "פרישת מובארק מגדילה את חוסר הוודאות במצרים בכלל, ובעניין הגז בפרט. גם אם זרימת הגז ממצרים תתחדש במועד המתוכנן, אין ספק שהאטרקטיביות של הגז המצרי ורמת התחרות פחתו, והפרמיה של הגז הישראלי עלתה.



"בעקבות כך, ובעקבות עלייה של כ-40% במחירי הפחם לחברת החשמל, אנו מעריכים כי מחירי הגז בחוזי ההספקה הארוכים שייחתמו בטווח הקרוב לתמר יצביעו על עלייה מהותית במחירי הגז בישראל", אומר לוי.



"לאור זאת עידכנו את הערכת השווי לתמר לפני כעשרה ימים, והעלינו את ההמלצה לישראמקו ואלון גז ל"קנייה". למרות העלייה במניות אלו מאז המלצתנו האחרונה ולאור העלייה הצפויה במחירי הגז, אשר תפתיע להערכתנו את שוק ההון בעוצמתה, אנו ממשיכים להמליץ להגדיל את החשיפה לתמר דרך מניות אלו", מסכם לוי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully