וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פעילים בענף הרכב: לנתק את הקשר עם היצרן ולאפשר יבוא מכונית בתקינה אמריקאית

דניאל שמיל

13.2.2011 / 13:42

בדיון שערכה הבוקר ועדת הכלכלה התברר גם כי משרד התחבורה ביקש מרשות ההגבלים להכיר ביבואנים כקבוצת ריכוז



בנוכחות שני חברי כנסת דנה היום ועדת הכלכלה במצב היבוא המקביל,שנה שאחרי שהועדה אישרה את הרפורמה שנועדה להביא לפתיחת השוק. "אני מודד את ההתקדמות לפי מספר המכוניות שהגיעו" אמר יו"ר הועדה, כרמל שאמה-הכהן, שיזם את הדיון "ואפס מכוניות ביבוא מקביל פירושו אפס תחרות.



אבנר פלור, ראש אגף במשרד התחבורה הסביר כי "צריך זמן ושנה לא מספיקה". לדבריו, החסמים ליבוא המקביל הם התנגדות היצרנים והמחירים לפני מיסים של הרכב בחו"ל. לפי נתוני משרד התחבורה, המכוניות באירופה יקרות יותר ממחיר הקנייה של יבואני הרכב בארץ (לפני יסים), אך המכוניות בארה"ב זולות יותר. פלור הכריז כי משרד התחבורה פנה לרשות להגבלים עסקיים כדי לבדוק האם יבואנים סדירים הכשילו יבוא מקביל. ברשות להגבלים אמרו בתגובה כי הפנייה כללית, והם פנו למשרד התחבורה כדי לקבל אסמכתאות מפורטות יותר.

יקי אנוך, נשיא איגוד יבואני הרכב, הסביר כי "יבוא מקביל אינו כדאי כלכלית. לטענתו "בשל המיסוי הגבוה היצרן חייב להיות שותף במימון המיסים. מחירי המכוניות ליבואן בישראל נמוכים ב-10% ויותר מאשר מקומות אחרים בעולם. אפילו יצוא מכוניות לאירופה משתלם עבורנו. מי שקונה אוטו רוצה להרוויח משהו. הפער בין מחיר הקנייה של היבואנים ובין מחירי הדילרים באירופה".



"מבחינה כלכלית, הסיכוי ליבוא מקביל, הסיכוי קטן מאוד. החסם הוא כלכלי, איש לא יביא מכוניות כדי לא להרוויח כסף. אפשר להרוויח רק אם יפצלו חשבוניות וישלמו מס על חלק מהמכוניות.
צביקה פולק, מנכ"ל כלמוביל, הוסיף כי "משרד התחבורה מחפש לעשות במקום הפופוליסטי. אפשר לעשות הכל, ולפגוע בבטיחות. עכשיו מנסים להוריד כל חסם ואי אפשר לקיים ככה יבוא מקביל רציני".



""יצרני הרכב מעדיפים סוכן אחד בישראל"



דני בליליוס, מנכ"ל חברת הרכב אוטו חן, אמר כי "עשינו הרבה ניסיונות. פנינו לסוכנים באירופה ובארה"ב, והתשובות היו זהות. בהתחלה יש נכונות גדולה, ולאחר בדיקה מהירה וחוזר עם תשובה- אסור לו למכור לישראל. החסימה מתרחשת עוד לפני הפנייה ליבואן הסדיר הישראלי. יצרני הרכב מעדיפים שיהיה להם סוכן אחד במדינות קטנות כמו ישראל. אני מציע לנתק לחלוטין את החיוב בקשר עם היצרן. החיוב בהסכם עם סוכן מורשה צריך להתבטל. היבואן הישיר צריך לטפל בכל תביעות האחריות. הוא רק מטפל, ולא משלם. כולל ריקולים".



יואל שקד, מנכ"ל סוכנות האישי "פירסט קלאס", ביקש להחיל את התקינה האמריקנית גם על מכוניות שיוצרו במקור באירופה. "במקרה של רכב בתקינה אמריקנית, מה ההבדל אם זה מביא פולקסווגן טוארג או פורד אקספלורר. זה חסם שקשור לעניינים כספיים. אפשר לייבא בתקינה אמריקאית לאירופה, אם הוא עבר את ההתאמות הנדרשות, למה אי אפשר לעשות זאת גם בארץ?".



עוד הובא בועדה דברם של יבואנים אופנועים קטנים, שלא עומדים בערבות הבנקאית הנדרשת ליבוא רכב. כיום, אין ליבואנים אלה רישיונות יבוא. ממשרד התחבורה השיבו לטענה זו כי "הדרישות שלנו באמת גבוהות יחסית להיקפי הפעילות. לא בטוח שיש מקום ליבואן עם 30 אופנועים בשנה. אנחנו בוחנים שינוי בתנאים. יש סעיף שמאפשר הלוואות לטווח קצר, נוכל להחריג חלק גדול מהיבואנים הקטנים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully