וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרב הבא של נתניהו: התנגדות בקואליציה לקיצוץ בתקציב

מאת צבי זרחיה

14.2.2011 / 6:49

שרי ישראל ביתנו יתנגדו לקיצוץ בתקציבי משרדיהם, וכך גם שר הפנים וסגן שר הבריאות * הערכה בכנסת: תקציב החינוך יוחרג מהקיצוץ



>> לאחר שהצליחו במלחמתם לבטל את העלאת הבלו על הדלק ולהוזיל את המים, נאבקים כעת פוליטיקאים ממפלגות הקואליציה נגד הקיצוץ של 2% בתקציב המדינה. הקיצוץ נועד לממן את ההקלות שעליהם הודיעו ביום חמישי שעבר ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר יובל שטייניץ.



שורה של שרים וחברי כנסת מהקואליציה כבר הודיעו שיאבקו להחריג תקציבים מהקיצוץ. הדיון בממשלה בקיצוץ הרוחבי צפוי להיערך רק בעוד שבוע.

בכנסת מעריכים כי תקציבי החינוך והביטחון יוחרגו מהקיצוץ. לא מן הנמנע שגם תקציבי הבריאות והרווחה יוחרגו מהקיצוץ. כך או כך, ההערכה היא שלאחר ההחרגה תאושר הצעת הקיצוץ הן בממשלה והן בוועדת הכספים בלחצם של נתניהו ושטייניץ.



נתניהו יאמר למתנגדי הקיצוץ כי נענה לדרישתם להוזיל את הדלק והמים וכי יש לממן את הצעדים בלא פריצת מסגרת התקציב. עם זאת, לא נפסלה האפשרות שתגובש הצעה אחרת למימון הצעדים.



מפלגת ישראל ביתנו הודיעה על התנגדותה לקיצוץ הרוחבי. חמשת שרי המפלגה צפויים להצביע בממשלה נגד הקיצוץ.



נתניהו מכהן אמנם בתקן מחזיק תיק הבריאות, אך ניהול המשרד בפועל הוא בידי סגן שר הבריאות, ח"כ יעקב ליצמן (יהדות התורה). ליצמן אמנם אינו יכול להצביע בממשלה, אך נתניהו יצטרך להתחשב בעמדתו. ליצמן אמר אתמול כי "אצביע נגד החלת הקיצוץ על תקציב הבריאות. רק לפני חצי שנה הושגה הבנה לגבי גובהו של תקציב המשרד ל-2011-2012 שכלל בחובו קיצוץ. לא אסכים לקיצוץ נוסף בתקציב הבריאות".



ליצמן מתח ביקורת על כך שבשבוע שעבר אושרה הגדלת תקציב הביטחון על ידי ועדת הכספים של הכנסת ב-700 מיליון שקל, כאשר באותו הזמן כבר נדונה תוכנית לקצץ בתקציבי המשרדים לצורך מימון הוזלת הדלק והמים.



יו"ר ש"ס, שר הפנים אלי ישי, הודיע כי "נדרוש להחריג מהקיצוץ את תקציבי הרווחה". בש"ס סבורים שניתן לממן את הקיצוץ משימוש בעודפי תקציב לא מנוצלים. שר הרווחה והתקשורת, משה כחלון, כבר הודיע שייפגש עם נתניהו לדיון בהגדלת קצבאות הקיום שמשלם הביטוח הלאומי.



שר התחבורה, ישראל כץ, שתקף בשבוע שעבר בחריפות את העלאת הבלו על הדלק אמר ל-themarker כי טרם גיבש עמדה ביחס לקיצוץ מאחר שהצעת הקיצוץ טרם הוגשה לשרים. שר החינוך, גדעון סער, טרם התבטא באופן פומבי בעניין ובכנסת מעריכים כי תקציב החינוך יוחרג מהקיצוץ.



יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), קרא לא לבצע קיצוץ רוחבי. בשיחה עם themarker אמר גפני כי "בקיצוץ הרוחבי אין שום היגיון. יקצצו ברווחה, בחינוך, בשיכון, בבריאות, בשביל צעדים טובים אחרים? מה ההגיון בכך? אמנם המהלכים שהוחלט עליהם הם טובים וראויים ואני מברך עליהם, אך יש לחפש חלופות אחרות מאשר הקיצוץ הרוחבי".



מרכז הקואליציה בוועדת הכספים, ח"כ ציון פיניאן (ליכוד), סבור אף הוא שמוטב להקפיא את ההפחתה במס החברות מאשר להנהיג קיצוץ רוחבי. פיניאן הוא שיתבקש על ידי נתניהו ושטייניץ לגייס רוב בעד הקיצוץ בתקציב. לדבריו, "קיצוץ רוחבי פוגע בשכבות החלשות ובתחומי הרווחה, החינוך והבריאות. לעומת זאת, הקפאת ההפחתה במס החברות לא תפגע באף אחד".



שרי סיעת העצמאות יתמכו בקיצוץ בלחצו של נתניהו, ובמיוחד לנוכח העובדה שמערכת היטחון קיבלה בשבוע שעבר תוספת תקציבית של 700 מיליון שקל. לפי הערכות, בקרוב תקבל מערכת הביטחון תוספת תקציבית נוספת של מאות מיליוני שקלים ואף יותר.



צבי זרחיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully