וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד האוצר הקפיא את הקמת תחנות הכוח הסולאריות

מאת אבי בר-אלי

14.2.2011 / 6:49

במשרד טוענים כי הקמת התחנות תגרום לעלייה של 20% בתעריף החשמל, וכי נדרשת החלטת ממשלה לפני הרחבת הסובסידיות ליזמים * היזמים: האוצר טועה * ועדת השרים לאנרגיות מתחדשות תכונס היום לראשונה



>> ענף האנרגיות המתחדשות בישראל ממשיך לסבול מכאוס רגולטורי: משרד האוצר הורה בשבוע שעבר לרשות החשמל להקפיא את ההסדרה המתמרצת הקמת תחנות כוח גדולות באנרגיה סולארית - אף שאושרה רק לפני שבועיים.

לטענת האוצר, ההסדרה אושרה בניגוד להחלטת הממשלה הדורשת בחינה מחודשת של קידום ענף האנרגיות המתחדשות עד 1 בינואר 2011. זאת, כשאישור הסדרה זו יביא לטענת האוצר לייקור תעריף החשמל בשיעור של כ-20% כדי לממן את הסובסידיה ליזמים הסולאריים. בתוך כך, תכונס היום ועדת השרים לקידום ענף האנרגיות המתחדשות - לראשונה מאז הוקמה לפני כשנתיים.



בינואר 2009 החליט הקבינט החברתי-כלכלי לקבוע יעד שלפיו עד 2020 יתבסס משק האנרגיה בישראל על ייצור חשמל באנרגיות מתחדשות בשיעור של 10%. רשות החשמל הונחתה אז לקבוע את התמריצים שיעודדו הקמת מיזמים פרטיים לייצור חשמל באנרגיות מתחדשות. משמעות ההחלטה היא ייצור חשמל באמצעות אנרגיה סולארית, רוח או ביו-מאסה בהספק כולל של 4,000 מגה-ואט עד 2020.



ואולם בה בעת, קבעה הממשלה אבני דרך ליישום מדיניות זו - שלפיהן בשלב הראשון תפרסם הרשות תמריצים לייצור חשמל ירוק בהספק של 500 מגה-ואט. לאחר מימוש 350 מגה-ואט מהם, או לקראת 1 בינואר 2011 (לפי המוקדם), כך נקבע, תיערך בחינה מחודשת של היעד בידי משרדי התשתיות והאוצר ורשות החשמל, ואלה יגישו את המלצותיהם לגבי המשך המדיניות לאישור ממשלה.



המשך תמרוץ הענף לא הובא לבחינה



בשנתיים וחצי האחרונות אישרה רשות החשמל מכסות סולאריות בהיקף כולל של 540 מגה-ואט. זאת, עבור מתקנים פוטו-וולטאיים (.p.v) קטנים על גגות (180 מגה-ואט) ומתקנים בינוניים (360 מגה-ואט) - שמתוכם הותקנו עד כה וחוברו לרשת החשמל מתקנים בהספק כולל של כ-100 מגה-ואט. לפני שלושה שבועות אישרה הרשות מכסה נוספת בת 600 מגה-ואט להקמת תחנות כוח סולאריות גדולות. ואולם, בבדיקה שערך אגף התקציבים באוצר עלה כי למרות החלטת הקבינט מ-2009 לא הובא המשך תמרוץ הענף הסולארי לבחינה בינמשרדית ולהחלטת ממשלה על עתידו.



לטענת האגף, ייצור חשמל סולארי מסובסד בהספק של 1,200 מגה-ואט למשך 25 שנה יביא לייקור של כ-20% בתעריף החשמל לציבור. לפי חישובי האגף, רק המכסה שאושרה להקמת מתקני סולאריים על גגות תהיה כרוכה בתוספת עלות של 600 מיליון שקל מדי שנה - בגלל תעריף ייצור החשמל הסולארי הגבוה יחסית.



היזם, עו"ד חזי קוגלר, לשעבר מנכ"ל משרד התשתיות, טען אתמול בתקיפות כי מדובר בפרשנות מוטעית של החלטת הקבינט. לדבריו, הדיון בממשלה אמור להתקיים לאחר יישום הסדרה ל-500 מגה-ואט בתחנות כוח גדולות בלבד, ולא במתקנים סולאריים קטנים או בינוניים, וכי ההחלטה צריכה להתקבל לגבי אישור 500 מגה-ואט נוספים - ולא לדון במכסה הראשונה שכבר אמורה היתה להיות מאושרת. קוגלר הוסיף: "המדינה ממילא לא תעמוד בוודאות ביעדים שקבעה לעצמה לשילוב אנרגיות מתחדשות, כשיעדים אלה ממילא אבסורדיים ומגוחכים לעומת הנהוג בעולם".



במקביל, מקדם המשרד להגנת הסביבה תוכנית משלו שקוראת להכפלת יעד ייצור החשמל באנרגיות מתחדשות ל-20% מהמשק - עד 2020.



במשרד האוצר טענו בשבוע שעבר כי משמעות תוכנית זו היא ייקור תעריף החשמל לציבור ב-45%. בתוך כך, משרד התשתיות הפיץ בשבוע שעבר טיוטת הצעת מחליטים שנועדה לאשרר את מדיניות תמהיל הדלקים של המשרד עבור משק האנרגיה לעשור הקרוב - שמצמצמת אף היא את יעד ייצור החשמל באנרגיות מתחדשות עד 2020 בכ-30%. התוכנית קובעת יעד ייצור של 2,760 מגה-ואט - במקום 4,000 מגה-ואט - מתוך הנחה שהמשק הישראלי יעמוד עד 2020 ביעד ההתייעלות האנרגטית ויפחית 20% מצריכת החשמל. מתוך הנחת יסוד זו, צומצם סך ההתקנות של מערכות סולאריות עד 2020 בכ-40% ויסתכם ב-1,750 מגה-ואט - לעומת 3,000 מגה-ואט בתוכנית המקורית. זאת, כשהמכסות שכבר אושרו למתקני .p.v קטנים ובינוניים כבר מיצו את חלקם ביעד זה, ולפיכך לא יאושרו לפי תוכנית זו מכסות נוספות עד 2020. תמהיל הייצור בתוכנית יתבסס לפיכך על תחנות כוח תרמו-סולאריות גדולות (35%), מתקנים באנרגיית רוח (30%) וביו-מאסה (20%).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully