וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מינהל מקרקעי ישראל מוציא מכרזים חוזרים לבניית יותר מאלף דירות

מאת רנית נחום-הלוי

14.2.2011 / 6:49

המינהל פירסם כי ישווק ברבעון הראשון קרקעות ליותר מ-3,000 דירות, אך הקרקע ליותר מאלף מהן כבר שווקה במכרזים שנכשלו



>> מינהל מקרקעי ישראל ומשרד הבינוי והשיכון ממשיכים לשווק קרקעות גם במכרזים שנכשלו בשנה האחרונה. משרד הבינוי והשיכון פירסם אתמול כי ישווק ברבעון הראשון קרקעות ל-3,247 דירות, מרביתן באזורי ביקוש. עם זאת, יותר מאלף דירות שווקו בחודשים האחרונים במכרזים שכשלו.



המכרז הגדול ביותר הוא זה שעתיד לצאת בשכונת אגמים באשקלון, לשיווק ובנייה של 848 דירות. מכרזים דומים בשכונה יצאו ביוני 2010 לבנייה של 794 דירות, ובזמנו זכו חברות בודדות בקרקעות לבנייה של כ-250 דירות. חברות נדל"ן מעריכות כי המכרזים נכשלו בגלל מיקום השכונה בדרום העיר אשקלון, ליד שכונות חלשות. "אנחנו מקווים מאוד שהבטחות העיריה אכן יקוימו", מסבירים יזמים הבונים באשקלון. "לעירייה יש תוכניות גדולות להקים על הקרקע אגמים, אבל כרגע מדובר בקרקע בתולה שאין בה כלום ולכן היזמים לא כל כך מאמינים - ובינתיים גובים מאתנו הרבה מאוד כסף".

ואולם, נראה כי המיקום הלא מוצלח הוא רק אחת הבעיות. יזמים באשקלון מסבירים כי במכרזים הקודמים התעורר חשש להשתלטות של קבוצות חרדיות, שהרתיע יזמים רבים מהתמודדות. בעיה נוספת, מסביר סמנכ"ל התאחדות הקבלנים ערן ניצן, היא שבמכרזים אלה התחייבו היזמים לפי תוכנית בניין עיר להקים חניונים תת-קרקעיים, סעיף המייקר את עלויות הבנייה: "זה סעיף שאינו פופולרי ביישובי ספר, ולכן הרתיע יזמים מלגשת. יכול להיות שכעת, לאחר שהמחירים באשקלון עלו מעט, זה יהיה כלכלי ליזם", הסביר ניצן.



מכרז אחר מוציא כעת משרד הבינוי והשיכון בשכונת רמות בבאר שבע, לבנייה של 243 דירות. את המכרז הוציא כבר המשרד בספטמבר 2010, אך הוא נכשל מסיבות דומות, מאחר שבתב"ע נדרשו היזמים להקים חניונים תת-קרקעיים - וכן לשלם יותר מ-100 אלף שקל ליחידת דיור כהוצאות פיתוח.



מכרז נוסף יוצא כעת בשכונת הצוק בבת ים, לבניית כ-90 דירות. שני מכרזים דומים יצאו ביולי וספטמבר 2010. אף שמדובר במיקום אטרקטיבי, סמוך לחוף הים, למכרזים לא הוגשו הצעות מכיוון שהיזמים נדרשים להכין תוכנית בניין מפורטת, שתהיה תואמת לתוכנית המתאר הארצית. כן נדרשים היזמים להתמודד מול דיירים מוגנים בקרקע ולפעול לסילוקם.



יזמים מעריכים כי המכרזים בבאר שבע ואשקלון עשויים להצליח הפעם יותר, הן בגלל עליות המחירים מאז המכרזים הקודמים והן מפני שהמינהל משווק כעת קרקעות גדולות יותר, שעליהן ניתן לבנות דירות רבות יותר - מה שמשתלם יותר ליזמים בפריפריה.



ממשרד הבינוי והשיכון נמסר כי "המשרד לא מסתיר את העובדה שחלק מהקרקעות שווקו בעבר. אין למשרד אינטרס להשאיר את הקרקעות על המדף. עם זאת, המכרזים החוזרים לא נספרים פעמיים בסך הקרקעות המשווקות בשנה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully