וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה תשקיע בסטארט-אפים שמפתחים מוצרים לשימוש צבאי

מאת גיא גרימלנד

14.2.2011 / 6:49

בלעדי קרן ממשלתית חדשה, שתפעל כקרן הון סיכון בהיקף 60 מיליון שקל, תשקיע בחברות המפתחות טכנולוגיות לצרכים צבאיים שיש להן גם פוטנציאל לשימוש אזרחי. הקרן היא יוזמה משותפת של משרדי האוצר, הביטחון והתמ"ת



>> המדינה החליטה להקים לראשונה קרן הון סיכון שתשקיע בפיתוחים של חברות סטארט-אפ ישראליות שמיועדים לצרכים מבצעיים צבאיים ואזרחיים כאחד. היוזמה החדשה היא תולדה של שיתוף פעולה בין מערכת הביטחון והמדען הראשי במשרד התמ"ת, אבי חסון.

היוזמה קורמת עור וגידים בימים אלה וצפויה להיות מושקת באופן רשמי ב-2011. על פי הסיכום בין שני המשרדים, משרד הביטחון והתמ"ת, מדובר בקרן בהיקף של 60 מיליון שקל שתשקיע בחברות קטנות ובינוניות המפתחות טכנולוגיות ומוצרים דואליים המסייעים בפתרון של צרכים מבצעיים, ויש להן גם פוטנציאל בשוק האזרחי.



חברות שמעוניינות לקבל מענק מהקרן צריכות להיות חברות קטנות עם פחות מ-100 עובדים ומחזור מכירות של לכל היותר 50 מיליון שקל בשנה. כל חברה תוכל לקבל מענק של עד 5 מיליון שקל עבור רעיונות בשלב הוכחת ההיתכנות.



מערכת הביטחון היא אחת המשקיעות הגדולות במחקר ופיתוח. מדי שנה היא משקיעה 4.5 מיליארד שקל במחקר ופיתוח. מדובר בנתח נכבד מתוך תקציב ביטחון שהיקפו כ-50 מיליארד שקל. עיקר ההשקעה מגיע מצד מפא"ת, המינהל למחקר, לפיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית השייך למשרד הביטחון ומרכז את כל תוכניות המחקר והפיתוח הביטחוני במדינת ישראל.



הקרן החדשה מזכירה קונצפט שכבר קיים זה שנים בארה"ב: השקעות של קרן הון הסיכון in-q-tel, זרוע ההשקעות של סוכנות הביון המרכזית של ארצות הברית, ה-cia. מדובר בקרן המשקיעה בחברות סטארט-אפ (בשיתוף משקיעים וקרנות הון סיכון פרטיות) שלהן טכנולוגיות הרלוונטיות ל-cia. מדובר בעיקר בטכנולוגיות לתחום ביטחון הפנים כמו טכנולוגיות לניטור ואיתור מידע, כשההשקעות בתחומים אלה גברו לאחר פיגועי 11 בספטמבר. בשונה מקרנות הון סיכון רגילות, החזר תשואה למשקיעים בקרן זו אינו המדד העיקרי שעל פיו נקבעת הצלחת הקרן, וב-in-q-tel מציינים כי ההשקעות בחברות הניבו פתרונות טכנולוגיים רבים עבור ה-cia וזרועות מודיעין אחרות.



הקשר של סטארט-אפים ישראלים עם גופי הביטחון וצה"ל הוא עמוק. לצה"ל יש יחידות מודיעין טכנולוגיות לצד גופי פיתוח נוספים מהן הוא שואב את הטכנולוגיות שלו. לא מעט פיתוחים טכנולוגיים לשוק האזרחי נולדו במוחם של יזמים כשעוד שירתו בצה"ל. הקרן החדשה נולדה גם בעידוד משרד האוצר.



עם השקת התוכנית לעידוד ההיי-טק, אחד התחומים שמנכ"ל האוצר, חיים שני, ופקידי האוצר ביקשו לקדם הוא קידום מחקר ופיתוח משותף למגזר האזרחי ולמגזר הצבאי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully