וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שותפות תמר רוצות לפתוח את ההסכם עם חברת החשמל

מאת אבי בר-אלי

14.2.2011 / 6:49

כשבוע לאחר שהופסקה הזרמת הגז ממצרים, שותפות תמר מנצלות את המצב הגיאו-פוליטי הרגיש: פנו לחברת החשמל בבקשה לדון מחדש בהסכם בהיקף של 9.5 מיליארד דולר



>> כשבוע אחרי הפסקת ההזרמה של הגז הטבעי ממצרים, פותחות שותפות תמר במהלך לשינוי התנאים שעליהם סיכמו למכירת הגז מהמאגר לחברת החשמל. השותפות שיגרו בסוף השבוע לחברת החשמל מכתב ובו בקשה לקיום דיון בתנאי עסקת הגז שעליה סיכמו הצדדים באופן עקרוני לפני שנה.



חברת החשמל השיבה לשותפות תמר בבקשה לקבלת הבהרות על נסיבות הפגישה הנדרשת. לדברי גורמים במשק האנרגיה, הובהר לחברת החשמל כי מדובר בדיון מחודש שיידרשו השותפויות לקיים בתנאי הסכם הגז, ובהם בסוגיית מחיר הגז, מועד אספקתו ותנאי האספקה.

בתוך כך נודע, כי שותפות תמר פנו בבקשה דומה גם לקבוצת החברה לישראל וליזמית החשמל דליה אנרגיות. עם הפסקת הזרמת הגז ממצרים התקבלו בימים האחרונים במשרדי הממשלה כמה פניות מלקוחות במשק האנרגיה, שבהן הובע חשש כי לנוכח האירועים עלול מאגר תמר להפוך למונופול בשוק הגז הטבעי. זאת, כשהשותפות ממילא נמנעות זה חודשים לנהל משא ומתן עם לקוחות פוטנציאליים לרכש הגז מהמאגר.



בסוף 2009 חתמה שותפות תמר עם חברת החשמל על הסכם כוונות לרכישת 2.7 מיליארד מ"ק בשנה למשך 15 שנה בהיקף כולל של 9.5 מיליארד דולר. זאת, כאשר מועד אספקת הגז תוכנן ליולי 2013. התקשרות זו אמורה היתה להיות חוזה העוגן שיאפשר את השגת המימון לפיתוחו של מאגר תמר. לצדה, סיכמה חברת החשמל עם ספקית הגז הנוכחית, ים תטיס, על מסמך כוונות לרכישת גז ושירותי אחסון לגז משדה הגז המתרוקן של הספקית מול חופי אשקלון (מארי-b). דירקטוריון חברת חשמל הנחה את הנהלת החברה לחתום על חוזי אספקה מחייבים בתוך חצי שנה. ואולם בחלוף התקופה נסוגו שותפות תמר משולחן המשא ומתן והקפיאו את הדיונים עד ימים אלה.



לפני כחצי שנה נחשף ב-themarker כי במהלך המגעים בין הצדדים דרשו שותפות תמר כי יוכלו להעלות את מחיר הגז העתידי שיימכר אם תחליט הממשלה להגדיל את המיסוי על הענף.



מדובר בהכללת מנגנון הצמדה, שייקר את מחיר הגז הנמכר בהתאם לעלייה בנתח המדינה במאגרים (government take) לפי מפתח מוסכם מראש. בחברת החשמל דחו את הדרישה על הסף. ועדת ששינסקי התייחסה לדרישה בביטול, בטענה כי שולי הרווח הגדולים במאגר אינם מצדיקים כל ייקור.



ואולם היישום המסתמן של מסקנות דו"ח ששינסקי במלואן עורר בחודש שעבר מחדש את איומי שותפות תמר, שלפיהם תדרוש לפתוח את הסכמי העקרונות שעליהם חתמה למכירת גז טבעי גם לקבוצת החברה לישראל. חברת ישראמקו, השותפה (28.5%) בתמר, הודיעה אז כי אישור מסקנות ששינסקי ימנע מהשותפות להתחייב לספק גז לקבוצה, כפי שסוכם בין הצדדים בעבר. בחברה לישראל לא נותרו חייבים, והזהירו כי "פתיחת חוזה יכולה להיעשות מטעם שני הצדדים".



החברה לישראל שומרת בעבור שותפות תמר חוזים לאספקת 1.8 מיליארד מ"ק גז טבעי לצורכי החברות הבנות בקבוצה. זאת, לאחר שבעקבות נסיגת תמר מהמשא ומתן, נאלצה לפצל את החוזים ולחתום עם ספקית הגז המתחרה emg חמישה חוזים מחייבים לרכישת 40%-50% מהגז הטבעי הדרוש לחברות הבנות שלה למשך 20 שנה בהיקף כולל של 3.2-4.3 מיליארד דולר.



שותפות תמר חתמו עוד על מסמך כוונות למכירת גז טבעי לדליה אנרגיות בהיקף משוער של מיליארד דולר. מדובר בהסכם למכירת 5.6 מיליארד מ"ק גז טבעי למשך 17 שנה. בנוסף, הן חתמו על מסמך כוונות למכירת 2.8 מיליארד מ"ק גז טבעי עם מפעל תעשיות סיליקט בדימונה (dsi) בהיקף של כ-500 מיליון דולר.



משותפות תמר, החברה לישראל ודליה אנרגיות נמסר כי הן אינן מגיבות בעניין משאים ומתנים עסקיים. מחברת החשמל נמסר: "אנו מצויים בהליך משא ומתן, ולכשזה יסתיים נדווח על תוצאותיו כנדרש".



אבי בר-אלי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully