וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרווחי השיווק של חברות הדלק עברו עדכון

צבי זרחיה

14.2.2011 / 12:01

לחצי חברות הדלק הובילו את מרכז המחקר והמידע בכנסת לעדכן לאחרונה את מרווחי השיווק של על הדלק. רק לפני שבועיים נטען נטען כי הוא עומד על 13.1% מהמחיר לליטר בנזין

בעקבות לחציהן של חברות הדלק עידכן בימים האחרונים מרכז המחקר והמידע בכנסת את נתוני המסמך על מרווחי השיווק של חברות הדלק באופן שבו מרווחי השיווק נמוכים מאלה שהוצגו באחרונה.

במחקר שנשלח לפני שבועיים אל הח"כים נקבע ש"מרווח השיווק של חברות הדלק בדצמבר 2010 הוא 13.1% ובינואר 2011 הוא 12.3%".

ואולם, במסמך החדש שנשלח בימים האחרונים הוגדר המחיר המפוקח בשירות עצמי בסך של 7.14 שקלים לליטר נכון לינואר 2011 כ"מחיר גבוה" שבו מרווח השיווק הוא 10.7% מהמחיר הסופי.

כמו כן, הוספה התייחסות נוספת ל"מחיר נמוך" של הדלק כלומר למחיר שמשלמים מועדוני לקוחות (שופרסל, עזריאלי וכיו"ב) הכולל הנחה ממוצעת של 30 אגורות מהמחיר המלא.

במסמך החדש מצויין כי "מרווח השיווק ב'מחיר הנמוך' הוא 8.8%. אומדן מרווח השיווק במערב אירופה מהמחיר הסופי הוא 8.7%, נמוך במקצת מאומדן מרווח השיווק בישראל".

סבסוד צולב

עוד צויין כי "חישוב אומדן המחיר בפועל יכול ללמד על תחרות בין חברות הדלק ותחנות הדלק, ועל תופעה של סבסוד צולב - חלק מהלקוחות נהנה מהנחות בשווי עשרות אגורות, וחלק מהלקוחות משלם את המחיר המלא. לאור העובדה כי אומדן מחיר הבנזין בפועל נמוך בכ-30 אגורות לעומת מחיר הבנזין בשירות מלא, ובכ-17 אגורות לעומת מחיר הבנזין בשירות עצמי, ניתן לשקול שינוי במדיניות הפיקוח - מחיר הבנזין בשירות מלא לא יפוקח (בדומה למחיר הסולר) מלבד נכים אשר יזכו לשירות מלא במחיר של שירות עצמי, ואילו המחיר המפוקח בשירות עצמי יהיה נמוך יותר בכמה אגורות, כך שגם לקוחות 'חופשיים' ייהנו מההנחות הקיימות כיום".

במסמך גם צויין ש"במדינות הייחוס לפיהן נקבע מרווח השיווק בישראל (דנמרק, לוקסמבורג, בלגיה והולנד) אומדן מרווח השיווק עומד 10.7%, דומה למרווח השיווק בישראל לפי המחיר הגבוה, וגבוה מהממוצע במדינות אירופה".

כמו כן צויין ש"בכמה מדינות בהן מרווח השיווק נמוך יחסית, כמו בריטניה וצרפת, שיווק קמעוני של דלק נעשה גם על ידי רשתות סופרמרקטים אשר לעיתים מציעות מחירים נמוכים בכדי למשוך לקוחות לחנויות (loss leader). יש לציין כי מינהל הדלק במשרד התשתיות הלאומיות שוקד בימים אלו על בדיקת הדרך בה נקבעות הוצאות השיווק, וייתכן כי מדינות הייחוס יכללו גם מדינות בהן מרווחי השיווק נמוכים יחסית וגודל אוכלוסייתן דומה לזה שבישראל, כמו אירלנד, אוסטריה ושבדיה".

בכנסת הסבירו שעדכון המחקר נבע בין היתר מהעובדה שבדצמבר 2010 ובינואר 2011 מחיר הדלק בארץ שעליו התבסס המחקר הקודם היה גבוה מהמחיר בפועל ולפיכך, המרווח של חברות הדלק היה גבוה יותר. בנוסף, הוסבר כי ישנה הנחה גבוהה במחירי הדלק למועדוני לקוחות ועל כן הוספה התייחסות בקשר לכך.

יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ כרמל שאמה הכהן (ליכוד) שהזמין את המחקר אמר בתגובה כי הוא מבקש ללמוד תחילה את המסמך החדש. עם זאת הדגיש כי אינו מתכוון להתייחס לתוספת המתייחסת למרווחי השיווק במקרה של מכירת דלק למועדוני לקוחות אלא למרווח השיווק הכולל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully