וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה תדון בעוד חודש: האם סבסוד אנרגיה סולארית משתלם?

אבי בר-אלי

14.2.2011 / 21:56

שר התשתיות: "מדובר בסיכול ממוקד של התחום הסולארי בידי האוצר"



רשות החשמל תגיש בתוך חודש לממשלה את חישוב העלויות המשקיות של סבסוד ייצור החשמל הפרטי באנרגיה סולארית - כך החליטה היום ועדת השרים לקידום ייצור החשמל באנרגיות מתחדשות. הוועדה כונסה אתמול לראשונה מאז הוחלט על הקמתה לפני שנתיים - ובתום דיון סוער שכלל הטחת האשמות בין משרדי הממשלה, הוחלט על בחינת היקפי הסבסוד של התעשייה - לפני שיוחלט האם להמשיך לאשר תמריצים להקמת מתקני ייצור חשמל ירוק, בעיקר באנרגיה הסולארית היקרה יחסית.



כפי שפורסם אתמול, משרד האוצר הורה בשבוע שעבר להקפיא את ההסדרה המתמרצת הקמת תחנות כוח גדולות באנרגיה סולארית - למרות שזו אושרה רק לפני שבועיים, ולמרות החלטת הממשלה לקדם ייצור חשמל באנרגיות מתחדשות בשיעור של 10% עד 2020. לטענת האוצר, ההסדרה אושרה בניגוד להחלטת ממשלה הדורשת בחינה מחודשת של קידום ענף האנרגיות המתחדשות עד ה-1 בינואר 2011.



במשך השנתיים וחצי האחרונות אישרה רשות החשמל מכסות סולאריות בלבד בהיקף כולל של 540 מגה-ואט - מתוכם הותקנו עד כה וחוברו לרשת החשמל מתקנים בהספק כולל של כ-100 מגה-ואט. אולם, בבדיקה שערך אגף התקציבים באוצר עלה כי למרות החלטת הממשלה מ-2009, לא הובא המשך תמרוץ הענף הסולארי לבחינה בין-משרדית ולהחלטת ממשלה על עתידו. לטענת האגף, ייצור חשמל סולארי מסובסד בהספק של 1,200 מגה-ואט למשך 25 שנה - יביא לתוספת עלות משקית של כ-4 מיליארד שקל, שמשמעותה ייקור של כ-20% בתעריף החשמל לציבור.



רכז האנרגיה באגף, אודי אדירי, טען היום בדיון כי לא ניתן להצדיק סבסוד טכנולוגיה אשר יקרה מהעלות הממוצעת כיום לייצור חשמל (28.7 אגורות לקווט"ש) - בתוספת עלות הזיהום (12 אגורות לקווט"ש) - ולכן כל ייצור חשמל פרטי שיאושר חייב להתחרות במחיר של כ-40 אגורות לקווט"ש. זאת, כאשר ההסדרות הסולאריות נהנות כיום מסבסוד בטווח 1-1.7 שקל לקווט"ש.



בתגובה, אמר שר התשתיות עוזי לנדאו כי "מדובר בסיכול ממוקד של התחום הסולארי על ידי האוצר לאחר שנציגיו היו שותפים מלאים בפרסום ההסדרות", והוסיף כי: "כדאי ששר האוצר יבדוק את פעילות פקידיו הסותרים את מדיניות הממשלה".



בסיכום הדיון, נדחתה בקשת משרד התשתיות לאשר את ההסדרה המתמרצת תחנות כוח סולאריות גדולות עד בחינת העלויות המשקיות של הסבסוד. בתגובה, מסר ראש מועצת אילות, אודי גת, כי "משמעות ההקפאה הינה מכה אנושה לתעשיית האנרגיה המתחדשת. השדות הגדולים יאפשרו ייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות באופן מיידי ואפקטיבי, כזה שלא צריך לחפש מתחת לאדמה ושלא יוכלו לסגור לו את הברז ממצרים. בעוד שבוע נקיים את אחד הכנסים הגדולים והחשובים באירופה בתחום האנרגיה המתחדשת, ונראה שבמקום לדון במעשים בשטח והבשלת ההזדמנויות העסקיות, נצטרך לדון בחוק לעידוד אנרגיות מתחדשות ובמשמעויות של עיכוב פיתוח תעשיית האנרגיה המתחדשת של ישראל. במקביל נצטרך לשמוע איך בינתיים ארה"ב, אירופה ואפילו סין, שועטות לקראת פיתוח מסיבי של תעשייה זו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully