וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות המונופול: רונית קן אישרה לאגד להפעיל את הרכבת הקלה בירושלים

מאת אבי בר-אלי

15.2.2011 / 6:52

הממונה על ההגבלים העסקיים אישרה את המהלך רגע לפני פרישתה. ההחלטה התקבלה בניגוד להחלטת קודמה בתפקיד ולעמדת משרדי האוצר והתחבורה



>> הממונה על ההגבלים העסקים, רונית קן, אישרה בסוף השבוע שעבר במפתיע את הפעלת הרכבת הקלה בירושלים בידי קואופרטיב אגד - אף שאגד תהפוך למונופול אזורי.

אגד סיכם לפני ארבעה חודשים על החלפת קבוצת ואוליה הצרפתית בהפעלת הפרויקט, ופנה אל הממונה בבקשה לאישור עסקת מיזוג זו. זאת, מאחר שלפני שש שנים דחה הממונה על ההגבלים דאז, דרור שטרום, את בקשת אגד להשתלב בהפעלת הרכבת הקלה מחשש לפגיעה בתחרות העתידית בענף התחבורה הציבורית בעיר. למרות פרישתה הקרבה של קן מן התפקיד הוחלט לדון בבקשת אגד כבר כעת. הבקשה התקבלה בניגוד לעמדת הגורמים המקצועיים במשרדי האוצר והתחבורה.



ירושלים מהווה את "ליבת" פעילותו העסקית של אגד, שצפוי היה לספוג פגיעה קשה עם הפעלת הרכבת הקלה בעיר בתוך פחות משנה. משום כך, קיבל אגד לפני כמה חודשים ללא מכרז קו הסעת המונים נוסף - ציר חברון - שעתיד להפוך בעוד כמה חודשים למסלול לאוטובוסים רבי קיבולת (b.r.t). קו זה וקו הרכבת הקלה בעיר אחראים כיום ל-64% מהתנועה בתחבורה הציבורית בירושלים.



ואולם למרות הענקת קווי ה-b.r.t העתידיים לידי אגד - סיכם לפני ארבעה חודשים הקואופרטיב על רכישת חלקה של חברת ואוליה (veolia) הצרפתית בפרויקט הרכבת הקלה (5%) תמורת כ-46 מיליון שקל, וכן על רכישת 80% ממניות חברת ההפעלה של הפרויקט. העברת המניות תבוצע בהדרגה למשך חמש שנים ביום הפעלת הפרויקט. זאת, משום שתנאי המכרז מחייבים כי מפעיל הרכבת הקלה יהיה בעל ניסיון של חמש שנים לפחות בתפעול רכבות קלות. כמו כן, כוללת העסקה מנגנון להגדלת התמורה הכספית שתשלם אגד לואוליה בהתאם לגידול בהכנסות העתידיות של הפרויקט.



אישור העסקה טעון קודם את אישור מוסדות המדינה, היות שמדובר בפרויקט זכייני (b.o.t), וכן את אישור יתר חברות זכיינית הפרויקט, קבוצת סיטי-פס. ואולם, האיום העיקרי על מימוש העסקה מגיע מכיוונה של הממונה על ההגבלים העסקיים, מאחר שאגד היא מפעילה בלעדית של מערך התחבורה הציבורית בירושלים.



בתגובה לפניית themarker נימק אתמול שטרום את פסילת בקשת אגד להשתלב בפרויקט בתקופת כהונתו בדאגה לתחרות העתידית בענף בעיר: "המטרה היתה לדאוג למגוון של לפחות שני מסיעים בירושלים שלא יוחזקו באותה היד. הרכבת הקלה יכולה גם להתפתח לאזורים נוספים - ואז לא תהיה לאף מפעיל אפשרות להיכנס. כל עוד אגד היא מונופול בירושלים - לא ייתכן כי תפעיל את הרכבת הקלה, וזו היתה ההחלטה".



אגד חתם על העסקה במקום החברה המתחרה דן, שסיכמה עקרונית עם ואוליה על עסקה דומה לפני שנה בדיוק, אך זו לא יצאה לפועל. בעקבות העסקה המתממשת, הגישה דן לבית המשפט המחוזי בתל אביב תביעת פיצויים בגובה 100 מיליון שקל נגד ואוליה, כאשר בכתב התביעה נטען כי ואוליה חזרה בה מן העסקה משום שאוימה לכאורה בידי אגד כי זה "יעשה כל שביכולתו במטרה לפגוע בפעילותה של הרכבת הקלה, ובכלל זה ישבש את הזנת הרכבת הקלה מהאוטובוסים של אגד". אגד הכחיש את הדברים וכינה אותם "שקריים".



אגד מחזיק כיום כ-45% משוק התחבורה הציבורית בישראל (לפי מספר נסיעות), אך ניצב בצומת דרכים קריטי עבור עתידו העסקי נוכח השלמת פרויקט קו הרכבת המהיר לירושלים הצפויה ב-2017, וכן נוכח המשך הליך הוצאת קווי הקואופרטיב למכרזים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully