וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכשל הניהולי של צה"ל

אמיר זיו-אב

15.2.2011 / 6:52

מינוי הרמטכ"ל



>> בניין המטכ"ל הישן נראה כמו מחסן עלוב בהשוואה למגדל המפואר של המטכ"ל החדש. מבניין המטכ"ל הישן ותקציב הביטחון הצנוע, תוכנן ונוהל מבצע אנטבה, ואילו מהמגדל המפואר ותקציב הביטחון העצום, תוכנן ונוהל המבצע לעצירת משט המרמרה.

ההבדל בין מבצע אנטבה המבריק והמוצלח לבין המבצע לעצירת משט המרמרה, המביך והכושל, נעוץ בהבדלים בידע וביכולת - ולא בתקציב. ה"עניים" של פעם ידעו לתכנן, לנתח אלטרנטיבות מבצעיות ומדיניות, לעשות שימוש מושכל במודיעין ולגבש אסטרטגיה נועזת, הרבה יותר מה"עשירים" של היום.



זו אמנם דוגמה בודדת, דמגוגית משהו, אבל היא ממחישה את המצב. אחת המחלות העיקריות של צה"ל היא חוסר צבירת ידע - הפרמטר החשוב ביותר להצלחת ארגון מסוגו - בשל התקופות הקצרות שבה מכהנים הקצינים בתפקידיהם. במקום ללמוד להתמקצע ולתרום איש-איש בתפקידו, הקצינים "רצים" מתפקיד לתפקיד ברוטציה מופרזת, ומטבע הדברים עוסקים בקריירות האישיות שלהם, על חשבון העיסוק בביטחון. מפקד שמתחיל פרויקט, מתחלף לפני סיומו (כי עליו לבצע מהר תפקידי רוחב כדי להתקדם ולפנות מקום לקידום הקצין הבא בתור), המפקד המחליף אינו מחויב אישית לפרויקט של קודמו ובמרבית המקרים הפרויקט דועך ומוחלף באחר, אשר דועך בנסיבות דומות.



לפני כמה חודשים החליט שר הביטחון שמשך הקדנציה של הרמטכ"ל יוגבל לשלוש שנים בלבד, וברוח החלטה זו אולי גם תקופת החפיפה בין הרמטכ"ל הנכנס לזה המכהן, תוגבל לכמה שבועות. זו החלטה הרסנית. החלפת הרמטכ"ל מדי שלוש שנים תגרום להחשה נוספת בתחלופת פורום המטכ"ל וכשנתיים לאחר המינוי, יתחיל ה"רחש", שעיקרו ממניעים אישיים, על חשבון הביטחוניים. התופעה תשתרשר לכל דרגי צה"ל והמחלה הקיימת של חוסר צבירת הידע, רק תחריף. בנוסף קצב "ייצור" הדרגות הבכירות, לרבות קצב שחרורם לפנסיה - יעלה, ותקציב הפנסיות בהתאם (עשרות אחוזים מתקציב הביטחון).



למותר לציין שרמטכ"ל יסודי וסולידי זקוק לשנה אחת ללימוד (לפני שהוא משנה את שעשה קודמו), שנה אחת לתכנון העתיד וכמה שנים ליישום התוכניות, וכך גם כל שרשרת הקצינים שתחתיו. בהתאם, יש להתייחס גם לתקופת החפיפה. זו קלות דעת לחשוב ששבועות ספורים מספיקים. חשוב שתקופה זו תהיה יסודית ויש להקציב לה חצי שנה. כל התחלקות של נושא בין הכיסאות עלול לעלות מיליונים רבים.



במקום לקצר את משך כהונת הרמטכ"ל לשלוש שנים, יש להעלותה לחמש שנים, ובהתאם את תקופות השירות של כלל הקצינים בתפקידיהם. בנוסף, יש לאפשר תקופת חפיפה הולמת ובכך להגביר את הידע ולהפחית את הצורך בתוספת תקציב, אשר בחלקו, מנוצל לפיצוי על היעדר צבירת ידע.



הכותב הוא ד"ר להנדסה ובעלים של חברה טכנולוגית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully