וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סטנלי פישר מזהיר את משקיעי הגז

מירב ארלוזורוב

15.2.2011 / 6:52



>> לפחות מגזר אחד בישראל קיבל את המהפכה במצרים בתשואות רמות - משקיעי הגז, שהתנפלו על יחידות שותפויות הגז כמוצאי שלל רב, לאחר שהתברר כי מצבו של המתחרה המצרי נחלש מאוד. מרוב צהלה, משקיעי הגז החמיצו את האירוע הנוסף, החשוב לא פחות, שהיה בתחום הגז: ההרצאה שנשא לפני כשבועיים נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, בכנס של המכון למחקרי ביטחון לאומי באוניברסיטת תל אביב.

"משאבי הטבע שהתגלו בישראל בתקופה האחרונה הם חשובים ומשמעותיים", אמר הנגיד. "ואולם יש להכיר בסדרי הגודל שלהם ולהתייחס אליהם בהתאם. התקבולים מקידוחי תמר ולווייתן צפויים להסתכם בסדר גודל של 1%-1.5% מהתוצר בשנה - לשם השוואה, התקבולים של ממשלת נורווגיה הם 15% בשנה. יש אתגרים טכניים שיצטרכו לבוא לידי פתרון כדי שניתן יהיה לייצא את הגז, וכמו כן יש התפתחויות טכנולוגיות בתחום הפקת הגז בעולם שעשויות להביא לכך שמחירי הגז העולמיים יירדו".



"המהפכה הגדולה ביותר בתחום האנרגיה זה חצי מאה", מגדיר ג'ון דויטש את ההתפתחויות הטכנולוגיות בתחום הגז בעולם. דויטש היה גם הוא אורח של המכון למחקרי ביטחון לאומי, מתוקף תפקידו כראש ה-cia בעבר. בנוסף להיותו ראש ה-cia, אייש דויטש בעברו תפקידים בכירים כתת שר ההגנה האמריקאי, ושר האנרגיה של ארה"ב. כיום דויטש הוא פרופ' לכימיה באוניברסיטת mit, וחבר בקבוצת החשיבה של mit על עתיד הגז הטבעי בעולם - אולי קבוצת החשיבה המובילה בעולם בתחום.



דויטש, אם לא הבנתם, הוא אחד המומחים הבולטים בעולם לענייני ביטחון, גיאופוליטיקה ואנרגיה - ובמיוחד לשילוב ביניהם. לכן, כאשר הוא מדבר על מהפכת גז טבעי, על כך שהגז הטבעי עתיד להחליף את הנפט כמקור האנרגיה המוביל בעולם ועל כך שקרטל אופ"ק עומד לרדת מגדולתו - כדאי לקרוא את דבריו בתשומת לב רבה.



כל זה צפוי לקרות, לדעת דויטש, בגלל הפצלים. כן, אותם פצלי אבן שנמצאים במקומות רבים בעולם ושבמקרים רבים הם כולאים בתוכם גז או נפט. shale gas זה נקרא באנגלית, והחל ב-2008 התחוללה מהפכה - פצלי הגז, שתמיד ידעו על קיומם אבל הם תמיד נחשבו בלתי אפשריים להפקה, הפכו בזכות השינויים הטכנולוגיים למקור גז זמין, גדול וזול. גדול זו אינה המלה הנכונה - פצלי הגז הם מקור ענק לגז טבעי. רק בשוק האמריקאי, ההערכות לרזרבות הגז ב-2007 היו 250 טריליון רגל מעוקב, מתוכם 22 טריליון גז מפצלים. ב-2011 הערכות רזרבות הגז בארה"ב קפצו ל-2,500 טריליון (פי עשרה), מתוכם 700 טריליון גז מפצלים (פי 30). כתוצאה מכך, ארה"ב, שהיתה יבואנית גז טבעי, נהפכה בתוך ארבע שנים למדינה שצפויה לייצא גז.



ההשלכות על השוק האמריקאי הן כבר דרמטיות. מחיר הגז בשוק האמריקאי צנח לשפל של 4 דולרים ליחידת גז (btu). יתרה מכך, השקעה כבדה שהיתה ב-12 מתקנים להנזלת גז (מתקני lng), שנועדו לייבא גז לארה"ב, ירדה לטמיון. הפעילות של מתקני ההנזלה ירדה מ-50% מהקיבולת ל-11% מהקיבולת בלבד.



דויטש מסתכן בהערכה שמה שהתחולל בשוק האמריקאי מאז 2008 צפוי בקרוב להתחולל בשני שוקי הגז הנוספים בעולם - אירופה ואסיה. להבדיל מנפט, שבו מתקיים שוק עולמי אחיד עם מחיר אחיד (וקרטל אספקה אחיד - אופ"ק), בגז יש שלושה שווקים מנותקים זה מזה. הסיבה לכך היא העלויות הגבוהות של הולכת גז ממקום למקום - את הגז ניתן להוביל רק בעזרת צינורות, המונחים על פני אלפי קילומטרים, או בתהליך היקר של הנזלת הגז והובלתו במכליות קירור ענקיות.



לכן, שלושת השווקים מנותקים פיסית וגם מתנהלים כלכלית אחרת. בשוק האמריקאי הגז התחרה כל השנים עם מרבצי פחם מקומיים, ומחירו הוא הנמוך ביותר - כ-4 דולרים ליחידת גז. באסיה הגז מתחרה בנפט מיובא, ומחירו הוא הגבוה ביותר - 10-11 דולר. באירופה, שיש לה גם מקורות גז משלה, גם צינורות גז מרוסיה ומאפריקה, וגם גז מונזל, המחיר הוא ממוצע - 8-9 דולרים.



לא עוד, קובע דויטש, ומעריך כי אנו צועדים לשוק גז עולמי אחיד שיחליף את הנפט. שני תהליכים דוחפים את העולם לשם. האחד הוא גידול בסחר בגז נוזלי בעולם, בעקבות הגידול בתגליות הגז בעולם והרצון של מפיקות הגז להביא את הגז שלהן לשווקים. ההערכה היא כי היקף הפעילות של מתקני הנזלת הגז בעולם יגדל מ-280 מיליון רגל מעוקב ב-2008 ל-400 מיליון ב-2015 - גידול של 43%.



התהליך השני הוא הפתרון החדשני המאפשר להפוך את פצלי הגז למקור גז זמין - כאשר פצלי גז נמצאים במרבית העולם. "הגז הטבעי", קובע דויטש, "שכולם חשבו כי ייסחר בקשר ישיר למחיר הנפט - ינותק ממנו. מאחר שהגז זול כבר כיום בשני שלישים מהנפט, עם הזמן הוא ייהפך לתחליף לנפט - גם בתחבורה (בנזין), וגם בייצור פלסטיק ופטרוכימיה".



למעשה, דויטש חוזה כי הגז הטבעי ייהפך לסחורה סטנדרטית (קומודיטי), הנסחרת בשוקי העולם במחיר אחיד. פער של 4 דולרים ליחידת גז בניו יורק מול 10 דולרים בטוקיו כבר לא יוכל להמשיך ולהתקיים בעתיד. המשמעות הישירה של התחזית שלו היא מצד אחד, ביקוש גובר לגז טבעי, לאחר שזה יהפך לקומודיטי הדוחק את רגלי הנפט. הצד השני של התחזית שלו הוא, כמובן, היצע גדול מאוד של גז בעולם - וכתוצאה מכך ירידה צפויה במחירים. זה כבר מתחיל להסביר את הדברים שפישר טרח להזהיר לגביהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully