וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תאגידי המים חוסכים מיליונים לתושבים

קובי נעים

15.2.2011 / 6:52

משק המים



>> תאגידי המים הם משק כלכלי סגור, וכל הכספים המגיעים אליהם מושקעים בתשתיות המים והביוב ובשיפור איכות המים והקטנת הפחת. ללא משק מים כזה, המים שאנו שותים יהפכו להיות פחות טובים, פחות בריאים ומפגעי סביבה יהיו עניין של זמן.

עד להקמת התאגידים, ניהול משק המים והביוב היה נתון בידי הרשות המקומית, כאשר חלק מהכספים המוקצים למים נותבו לקידום נושאים או פרויקטים אחרים. לעומת זאת, התאגידים שהוקמו בשנים האחרונות יכולים להפנות את כל התקבולים להשקעה בתשתיות מים וביוב בלבד. לכן, באפשרותם להשיג את המטרות שלשמן הוקמו: חיסכון במים, מניעת מפגעים סביבתיים מדליפות ביוב ושדרוג תשתיות.



בדו"ח שהוגש לוועדת החקירה למשק המים ב-2009, נמצא כי כ-164 מיליון מ"ק מים בשנה הולכים לאיבוד בשל דליפות מים ושהמחיר שהמדינה משלמת לתיקון דליפות ביוב גבוה מאוד. דליפות ביוב ומים הן בעיה חמורה שאין להתעלם ממנה, הן בהיבט הסביבתי של זיהום וריחות קשים והן בהיבט של אובדן כמויות אדירות של מים, במיוחד במדינה יבשה כשלנו. נתונים מדאיגים אלה מדגישים את הצורך בהקמת גוף עצמאי ומקצועי שיטפל אך ורק בנושא המים, ויפנה את משאביו לייעוד שנקבע בחוק. כמו שחברת החשמל מטפלת רק בנושא החשמל, אין סיבה שמשק המים לא יזכה גם הוא לגוף מקצועי המטפל רק בו.



התאגידים, שהוקמו בשנים האחרונות, מחויבים להתנהל בצורה יעילה ומקצועית. הצוות הניהולי שלהם מקבל את אישורו של הממונה על התאגידים, וחברי הדירקטוריון מקבלים את אישורה של ועדת שפניץ למינויים במגזר הציבורי. התאגידים משקיעים בתשתיות המים בתחומי שיפוטם מיליארדי שקלים במסגרת תוכנית השקעות מסודרת, הנבחנת על ידי גורמים מקצועיים מרשות המים.



מאז שהחלו תאגידי המים לפעול, הוחלפו ותוקנו אלפי מטרים של צנרות שהיו בלויות ומלאות בחלודה והופעלו אמצעים טכנולוגיים רבים שלא היו בשימוש עד כה, כדי לאתר דליפות ולסתום אותן מבעוד מועד, לפני שיהפכו למפגעים סביבתיים. למרות היותם של התאגידים גופים כלכליים, אין בנמצא הסתכלות על החור שבגרוש בלבד. התאגידים משקיעים הון רב באיתור נזילות סמויות, בשדרוג קווי מים וביוב ובשיפור השירות, אף שלא תמיד ההשקעה כלכלית. היותם של התאגידים חלק מהמערך הכולל של רפורמת המים בישראל, גורמת להם לבחון בצורה אחראית ולאומית את השקעתם.



אף שהתאגידים הם גופים עצמאיים - הם אינם פועלים בפזרנות וללא מתן דין וחשבון. כל הוצאות התאגידים מאושרות על ידי רשות המים, והם מחויבים לפעול לפי כללים מחמירים יותר מרשויות מקומיות, אף שמוטת השליטה שלהם בדרך כלל קטנה יותר.



בסופו של דבר, המרוויחים הגדולים הם צרכני המים. תשתיות המים יהיו טובות יותר, המים יהיו איכותיים יותר, הסביבה תהיה בטוחה יותר והשירות יהיה טוב הרבה יותר. נתון נוסף שחייבים להזכיר: מאחר שהרשויות הן בעלות מניות בתאגידים, הדיווידנדים יאפשרו להן להמשיך להשקיע את הרווחים, אם יהיו, כראות עיניהן בתחומי הרשות השונים.



הכותב הוא מנכ"ל תאגיד המים והביוב של יבנה וגן יבנה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully