וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השר לפיתוח הגליל מתעלם מערביי הגליל

ג'ורג' קנאזע

15.2.2011 / 6:52

המגזר הערבי



>> המשנה לראש הממשלה השר לפיתוח הנגב והגליל והשר לשיתוף פעולה אזורי, סילבן שלום, טוען כי "מה שעשתה אוניברסיטת בן גוריון לנגב - תעשה אוניברסיטה בצפת לגליל" (25.1 ,themarker).

במאמר שוטח כבוד השר את חזונו לפיתוח הפריפריה, במקרה זה הגליל, לאחר שכבר התקבלה ההחלטה להקים בצפת בית ספר לרפואה. לדבריו, בוגרי בית הספר יענו על המחסור הצפוי ברופאים בישראל בשנים הקרובות ובית הספר יחזיר את המוחות הבורחים הביתה. כמו כן, הוא מוסיף, יילמדו שם מקצועות בריאות אחרים, והדבר יניע את הכלכלה, ייצור מקומות עבודה חדשים וימשוך רבים להשתקע בגליל. "מדינת ישראל נמצאת בימים אלה על פרשת דרכים. עלינו להחליט באיזה מסלול אנו בוחרים להצעידה", כותב השר.



פיתוח הנגב והגליל יתרום משמעותית לצמצום הפערים בין הפריפריה למרכז ויתרום לצמיחה ארוכת טווח בכלכלת ישראל. עם זאת, תוכנית הפיתוח צריכה להיבחן בשבע עיניים תוך השקעת מאמצים מרובים לנטרול הגורמים שעלולים למנוע את השגת המטרה, כמו קיום כלכלה שתגדיל את השונות ותנציח את הפערים בין שתי האוכלוסיות - היהודית והערבית - שמתגוררות באזורים אלה. מדיניות סוציו-כלכלית שתניח שקיימת ברית מלח בין המרכיבים הפנימיים של אזורים אלה סופה להיכשל ולגרום להשפעות חברתיות וכלכליות שליליות ארוכות טווח.



ציפיתי, כבוד השר, שתפרט מה תהיה חלקה של האוכלוסייה הערבית בפיתוח הנגב והגליל, ואולם לאחר קריאה חוזרת של המאמר בניסיון למצוא אפילו רמז אחד לאוכלוסייה הערבית בגליל, שמהווה יותר מ-50% מכלל תושבי הגליל, יצאתי המום ומאוכזב.



המועצה להשכלה גבוהה מדברת על הנגשת החינוך הגבוה לצעירים, ובעיקר לשני המגזרים: החרדי והערבי. לשם כך הקציבה הממשלה מאות מיליוני שקלים שעדיין איננו יודעים איך יחולקו ומי ייהנה מהם. פרשת הדרכים שכבוד השר מדבר עליה היא לא רק "אם נמשיך בהנצחת המצב הקיים שבו הפערים בין מרכז ופרפיריה גדלים והולכים", אלא גם אם נמשיך בהנצחת הפערים הקיימים בתחומים השונים, כמו השכלה, דיור ותעסוקה, לבין כלל האזרחים בישראל, יהודים כערבים.



האם אפשר להסיק ממה שכתב השר שמדובר בפיתוח הגליל לטובת האזרחים היהודים בלבד? האם זה מקרה שמתעלמים מיותר ממחצית האוכלוסייה המתגוררת בגליל כבר מאות שנים? האם הסירוב להשכיר דירות לסטודנטים בצפת הוא סימן למה שיקרה בעתיד?



הכותב הוא פרופסור אמריטוס מאוניברסיטת חיפה וראש המוסד האקדמי נצרת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully