וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמה משכורות דרושות לרכישת מכונית בישראל?

דניאל שמיל

15.2.2011 / 9:15

לפי מחקר של חברת BDO, המיסוי הכבד בישראל הוא שמקשה על קניית מכונית חדשה. לרכישת מאזדה 3 למשל, נדרשות 14.2 משכורות חודשיות ממוצעות - המספר הגבוה ביותר בין מדינות המערב

מספר המשכורות הנדרש לרכישת מכונית חדשה בישראל הוא הגבוה ביותר בין מדינות המערב - כך עולה מסקירה שערכה חברת הייעוץ הכלכלי BDO זיו האפט. במחקר נבדק כמה משכורות ממוצעות נדרשות לרכישת מאזדה 3 חדשה.

לפי המחקר, בישראל נדרשות 14.2 משכורות כאלה. במקום השני נמצאת פורטוגל (11.6 משכורות). בצרפת נדרשות 5.9 משכורות, בגרמניה 5.4 משכורות ובארה"ב 3.8 משכורות בלבד. כלומר, בישראל נדרש אדם לעבוד פי 3.7 מאשר חברו בארה"ב, כדי לקנות מכונית.

הסיבה להבדלים הגדולים היא המשכורת הממוצעת הנמוכה בישראל וכמובן המחיר הגבוה של המכונית. על מאזדה 3, למשל, מושת מס של 83% (אם כי היא מקבלת הטבה של 9,250 שקל בזכות המיסוי הירוק); לכך יש להוסיף מכס בשיעור של 7% וכמובן מע"מ בשיעור 16%. הסיבה העיקרית לשוני במספר המשכורות הנדרש בין המדינות באירופה הוא השכר הממוצע במדינה ולא מחיר המכירה של מאזדה 3, שלא משתנה ביותר מ-1,500 אירו בין המדינה הזולה ביותר ליקרה ביותר באירופה.

מותרות או הכרח?

באחרונה מתקיים דיון על פתיחת ענף הרכב לתחרות, אך נתונים אלה מוכיחים שלא היעדר תחרות הוא שמקשה על רכישת מכונית, אלא המחיר הגבוה שנובע ממיסוי כבד. המיסוי על הרכב בישראל התחיל כ"מס מותרות" בשנות ה-50 של המאה הקודמת, תקופה שבה מכוניות היו נדירות מאוד, ונותר כך מכיוון שנהפך למקור הכנסה קבוע למדינה. הביקוש למכוניות נחשב ל"ביקוש קשיח", הגדל בהתמדה, מכיוון שלמכוניות אין חלופות תחבורה בישראל. תחבורה ציבורית היא אטית ולא יעילה, ולכן מעטים הם אלה המוותרים על המכונית.

גורם נוסף למחירים הגבוהים בישראל הוא הסבסוד הצולב. מחיר המכוניות גבוה באופן מלאכותי כדי לאפשר גם מרווח גבוה להנחות עבור חברות הליסינג. אלה שולטות בכ-60% מהשוק בישראל, ולמעשה מכתיבות את המחיר גם לצרכן הפרטי. בקבוצות שאותן לא רוכשות חברות הליסינג, כמו מכוניות עירוניות ידניות, אפשר לראות תחרות אמיתית, ומחירים המתחילים ב-60 אלף שקל בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully