וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

HSBC: ליברליזציה פוליטית תסייע לכלכלת מצרים אחרי מובארק אך בטווח הקצר צפויה האטה

רונית דומקה

15.2.2011 / 11:26

הכלכלה המצרית צפויה לרשום השנה צמיחה של כ-1%; המשקיעים ימתינו להתייצבות בשלטון לפני שישובו למצרים



ההשלכות של השינויים הפוליטיים במצרים על כלכלתה בטווח הבינוני תלויות באופן שבו יתגבש השלטון החדש, אך בטווח הקצר כלכלת מצרים צפויה להיחלש - כך צופה בנק hsbc.



שבועות של מהומות פוליטיות הובילו להפסדים שיהיה קשה לפצות עליהם בעתיד הקרוב, בהתחשב בבעיות הקיימות בנמלים הראשיים ובתשתיות עיקריות נוספות, נכתב בדו"ח "מצרים אחרי מובארק", שפירסם הבנק, ובו הוא דן בהשפעת האירועים על הכלכלה המצרית וכלכלות נוספות במזרח התיכון, בפרספקטיבה היסטורית.



לפי hsbc, הצמיחה בתמ"ג המצרי צפויה להיות נמוכה לפחות ב-2%-3% במחצית השנייה של השנה, מ-6% של צמיחה שצפה הבנק לפני פרוץ המהומות.



מגזר התיירות - אחד מעמודי התווך של הכלכלה המצרית - שמר באופן היסטורי על יציבות במצרים, והתאושש בהצלחה בכל פעם שאירעו פיגועים חבלניים במדינה, כמו אירועי הירי בלוקסור ב-1997 או הפיגוע בדהב ב-2006. ואולם הפעם התיירות היתה אחד המגזרים שנפגעו בצורה הקשה ביותר מהמהומות ותיירים רבים ברחו מהמדינה. גם אם הביטחון יושב במהרה למצרים, ייקח זמן עד שהתיירות תתאושש וכל סימן לכך שהמשטר החדש עדיין לא יציב יעכב עוד יותר את ההתאוששות, לפי hsbc.



מצריים אשר אינם חיים במדינה צפויים לקבל קריאות מצד האופוזיציה לחזור למצרים ולהשקיע בעידן שאחרי מובארק. ב-hsbc ציינו כי הבנק המרכזי של מצרים פתח בהצלחה את הבנקים בשבוע שעבר מבלי לעורר משיכה המונית של כספים, וכי גם הלירה התייצבה לאחר שנפלה ביום המסחר הראשון. עם זאת, ב-hsbc חוששים כי משקיעים מקומיים וזרים ימתינו עד שיראו עדויות לכך שהיציבות הושבה למצרים לפני שיחזרו להשקיע בה.



ב-hsbc צופים כי האירועים במצרים יגדילו את עלויות המימון של הממשלה בטווח הקצר והבינוני. כמו כן, יופעל לחץ על התקציב, אשר נפגע בכל מקרה מהירידה בהכנסות ממסים בחודש האחרון, בעיה שעלולה להימשך בתקופת הביניים עד לבחירות. hsbc צפה עוד לפני המהומות כי הגירעון התקציבי של מצרים יהיה 8% מהתמ"ג השנה, אך הבעיות הכלכליות צפויות להגדילו מעבר ל-9%.



הבנק ציין כי על אף ששר האוצר הוותיק בוטרוס גאלי כבר אינו חלק מהממשל, צוותו נותר על כנו, וכך גם הצוות בבנק המרכזי, מה שיסייע לשמירה על היציבות בטווח הקצר.



בטווח הארוך, כל ליברליזציה פוליטית של מצרים תועיל לכלכלה, צופה הדו"ח, אשר ציין כי בשנים האחרונות מצרים נחשבה לכלכלה מבטיחה ומשכה הרבה השקעות זרות ישירות. אם מצרים תוכיח כי היא מצליחה לעשות את המעבר לסדר מדיני חדש, המומנטום הכלכלי יחודש במהירות, וברמה גבוהה מבעבר, צופה hsbc.



האירועים במצרים ובתוניסיה ערערו שליטים רבים בעולם הערבי והם מאיימים להאט את קצב הרפורמות. ואולם חלק מהמדינות נקטו צעדים שנועדו למנוע מהומות כמו במצרים. בבחריין, למשל, הודיעה הממשלה ביום שבת על תשלום של 1,000 דינאר בחרייני (2,650 דולר) לכל משפחה. בחודש שעבר, לאחר נפילת משטרו של זין אל עבדין בן עלי בתוניסיה, הודיעה ירדן על תוספת של 225 מיליון דולר לסובסידיות מזון, וסוריה הוסיפה 336 מיליון דולר לסובסידיות אלה. בלוב ואלג'יריה הורדו מסים על מוצרי מזון. ב-hsbc צופים כי המהפכות בעולם הערבי יסתיימו במצרים לעת עתה, אך לא התסיסה החברתית, שתימשך.



לפי hsbc, איראן היא כעת פגיעה מאוד, בהתחשב בהשפעה שהיתה למהומות שהתרחשו בה לאחר בחירות 2009 ובמשבר הכלכלי בה. כלכלני hsbc רואים סיכונים גם באלג'יריה, על רקע העוני והאבטלה, וכן בירדן ובתימן, אשר חשות את הלחץ בעקבות המהומות במצרים. גם סוריה נמצאת בסכנת הידבקות, אך בשל החלוקת הכיתתית בה יש סבירות נמוכה יותר להתאגדות של תנועה לאומית נגד השלטון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully