וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית משפט פסק: שברון תשלם לאקוודור פיצויים בסך 9 מיליארד דולר בגין זיהום באמזונס

ניו יורק טיימס

15.2.2011 / 14:13

מדובר באחד הקנסות הגבוהים בהיסטוריה בגין זיהום סביבתי; שברון אמרה כי אין בכוונתה לשלם את הקנס



שופט בבית משפט באקוודור פסק אתמול כי ענקית הנפט האמריקאית אשמה בזיהום שטחים בג'ונגל האקוודורי, והורה לחברה לשלם פיצויים של יותר מ-9 מיליארד דולר, אחד הקנסות הגבוהים בהיסטוריה בתחום איכות הסביבה. שברון אמרה כי בכוונתה לערער על הקנס.



הפסיקה, שלה אחראי השופט ניקולס זמברנו מהעיירה לאגו אגריו, צפויה לפתוח שלב חדש של ערעורים במאבק המשפטי המתמשך בין שבטי הג'ונגל והכפרים לבין אחד מהתאגידים הגדולים בארה"ב. הקנס של שברון "הוא אחד הגדולים ביותר שאי פעם הוטלו בבית משפט על זיהום סביבתי", אמר דיוויד אולמן, מומחה למשפט סביבתי באוניברסיטת מישיגן. "הוא אמנם נמוך מהפיצויים בסך 20 מיליארד דולר ש-bp הסכימה לשלם לקורבנות האסון במפרץ מקסיקו, אך זהו בהחלט ציון דרך משמעותי. השאלה האם שברון אכן תשלם חלק מהקנס עדיין לא ברורה".



בפסיקת השופט, שהתפרשה על פני 188 עמודים, נכתב כי על שברון יהיה לשלם פיצויים של 8.6 מיליארד דולר לאקוודור, וסכום כפול מכך במידה ותסרב להתנצל על מעשיה בתוך שבועיים. השופט הורה לשברון לשלם סכום נוסף של 860 מיליון דולר לקואליציית ההגנה על האמזונס, הארגון המייצג את התובעים, שהם כפרים ושבטים אינדיאניים בצפון מזרח אקוודור.



פבלו פג'רדו, עורך הדין מטעם התביעה, כינה את הפסיקה, "ניצחונו של הצדק", אך אמר כי סכום הקנס נמוך מדי. "אנחנו מתכוונים לערער משום שהפיצויים אינם מספקים", אמר. התביעה דרשה במקור 113 מיליארד דולר, לפי מסמכי בית המשפט. דובר שברון, קנט רוברטסון, כינה את ההחלטה "בלתי לגיטימית ובלתי ניתנת לאכיפה". הוא אמר כי שברון תערער באמצעות מערכת המשפט של אקוודור, וכי אין בכוונתה לשלם פיצויים. לטענתו השופט שיתף פעולה עם התביעה.



מקור התביעה היא בשנות ה-70, אז חברת טקסקו, שב-2001 נרכשה על ידי שברון, פעלה כשותפה של חברת הנפט הלאומית של אקוודור. הכפרים הגישה תביעה ב-1993, בטענה כי טקסקו השאירה אחריה נזקים סביבתיים שגרמו למחלות. שברון בתגובה מצאה בשנים האחרונות עדויות לשוחד סביב הליכי המשפט, ואילצה את אחד השופטים להתפטר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully