וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוק הסחורות יתחיל להירגע

צחי כהן

15.2.2011 / 14:20

מחירי הסחורות ובהם הנפט, הזהב, הכותנה, הקפה והזהב מזנקים לשיאים חדשים והאנליסטים מנבאים כי המגמה רק תמשך? צחי כהן רואה ורוד וחושב שהמחירים יתייצבו בהדרגה

2010 ותחילת 2011 היו זמני שיא במחירי הסחורות כנפט, זהב, כותנה, נחושת, קפה ורבים נוספים. כמה סיבות חברו ליצירת רמות שיא – חולשת המטבעות בראשות הדולר יצרה מעבר הגנה לזהב שמחירו האמיר לשיאים. הזהב הפך למקלט מפני דולר ואירו שייצגו כלכלה אמריקאית–אירופאית מקרטעת עם אבטלה גבוהה וצמיחה הססנית בשילוב גירעונות עתק לאחר משבר 2008–2009.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

כותנה, קפה וגם סויה

צריכת אנרגיה מוגברת בעיקר מאסיה וסין הביאו לנסיקת מחירי הנפט לשיאים של 90 דולר ויותר כאשר משברים גיאופוליטיים רק הוסיפו לבערת המחירים. נפילת משטרים וגלי מחאה עולמיים והנה תסריט בדוק לתחזיות קודרות לפיהן מחיר הנפט אוטוטו שובר רמות של 100 או 200 דולר תוך שנה.

תעתועי מזג האוויר ברחבי העולם פגעו ביבולים וכך מחירי סחורות רבות זינקו לשיאים – חיטה, בשר, חלב, קפה וכותנה היו רק דוגמאות בודדות. חולשת המטבעות יצרה מצב לפיו עדיף להגן על ערך הכסף בחוזים על סחורות וכך רבים אצו כהגנה מחולשת המטבעות. להזכירנו שהריבית על המטבעות המרכזיים לסחורות נמוכה ורחוקה מאטרקטיביות.

2011 החלה עם מחירי שיא כאשר במקביל כלכלת ארה"ב מראה סימנים ברורים יותר לצמיחה אפשרית. מהלך שאם יתבסס, יחזיר אולי שפיות לדולר כמטבע עוגן. הביקושים לסחורות לא צפויים להתמתן, אולם עליות המחירים עשויים לגרום לאיפוק יחסי בביקושים. גם כלכלות מתפתחות הנמצאות בהאצה כברזיל, סין או הודו החלו להתאים ולרסן מלאים דבר שישפיע על עליית מחירי הסחורות.

הביקושים לנפט לא צפויים להתמתן. מאידך "הנבואות" על זינוקי מחירים לא בהכרח יתממשו. כאשר מחיר חבית נע סביב 88 דולר, עלות הנפט כבר מהווה מרכיב יצור מרכזי ועליה לרמה של 100 – 200 דולר תהפוך יצור בתחומים רבים לספק כדאי כלכלית בתעשיות כבדות רבות. איננו אומרים שמצב גיאופוליטי חריג (אירן, עירק ועוד) לא יזניק שוב את הנפט ואולם קיים סיכוי שעליה חריגה תהיה ב – 2011 אירוע יוצא דופן או זמני.

שוק העבודה והמטבע

אם ייווצרו מקומות תעסוקה נוספים בארה"ב ותוכניות האצה הכלכלית אכן ייושמו תוך שינוי מטבע ביואן הסיני והתמקדות בייצור מזון בשיטות חדשניות מבעבר כזרעים עמידים לפגעי טבע ומזיקים, השפיות הכלכלית תתחיל לקבל מימדים רציונליים.

יציבות חלקית אפשרית בגוש האירו לאחר זעזועי חוב עצומים שחלקם רחוק עדיין מסיום, רגיעה במזרח אירופה ובעיקר בציר המדינות סובבות רוסיה, שיפור כאמור בארה"ב, זעזועים נסבלים במזרח התיכון, כל אלה עשויים ליצור סביבה רגועה יחסית. סביבה כזו תרסן את הביקושים לסחורות או לפחות לא תעלה את המחירים ותביא ליותר שפיות לשווקים.

לאחר 2010 במהלכה כל סחורה שנייה, כולל איברי חזיר בבורסת שיקגו, שברו שיאים מייחלים סוחרים שרי אוצר ונגידים לרגיעה יחסית. הנבואה כידוע ניתנה לשוטים. לא נסתכן בהערכה שסימני הרגיעה נראים באופק וסערת שיאי המחירים עשויה אולי לשכוך לאיטה. נקווה שהערכה זו אכן תהפוך למציאות. שפיות כלכלית רצויה יותר מתמיד לעולם שמתאמץ לצאת ממשבר כלכלי ומחפש יציבות גיאופוליטית.


*עו"ד צחי כהן, סגל המרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully