וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל: שיעור הערך המוסף ביצוא עומד על 60%

רם עוזרי

15.2.2011 / 15:32

התרומה של כל שקל מיצוא למשק הישראלי היא 60 אגורות בלבד, מכיוון ש-40 אגורות משמשות ליבוא חומרי גלם



שיעור הערך המוסף ביצוא עומד בשנים האחרונות על כ-60%, כך עולה ממחקר חדש של בנק ישראל. בשל העובדה שמשקל הערך המוסף של היצוא בתוצר נמוך ממשקל היצוא בתוצר, החליטו בבנק ישראל להקדיש מחקר לנושא. הסיבה להפרש היא שהיצוא כולל בתוכו תשומות מיובאות. ככל ששיעור התשומות במוצר הסופי גבוה יותר, כך הערך המוסף של יצוא המוצר נמוך יותר.



כך למשל ליצוא של שירותים עתירי ידע (שירותי מחשוב ושירותי מחקר ופיתוח) ערך מוסף גבוה, שכן הם אינם עושים שימוש בתשומות מיובאות. לעומת זאת, הערך המוסף ביצוא היהלומים נמוך מאוד מכיוון שהתשומות המיובאות מהוות חלק עיקרי בערך מוצריו.



שיעור הערך המוסף ביצוא הסחורות עומד בשנים האחרונות על כ-52% בלבד, לעומת שיעור ערך מוסף ביצוא השירותים שעומד בשנים האחרונות על כ-70%. זאת, בשל העובדה ששיעור תשומות היבוא בייצור סחורות גבוה משיעורו בתחום השירותים. עליית שיעור השירותים מתוך כלל היצוא בשנים 1995-2006 הביאה לעלייה בשיעור הערך המוסף של היצוא.



דבר נוסף אשר השפיע על שיעור הערך המוסף של היצוא הוא תנאי הסחר של ישראל. מאז 1995 חלה הרעה ניכרת ומתמשכת בתנאי הסחר של ישראל, בעיקר נוכח העלייה במחירי הדלק. הרעה זו הביאה, על פי הערכת הבנק, לירידה בשיעור הערך המוסף ביצוא של סחורות, שבתהליך הייצור שלהם נעשה שימוש רב יותר בתשומות מיובאות, ובפרט סחורות שתהליכי הייצור שלהן עתירי אנרגיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully