וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלקברי בישראל: 100 אלף מכשירים בשנה - פופולרי בעיקר בקרב צעירים

אמיתי זיו

15.2.2011 / 20:18

מנכ"ל בלקברי ישראל גדי מזור נחשף: "RIM שמה את ישראל בתור אחד מ-15 שווקי יעד לצמיחה"



הפנים של מנכ"ל נוקיה בישראל, אילן גרינבוים, או של ערן תור, יבואן מוצרי אפל, מוכרות לרבים בארץ. אבל מי עומד מאחורי בלקברי ישראל? "עד עכשיו היינו אלמונים בכוונה", אומר גדי מזור, מנכ"ל החברה שמייצגת בארץ את rim הקנדית, יצרנית הבלקברי, שנחשף כאן לראשונה.



חברת the mobile group יושבת בקרית אריה בפתח תקווה ומעסיקה 15 עובדים. tmg לא עובדת במתכונת דומה לזו של סאני סמסונג או יורוקום-נוקיה, כפי שמסביר מזור: "בניגוד, למשל, לנוקיה, rim עובדת ישירות מול מפעילות הסלולר, יותר בדומה לאפל. אנחנו כאן כשותף מקומי בעיקר בצד הטכני וזה רכיב מרכזי להצלחה".



"בניגוד לאפל, rim מגיעה למפעילות הסלולר בגישה של פרטנרית עם עקרונות של עבודה צמודה על מנת שההשקה תצליח. rim מגיעה עם ניסיון וידע שאין ליבואן מהשקות ב-580 מפעילות סלולר בעולם. ב-2008, כשיצאו מכשירי בלקברי מתאימים, והטמעת העברית הפכה לטובה, מפעילות הסלולר הן שביקשו שנקים גוף שילווה את ההשקה בעיקר מצד התמיכה הטכנית, וכך הקמנו את tmg. אנחנו לא הגוף המשווק אלא המגייר והמטמיע".



נתח שוק של 5%



בלקברי הינה תופעה מעניינת בשוק הישראלי. ב-2005 הושק המכשיר לראשונה על ידי סלקום ופרטנר ולא הצליח להתרומם. הגיור היה בעייתי, המכשירים היו בינוניים, המחירים היו גבוהים והצרכן הצביע ברגלים. ב-2008 החליטו פרטנר וסלקום להשיק את המכשיר שוב, וב-2009, כשפלאפון השיקה את רשת ה-gsm החדשה שלה, היא שיווקה כבר מכשירי בלקברי.



היום נתח השוק של בלקברי הוא 5% משוק המובייל המקומי, כ-100 אלף מכשירים בשנה. היות שמדובר במכשיר יקר יחסית, נתח שוק ההכנסות של החברה כנראה גבוה יותר. "בין 2009 ל-2010 גדלנו פי 6", אומר מזור, ומוסר כי ישנם יעדי צמיחה גם ל-2011, "rim שמה את ישראל בתור אחד מ-15 שווקי יעד לצמיחה".







גדי מזור



אחת התופעות המפתיעות ביותר לגבי בלקברי בישראל היא ההתרחבות מהסקטור העסקי וניתן לראות את מוצרי החברה גם בקרב קהלים אחרים: "ההשקה היתה כמובן בהתחלה למגזר העסקי ובערך שנה אחר כך הושק הבלקברי לפרטיים עם מה שמוכנה bis) blackberry internet service). זה הולך מדהים. תיכוניסטים הולכים עם בלקברי, סטודנטים, חיילים", אומר מזור.



למה בעצם?
"אני תמיד מקביל את זה לתהליך הבחירה של אוטו. למה לא כולם נוסעים באותו האוטו? אוקיי, אתה יודע שאתה רוצה ג'יפ, אבל איזה ג'יפ? זה משתנה מאדם לאדם. מי שמחפש בידור לוקח אייפון, אבל בלקברי חזק בתקשורת. יש לבלקברי מערכת צ'ט מובנית בשם blackberry messenger, שהנתונים שלנו מראים שיותר מ-50% מלקוחות בלקברי בארץ עושים בה שימוש. בחלק מהשווקים זה 98% ואנחנו מכוונים לשם. הבלקברי גם נתפר טוב לפייסבוק".



בעולם בלקברי הינו מכשיר מאד מקובל במגזר הממשלתי אך בישראל מרבית הח"כים והשרים בחרו באייפון.
מזור מגיב בבדיחה: "אני בתור אזרח הייתי מעט מודאג, כי אמר מי שאמר שהאייפון הופך שעת עבודה לשעה אבודה".



חממת אפליקציות



מזור מחליט להיחשף עכשיו מכיון ש-tmg החליטה לעבור למה שהוא מגדיר "השלב השני". מזור: "תסתכל פה בדוכן של בלקברי, 70% מהשטח מוקצה לאפליקציות ובלקברי החליטה לקדם מאד את הנושא. לבקברי יש כעת ב-app world שבו 22 אלף אפליקציות, וזו בהחלט כמות מרשימה".



ואכן, עמדת התצוגה של החברה בברצלונה מוקצת בעיקר לקידום אפליקציות, רבות מהן אגב ישראליות כמו worldmate למטיילים ו-pageonce שמאפשרת ללקוח לקבל התראות ב-push על מצב החשבון בבנק ובחשבון הנוסע המתמיד.







לאור זאת, tmg החליטה להקים חממה לפיתוח טכנולוגיות. מאחורי החממה עומד מזור עצמו ועוד משקיע ידוע הרבה יותר, גדי גולדשטיין (פורמולה): "אנחנו מקימים חממת אפליקציות למובייל בדגש על אנדרואיד ובלקברי", מרחיב מזור, "אם שני חברה יושבים בגראז' ומפתחים אפליקציה, זה לעיתים קטן מידי בשביל קרנות הון סיכון אבל יקר מידי בשביל שהמפתחים יצליחו לב".



"לנו יש את כל הרכיבים, לא רק כסף, לתמוך בחברות כאלו על מנת לקצר את זמן ההגעה לשוק לכמה חודשים. יש לנו כלי פיתוח, יכולת אינטגרציה והטמעה של פרסומות באפליקציה וכדומה. עשינו כבר פרויקטים עם 4 חברות אבל רק על אחת אני יכול לספר וזו טוקון (tawkon) אפליקציה למדידת הקרינה שפולט המכשיר בכל רגע. כמו כל חממה, tmg תשקיע בחברות תמורת מניות".



מה אתם בעצם מחפשים? אילו אפליקציות?
"לבלקברי יש חיבה למה שמכונה super apps. אפליקציות שהן חזקות - לא רק על המכשיר עצמו, ושיש מאחוריהן גם שרת חזק ובסיס נתונים. waze זו דוגמה טובה, גם worldmate. מאפיין שני זה האינטגרציה ליכולות של בלקברי. באייפון אין push אמיתי, מקסימום תראה כוכבית על האייקון. האפליקציות של בלקברי הן אינטגרטיביות למכשיר".



"הנה למשל אפליקציה שאני פיתחתי, gwabbit, כשאתה מקבל מייל ראשון ממישהו היא קופצת ומציעה לך לשמור את כל פרטי הקשר שלו. לא ניתן לעשות את זה בפלטפורמה אחרת".



מלבד החממה, tmg מתכוונת לפנות לגופים שונים ולהציע להם לפתח עבורם אפליקציות בלקברי, גם כאן בדגש על חוויית ה-push.



אפליקתיות לרופאים



מזור (46) עצמו הוא חלוץ בלקברי. "אני מתמטיקאי בהשכלתי אבל מעולם לא משכתי ידי מכתיבת קודים, אני נהנה מזה", הוא מעיד על עצמו. "בעבר היתה לי חברה שנקראה אונ-סט ובשנת 99, כשלבקברי היו פחות מ-100 אלף לקוחות בארה"ב, התחלנו לפתח אפליקציות למכשיר".



אפליקציה מוכרת שמזור יצר היא nobex, שירות רדיו אינטרנטי לבלקברי עם בסיס של 3.5 מיליון לקוחות בארה"ב. החברה גם יצרה אפליקציות בלקברי שמיועדות לרופאים.

ברצלונה השנה הינה מפגן כוח של אנדרואיד, אבל מזור משוכנע שההצלחה של בלקברי תימשך, גם לאור כל האיומים: "ברגע שעוברים לשחור קשה לחזור", הוא מתבדח, "עכשיו גם המחירים מאפשרים את זה לכולם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully