וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנליסט נערכת ליציאה משוק החיתום: דלאל רוצה לקנות את חלקה בחברת החיתום

מאת יורם גביזון

16.2.2011 / 7:00

דלאל מחזיק כ-35% מהחברה. שווי העסקה יתבסס על ההון העצמי, 9.5 מיליון שקל. חברת החיתום סיפקה לאנליסט 8% מרווחיה ב-2010



>> יו"ר אנליסט חיתום, מאיר דלאל, המחזיק 35% ממניותיה, הודיע לאנליסט, המחזיקה ב-65% ממניות חברת החיתום, על מימוש זכותו להפעיל את מנגנון במבי (buy me buy you). מנגנון במבי קבוע בהסכם בעלי המניות באנליסט חיתום, ולפיו בתוך 30 יום תתקיים התמחרות, ולאחריו תיקבע זהות הגוף שירכוש את מלוא האחזקות באנליסט חיתום.



אנליסט חיתום הרוויחה 4.1 מיליון שקל מהכנסות של 9 מיליון שקל בינואר-ספטמבר 2010, לאחר הפסד של 1.7 מיליון שקל ממימוש התחייבות חיתומית. בתקופה המקבילה ב-2009 הרוויחה החברה 1.6 מיליון שקל ממחזור הכנסות של 1.3 מיליון שקל, שכלל רווח ממימוש התחייבות חיתומית של 2.1 מיליון שקל.

לפי הערכות, העסקה תתבסס על ההון העצמי של אנליסט, 9.5 מיליון שקל, שכולל בעיקר את המזומנים וניירות הערך שבקופתה. היות שיכולת יצור הרווחים העתידית של החברה תלויה בעיקר בדלאל, אין סיבה לאנליסט או לדלאל סיבה לשלם פרמיה מעל הונה העצמי. פעילות אנליסט חיתום הניבה רווחים נאים, אבל לא חלק מהותי מרווחיה של אנליסט. הרווח מפעילות החיתום הגיע ל-8% מהרווח התפעולי של אנליסט בינואר-ספטמבר 2010 לעומת 9.4% בתקופה המקבילה.



לפי הערכות בשוק ההון, חלקה של פעילות החיתום ברווחים של בתי השקעות ילך ויירד; הסיבה לכך היא שמרבית ההנפקות מתבצעות ללא חיתום (93% מהנפח הכספי של ההנפקות בינואר-נובמבר 2010). לכן חברות החיתום זוכות להכנסות נמוכות יחסית מדמי הפצה בהשוואה לעמלות חיתום.



גורמים אחרים לירידה בהכנסות מחיתום הם שחיקה במרווחים ותחרות חזקה בבנקים שחזרו לפעילות מוגברת בשוק זה; מגמה זו באה לידי ביטוי ברכישת 20% מרוסריו על ידי מזרחי, הקמת גוף חיתום על ידי בנק אגוד והגברת פעילות לאומי פרטנרס בתחום.



מעבר למגמת ההסתלקות ההדרגתית של בתי השקעות מחיתום, נכוותה אנליסט ב-2008 ממעורבותה בשוק החיתום; התיקים של קופות הגמל וקרנות השתלמות, שהציגו תשואות טובות, נפגעו מאחזקות באיגרות חוב לא מדורגות ובדירוג נמוך ועוררו הערכות כי רכישתן בוצעה על רקע השתתפותה של אנליסט חיתום בהנפקתן.



המהלך של דלאל משתלב במגמה של העברת השליטה בחברות החיתום לידי המנכ"ל והיו"ר, בדומה לרכישת השליטה בכלל פיננסים חיתום על ידי צחי סולטן במארס 2009. נראה שהדמויות הדומיננטיות בחברות החיתום הגיעו למסקנה שערכה של השותפות עם בתי ההשקעות הולך ויורד, או כפי שמנסח זאת דלאל: "למעט בית השקעות שבשליטת יצחק תשובה או נוחי דנקנר, אין לבית השקעות ערך מוסף מבחינתה של חברת חיתום בכל הקשור לתזרים עסקות".דלאל הכחיש כי החלטתו להפעיל את מגנון במבי נבעה מחיכוכים עם מנכ"ל אנליסט, איציק שנידובסקי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully