וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשות המים רוצה לקבוע תעריף שלישי לבזבזנים

אבי בר-אלי

16.2.2011 / 8:14

מחלוקת על תעריף המים מעכבת את תוכנית נתניהו להוזילם: רשות המים מתעקשת לקבוע מדרגה שלישית ויקרה לצרכנים בזבזניים, אך האוצר מתנגד

הגדלת מכסת המים המוזלת לציבור ב-40% במסגרת תוכניתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו תגרור את ייקור התעריף הגבוה לציבור מ-12.5 שקל למ"ק כיום לכ-13.4 שקל בלבד - כך עולה מהתחשיב שנערך בימים האחרונים ברשות המים ובמשרדי הממשלה. זאת, לעומת ההערכות המוקדמות שלפיהן כדי לכסות על הרחבת המכסה המוזלת תידרש המדינה לגבות מן הציבור תעריף של 15-15.5 שקל למ"ק.

ואולם, אישור תוכנית הוזלת המים מתעכב בשל מחלוקת על תעריפי המים החדשים לציבור. זאת, בעקבות דרישת רשות המים להוסיף מדרגה שלישית ויקרה לתעריפי המים לציבור, בעוד שמשרד האוצר והגורמים המקצועיים בענף מתנגדים לכך.

מחיר המים לצרכן מסווג כיום לשתי מדרגות: תעריף לצריכה של עד 2.5 מ"ק לנפש בחודש, ותעריף גבוה לצריכה של כל מ"ק נוסף. עבור צרכן של תאגיד מים, מחיר המים במדרגה הראשונה הוא 8.63 שקלים למ"ק (כולל מע"מ), ו-12.48 שקל למ"ק במדרגה הגבוהה. הצריכה המינימלית המוכרת לבית אב היא 5 מ"ק לחודש.

היטל הבצורת יורחב?

במסגרת תוכניתו של נתניהו, הוחלט להרחיב את המדרגה הראשונה והמוזלת יחסית מ-2.5 מ"ק ל-3.5 מ"ק לנפש. עוד הוחלט להגדיל את הצריכה המינימלית המוכרת לבית אב מ-5 מ"ק ל-7 מ"ק בחודש. כך, יגדל שיעור המים המוזלים שצורך הציבור ב-40%, וחשבון הצרכן יוזל מבלי לשנות את תעריפי המים עצמם. מאידך, היות שתעריף המים מחושב על סמך העלויות הריאליות של הפקתם והטיפול בהם, הרי שהוזלת הסל התעריפי תגרום חסר בתקציב המשק הסגור. משום כך, הוחלט כי המדרגה השנייה בתעריף תתייקר באופן שיכסה על הוזלת סל הצריכה הממוצע של הציבור. לפי הערכות ראשוניות, דובר על ייקור של 20%-25% ואולם כאמור, יסתכם הייקור הנדרש בכ-7% בלבד (90 אגורות).

למרות גיבוש התעריף החדש הנדרש, מתעכבת הבאתו לאישור מליאת רשות המים. זאת, בשל רצונו של יו"ר הרשות, אורי שני, לקבוע מדרגה תעריפית שלישית לצרכנים בזבזניים במיוחד, במחיר של 18-22 שקל למ"ק.

מדובר במעין "היטל בצורת" שיעוגן במסגרת התעריפית הנורמטיבית, ויהווה סנקציה נגד צרכני המים הכבדים. ואולם, כוונה זו מעוררת התנגדות נחרצת מצד הגורמים המקצועיים בענף. אלה סבורים שיש בכך כדי לסבך את המנגנון התעריפי ולפתוח את תעריף המים להחרגות עתידיות נוספות, ובעיקר חוששים כי המהלך עלול לפגוע בעיקרון כי מחיר המים משקף רק את העלות הריאלית של הפקתם. זאת, כאשר לתפישתם סנקציה נגד צריכת מים מוגברת צריכה להיות מוגבלת בזמן, ומוחרגת מן התעריף הנורמטיבי.

מנגד, טוענים ברשות כי מדובר באמצעי חיסכון ראשון במעלה אשר הוכיח את עצמו עם הטלת "היטל הבצורת", וכי עיגונו בתעריף הנורמטיבי ימנע את ביטולו השרירותי בידי הדרג הפוליטי. כמו כן, נטען כי גביית ה"קנס" לכאורה דרך ההיטל, תמנע בעתיד את הפניית הכספים שייגבו מן הציבור לקופת המדינה, במקום להזרימם חזרה למשק המים. קביעת מדרגה שלישית תמנע לדעת רשות המים את הצורך בייקור המדרגה השנייה, שכן ניתן יהיה "להעמיס" את תוספת העלות על המדרגה השלישית החדשה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully