וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיסז'ניקוב על פצלי שמן בעדולם: ללא הליך תכנוני מסודר המשרד יתנגד לו גם בשלב הפיילוט

עירית רוזנבלום

16.2.2011 / 12:37

החבל בחלקו הגדול מועמד להיות מוכרז כ"מרחב ביוספרי" וכאתר מורשת עולמית של אונסק"ו



שר התיירות, סטס מיסז'ינקוב, הודיע בכנסת בתשובה לשאילתא של ח"כ ניצן הורוביץ (מרצ) שהתריע על מיזם פצלי השמן בחבל עדולם, כי ההתקדמות לשלב המסחרי חייבת להיות כרוכה בהליך סטטוטורי מלא במוסדות התכנון, לרבות תסקיר השפעה על הסביבה, ממנו ניתן יהיה להבין את ההשלכות על המרחב. "במידה ויוחלט לקדם את הפרויקט ללא תסקיר סביבתי והליך תכנוני מסודר, המשרד יתנגד לו גם בשלב הפיילוט בכל פורום אפשרי", אמר שר התיירות.



לדברי ח"כ הורוביץ, בימים אלה מקודם השלב הראשון של פרויקט להפקת דלקים מפצלי שמן בחבל עדולם ולדעתו לצורך הקמת המיזם מתוכננים שינויים מרחיקי לכת באופי האזור שעלולים להשפיע לרעה גם על התיירות בחבל עדולם. החבל הזה בחלקו הגדול מועמד להיות מוכרז כ"מרחב ביוספרי" וכאתר מורשת עולמית של אונסק"ו, דבר שמעיד על חשיבותו הרבה מבחינה סביבתית, היסטורית, והיותו מוקד למטיילים, רוכבי אופניים, מרחבים פתוחים ואתרי מורשת חשובים שיש בו.



מיסז'ינקוב ציין שכאזרח הוא מברך על כל גילוי, או ניסיון לגלות משאב טבע במדינת ישראל. "זה עוד לפני שאנחנו צריכים לדבר על הנושא הסביבתי, שכן מדינת ישראל לא משופעת, לצערי, במשאבי טבע, כל גילוי כזה מנתק, או מנסה לנתק את התלות שלנו במשאבי טבע של מדינות האחרות, חלקן מדינות שכנות שאנחנו מאז ומעולם תלויים בהן", אמר שר התיירות, "ראינו איך גילוי גז יכול לפתור את הבעיה שלנו לשנים הבאות, איך ניתוק קו הגז הראה לנו עד כמה הגילוי הזה חשוב, ועד כמה ישנם גורמים שמנסים כבר להילחם על אותו עור הדוב שעוד לא ניצוד, והמבין יבין".



השר הוסיף עם זאת שחבל עדולם עצמו אינו מועמד להכרה כאתר מורשת עולמית. לדבריו, התיק שהוגש לאונסק"ו לצורך הכרה כאתר מורשת עולמית הוא בנושא "ארץ המערות", הכולל בעיקר את אזור בית גוברין ומקבצי מערות מסביב. הגבול הצפוני של אזור ההכרה הוא באזור גבעת ישעיהו, הגובל בחבל עדולם מדרום.



מהחברה להגנת הטבע נמסר בתגובה כי "החברה להגנת הטבע רואה בחומרה את העובדה שהפרויקט מקודם מתוקף חוק הנפט הארכאי, הנותן לחברה פרטית זיכיון לחיפוש וניצול פצלי השמן, מבלי שיתקיים לפני כן דיון ציבורי עקרוני בנושא. יש לבטל את הזיכיון שניתן, עד לקיומו של דיון ציבורי נדרש במדיניות האנרגיה הלאומית של מדינת ישראל וההשלכות הצפויות של הפקה מסחרית על הסביבה בחבל עדולם. כל מהלך בנושא צריך להיות מוכפף לחוק התכנון והבנייה וישמור על זכותו של הציבור לדעת, להגיב ולהיות שותף בקביעת עתידו הסביבתי, החברתי והכלכלי", אמרו בחברה להגנת הטבע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully