וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך נתנו לדוד ואנונו לשמור על הקופה של המדינה

מאת שני מזרחי ונורית רוט

17.2.2011 / 7:00

הוא החל בתפקיד זוטר באגף הגבייה של רשות המסים ובהמשך הורשע בבית הדין למשמעת ? מינויו לתפקיד פקיד שומה חקירות תל אביב ב-2006 טורפד בידי מני מזוז, ובסוף 2010 נחקר בפרשת הולילנד ? מיהו דוד ואנונו, העצור המרכזי בפרשת השחיתות החדשה ברשות המסים



>> "פרשת השוחד ברשות המסים שנחשפה שלשום מהווה פרשת דרכים ברשות" - כך אומרים בכירים ברשות האכיפה. "גם בתוך רשות האכיפה וגם בחוץ חושבים שברשות המסים יצטרכו לעשות בדק בית רציני ולשקול מיון העובדים בצורה אחרת או שינוי מבני".



לדבריהם, "מנהל רשות המסים החדש, ומי שימנה אותו, "יצטרכו לבדוק אפשרות של שינוי בתפישת העבודה, בפיקוח, בבקרה ובסמכויות - כדי לצמצם לאפס את האפשרות של ריכוז כוח אצל אנשים מסוימים".

אחד העובדים ברשות המסים שבידיהם מרוכז כוח עצום, הוא ראש היחידה הארצית למודיעין שטח וחקירות, דוד ואנונו, העצור המרכזי בפרשה. ואנונו (44) החל את דרכו לפני כ-20 שנה באגף הגבייה של הרשות בתפקידים זוטרים שונים, ובשנים האחרונות סיים לימודי תואר במשפטים בקריה האקדמית בקריית אונו.



"מהיכרותי אתו היה לי הרושם שמדובר בבחור ישר", אמר אתמול ל-themarker היועץ המשפטי לשעבר של רשות המסים, אודי ברזלי. לדבריו, החשדות שמיוחסים בימים האחרונים לואנונו הם הפתעה גדולה. "אני מקווה שזה יתברר כלא נכון", הוסיף ברזלי.



היו שאמרו כי היית "המלאך השומר של ואנונו" בתקופה שבה היית ברשות המסים, ופעלת לקידומו.



ברזלי: "הוא התקדם בכוחות עצמו. דווקא בתקופתי היה זוטר. רק לאחר מכן מונה לתפקידים בכירים".



הצרות התחילו ב-2006



הצרות של ואנונו ברשות המסים החלו כבר ב-2006, לאחר שמנהל רשות המסים לשעבר, ג'קי מצא, הודיע על מינויו לתפקיד פקיד שומה חקירות תל אביב והמרכז. ואולם מינוי זה לא נכנס לתוקף בעקבות הוראתו של היועץ המשפטי לממשלה לשעבר, מני מזוז, ובעקבות פנייתה בעניין של מנהלת המחלקה הפיסקלית בפרקליטות המדינה לשעבר, לאה מרגלית. בעקבות ההוראה פנה ואנונו לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב בדרישה לבטל את עיכוב מינויו.



מרגלית טענה בבית הדין, בין היתר, כי ואנונו הורשע בעבר בבית הדין למשמעת של נציבות שירות המדינה. מנגד טען ואנונו כי הקובלנה שהוגשה נגדו ייחסה לו הצהרה כוזבת כלשהי ושימוש ברכב לצרכים אישיים מכיוון שהחנה את רכב העבודה בביתו הפרטי. בית הדין המשמעתי קבע כי לא קיימת מניעה לקדמו לתפקיד בכיר יותר וכי דובר בעבירה משמעתית ללא קלון.



שופט בית הדין אילן איטח, הורה ליהודה לנסרדישי, שהיה אז ראש מינהל מקצועי ומשנה למנהל רשות המסים, לבדוק את הטענות כלפי ואנונו ולהעביר את המלצתו לראש רשות המסים דאז, ג'קי מצא. הבדיקות נעשו ובסופו של דבר נקבע בין הצדדים באישור בית הדין לעבודה כי כשיתפנה תפקיד דומה אחר - לא תהיה מניעה למנות את ואנונו.



במקום המינוי לפקיד שומה חקירות תל אביב המשיך ואנונו בתפקידו כמנהל היחידה הארצית לאכיפת הגבייה ברשות המסים, אותה הקים ב-2004 ובראשה עמד. במסגרת תפקידו כמנהל היחידה הארצית לאכיפה וגבייה ניהל ואנונו בין היתר, את מבצעי האכיפה "מס וחלילה" ו"עם הפנים לשטח".



"מנהל אהוב וטוב"



בדצמבר 2009 מינה ראש רשות המסים, נסרדישי, את ואנונו לתפקידו האחרון והבכיר כמנהל מחלקת המודיעין והחקירות הארצי ברשות. 10 חודשים לאחר מינויו, באוקטובר 2010, נחקר ואנונו במשרדי יאח"ה בחשד לעבירות על טוהר המידות בפרשת הולילנד, ועם סיום החקירה חזר לעבודה סדירה ברשות.



בחקירתו אז נשאל ואנונו על קשריו עם עד המדינה בפרשה. בין היתר ביקשו החוקרים לדעת מה טיב היכרותו עם עד המדינה בפרשה ואם התבקש לסייע לו או לאנשים שייצג, בהם יזמי נדל"ן. תיק פרשת הולילנד הועבר לפרקליטות מחוז תל אביב (מיסוי וכלכלה) וכרגע ממתינה הפרשה להכרעת הפרקליטות. בתום חקירתו בפרשת הולילנד שוחרר ואנונו לביתו באזהרה שלא לשבש את החקירה. למרות חקירתו, כאמור, מינה נסרדישי את ואנונו לתפקיד הבכיר.



עו"ד שמכיר את ואנונו וכיהן בתפקידים בכירים ברשות המסים הסביר כי הבעיה העיקרית עם ואנונו אינה הפרשייה המדוברת.



לדבריו, הבעייתיות במינויו לתפקיד שכזה היא עברו: "הכשרתו של ואנונו אינה בתחום החקירות או השומה. ואנונו צמח בתחום הגבייה. היתה בעייתיות עם המינוי שלו לתפקידי חקירות וזו אחת הסיבות שבגינן התנגדה מרגלית ב-2006 למינויו לפקיד חקירות שומה תל אביב".



בכיר ברשות המסים, אמר שלו היו חושדים בואנונו בדברים המיוחסים לו בימים אלה הוא כלל לא היה נכנס לחקירות. "ואנונו הגיע למחלקת חקירות לפני מספר חודשים. אם היינו יודעים או חושבים, הוא לא היה נשאר באותה משבצת", אמר.



עו"ד רו"ח אבי שהבזי, לשעבר סגן מחלקת החקירות והמודיעין הארצי ברשות המסים, אומר כי ואנונו נתפש כמנהל טוב: "ואנונו אהוב על העובדים שלו. הוא עשה כמה דברים יפים וגדולים ברשות המסים, בין היתר הקמת היחידה של הוצאה לפועל, הוא גם הכניס הרבה כסף לקופת המדינה". שהבזי הוסיף כי הוא מתפלל שהכל יתברר כעורבא פרח ושלחשדות אין שום שחר ובסיס.



ואנונו עומד כאמור בימים אלה במרכזה של פרשת שוחד מסועפת, מורכבת ורגישה ביותר, כפי שהגדירה רפי ארניה, שופט בית משפט שלום בראשון לציון. ארניה האריך שלשום את מעצרו של ואנונו ומעורבים נוספים.



השיטה, על פי החשד, עבדה באמצעות מתווכים ברמות שונות ובמצבים מסוימים אף באופן ישיר עם הנישומים. הנישומים, שרצו להגיע להסדרים מקלים היו פונים, לפי החשד, לאחד מארבעה מתווכים - ראובן שיף, לשעבר יו"ר לשכת רואי החשבון; יואל מוגמי היועץ הפוליטי של מנכ"ל מפלגת קדימה משה שחורי; רן הדר שנפטר לפני שנחשפה הפרשה; ויקותיאל ברזילי, שוטר לשעבר. שיף, מוגמי וברזילי חשודים בעבירות סיוע ללקיחת שוחד, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, קשירת קשר לביצוע פשע והעלמת מס. בפרשה מעורב גם מנכ"ל מפלגת קדימה, משה שחורי שחשוד במתן שוחד. על פי החשד, שחורי נפגש עם ואנונו במטרה לסייע לאשתו, דליה שחורי, עו"ד במקצועה, עם בעיות מס שהיו לה. שחורי טוען כי לא נתן שוחד בשום צורה לואנונו.



גורם העובד שנים רבות עם רשות המסים אינו מופתע מפרשת השחיתות. לדבריו, "השיטה מייצרת את התופעות האלה, זה לא יכול להיות אחרת". אותו גורם מסביר: "ברשות המסים הכל מסחרה, כמו בשוק הכרמל. זה לא כמו בבתי המשפט, שם הכל שקוף כי הדברים נאמרים בתוך האולם, יש פרוטוקול, יש אנשים באולם, אי אפשר להסתיר מה שנעשה.



"ברשות לעומת זאת, אין לך מושג מה מתנהל בחדר בין פקיד השומה לבין רואה החשבון המייצג של הנישום. ברגע שזה סחר סוסים ואין כללים, וכשיש לפקיד סמכות למחוק קנסות והצמדות של עשרות או מיליוני שקלים, הפיתוי לעשות דברים אסורים גדול מאוד. מישהו יודע למה נישום אחד משלם x ונישום אחר משלם y? לכן הקשרים האישיים שיוצרים מייצגים עם הפקידים, מאוד חשובים".



מסנגורו של ואנונו, עו"ד נתי שמחוני נמסר בתגובה: "ואנונו נמנה על רשויות אכיפת החוק ומשכך הוא מכבד ומעריך ביתר שאת את מלאכת המשטרה. כמי שבטוח בחפותו, מברך הוא על בדיקת המשטרה ומשתף עימה פעולה באופן מלא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully