וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקוד האתי של הביטוח הלאומי פוגע בציבור

לבנת פורן

17.2.2011 / 7:00

ביטוח לאומי



>> המוסד לביטוח לאומי העביר לאחרונה לרופאים הפועלים במסגרת ועדות המוסד קוד אתי, המבקש לקבוע ערכים וכללי התנהגות ראויים. לכאורה, מהלך מבורך. עם זאת, במסגרת אותו קוד אתי, מנסה הביטוח הלאומי לקבוע כללים חדשים המחייבים את הרופאים לפעול באופן שיפגע בציבור כולו.

מכיוון שהביטוח הלאומי הוא צד להתדיינות בפני הוועדות הרפואיות, הרי שלא ייתכן שהוא זה שינחה וידריך את הרופאים. השקפה זו באה לידי ביטוי בפסיקות משפטיות רבות, ואף על פי כן, פעם אחר פעם, מנסה המוסד לביטוח לאומי להשפיע באופן בלתי חוקי - ישירות או בעקיפין - על הרופאים המכהנים בוועדות. כך למשל, רק לאחרונה, בעקבות בג"ץ שהוגש נגד הביטוח הלאומי והתקבל, נדרש המוסד להפסיק להנחות רופאים המכהנים בוועדות רפואיות כיצד לקבוע אחוזי נכות בגין סוכרת. כעת אנו עדים לנסיון נוסף של המוסד להשפיע על הרופאים בוועדות הרפואיות ובוועדות הערר.



הקוד האתי כולל הצהרה בדבר היעדר ניגוד אינטרסים והתחייבות לעמוד בקוד האתי האמור. בחינה מדוקדקת יותר של האיסורים מגלה בין היתר, כי על הרופאים המומחים המכהנים בוועדות נאסר להגיש חוות דעת פרטיות המיועדות לוועדות הביטוח הלאומי.



מכיוון שמספר הרופאים המומחים המכיר את עבודת הוועדות מצומצם, הדבר מביא לכך שבסיכומו של דבר לא יוכל האזרח הפשוט למצוא רופא שייתן לו חוות דעת מקצועית שתעזור לו בהתמודדות מול הוועדה הרפואית. וכך, במסווה של כללי אתיקה פוגע הביטוח הלאומי באינטרס הציבורי הרחב וגורם לכך שהאזרחים יגיעו לוועדות ללא חוות דעת מספקות, ומן הסתם ידם תהיה על התחתונה. מגדיל לעשות הביטוח הלאומי כאשר הוא מודיע לרופאים כי רק רופא שיחתום על הקוד האתי ימונה לכהן כפוסק אחוזי נכות.



בנוסף לפגיעה בציבור הרחב, צפויה פגיעה בלתי סבירה בחופש העיסוק של רופאים מומחים, חברי הוועדות הרפואיות. פרט לכך, הפניית דרישות והנחיות לוועדות הרפואיות על ידי המוסד לביטוח לאומי - שהיא אסורה - מגבירה את התלות והקשר שבין הוועדות לבין המוסד, ואינה מאפשרת פסיקה עצמאית ובלתי תלויה של הוועדות.



וכך, באצטלה של מניעת ניגוד עניינים, מרשה לעצמו הביטוח הלאומי לפעול בניגוד עניינים גמור, ולקבוע כללים מנחים למי שאמורים לפסוק ולבחון דווקא אותו. אסור לאפשר לניסיונות חוזרים ונשנים אלה של הביטוח הלאומי לצמצם את שיקול הדעת ואת העצמאות של הוועדות הרפואיות והרופאים הפועלים במסגרתן, ובכך למנוע ביקורת יעילה של אזרחים על פעילותו ועל הכרעותיו של המוסד. אסור גם לתת לביטוח הלאומי לפגוע בכלל אזרחי המדינה שאין להם את הידע הדרוש כדי לממש את זכויותיהם.



הכותבת היא מנכ"לית המרכז למימוש זכויות רפואיות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully