וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לנהל בלי הפרעה

מאת חיים ביאור

17.2.2011 / 7:00

הם מתקשים להתרכז בישיבות, מתפרצים על העובדים, מעסיקים כמה מזכירות - ובכל זאת לא מצליחים להתנהל באופן מסודר. מעטים המנהלים המודים כי הם סובלים מהפרעות קשב וריכוז, אך אלה שמכירים בבעיה מעידים כי התנהלותם בארגון ומול העובדים השתפרה פלאים בזכות טיפול מתאים. מ



>> שי קלע, 50, מנכ"ל חברת התוכנה 4log, המפעילה סניפים בשלוש מדינות, גילה רק לפני ארבע שנים שהוא סובל מהפרעות קשב וריכוז. "לא שחסרו סימנים", הוא מספר, "כל דבר קטן גרם לי להתרגז, אבל מעולם לא הוצאתי החוצה דבר. אי השקט התחולל רק כתוכי פנימה, וזה התבטא בין היתר בשלוש שעות שינה בלילה. כתוצאה מכך נגרמו לי כאבים בחלקים שונים של הגוף. לא קישרתי בין התופעה הזו להפרעה כלשהי, אך חשתי שהעובדים סולדים ממני. חשבתי שהם פשוט לא אוהבים אותי".



כבר בבית הספר הופיעו הסימנים. בבית הספר היסודי הוא לא הצליח להתרכז בשיעורים, עד שאולץ להישאר כיתה. מהתיכון נשר אחרי כיתה י'. "בשום שלב איש לא קישר בין האירועים הללו להפרעות קשב וריכוז, אף שהפרעות אלה אובחנו בעבר אצל אחי ואחותי", הוא מספר.

את האבחון קיבל מפסיכולוגית שאליה פנה סמוך לגירושיו לפני ארבע שנים. "תיארתי בפניה מה עובר עלי בתחום הזוגיות. סיפרתי גם שקשה לי להירדם בלילה, שאני מוטרד כל העת, ומצד שני אני מצליח בעבודה בשל היכולת לטפל בו זמנית בכמה תחומים מקצועיים. היא הפנתה אותי לנוירולוג, והוא אישר את האבחנה שלה".



הריטלין שהחל לקחת עזר, אך קלע הבין שלא די בהישענות על התרופה ושעליו לשנות את אורח חייו. מאז הוא עובד חמישה ימים בשבוע (במקום שישה), ובימי החופש מתנתק לגמרי מהעבודה - ומנטילת התרופה.



"עברתי לניהול מסודר במקום ניהול ספונטני, שנתקל בתגובות בלתי צפויות של העובדים. אני מרוכז ומפוקס, פחות מתפרץ לשיחות של אחרים, לא מתערב בנושאים שאיני מבין בהם", הוא מספר, ומודה שגם בתחום האישי חייו פחות קופצניים. "כואב לי ש-46 שנה מחיי הייתי במקום רע וחסר ביטחון. אני ממליץ להורים לשים לב להתנהגות חריגה של ילדיהם ולטפל בכך מיד, כדי שילד כזה שיגדל, יידע לנצל נכון את הפוטנציאל שלו וליהפך למנהל מצליח".



מעבר לחשיבה מסודרת



בניגוד לקלע, זיו ברנע (41), הבעלים והמנכ"ל של חברת goodone לפרסום ולמיתוג חברות, חשד כבר בגיל צעיר שיש לו הפרעות קשב וריכוז, אך הדחיק את החשדות מכיוון שנרתע מטיפול פסיכולוגי ושימוש בתרופות. "בבית הספר הייתי תלמיד מזעזע. במקום ללמוד, השקעתי את האנרגיות שלי בהתכתבות אובססיבית עם יוסי שריד ובפעילות בתנועות שמאל", הוא מספר.



ברנע מתוודה כי בשנים הראשונות להקמתה, ניהל את החברה בצורה מוזרה. "יש מנהלים שאין להם מזכירות בכלל, ואילו אני, מנהל קטן, העסקתי לא פחות משלוש מזכירות אישיות. האחת שימשה עוזרת, השנייה ניהלה את הלשכה, והשלישית, קשה להאמין, הופקדה על ניהול אורח החיים האישי שלי - מהוצאות משק הבית שלי, דרך זימון תורים לרופאים של בנותי, ועד להסדר המזונות מול אשתי לשעבר".



השינוי אירע לפני חמש שנים כשנכנס לבלוג של השחקנית חלי גולדנברג, שתיארה את ילדותה הקשה, את העובדה שהיתה חסרת מנוח ואת השינוי שחל בחייה לאחר שאובחנה כבעלת הפרעות קשב וריכוז. "תפסתי, בלי להיות מופתע במיוחד, שגם אני שם", אומר ברנע.



"פסיכיאטר המליץ לי על טיפול תרופתי, שאיפשר לי לוותר על שירותיהן של שלוש המזכירות ולהסתפק בעוזרת אחת ברבע משרה. התרופה מסייעת לי לזכור לרשום דברים ולרדת לפרטים בעבודה היומיומית שלי. עברתי לחשיבה מסודרת ואפילו התחלתי ללמוד באוניברסיטה הפתוחה - דבר שדורש משמעת עצמית עצומה".



ברנע מציע למנהלים לזנוח דעות קדומות שלפיהן, למשל, הפרעות קשב וריכוז פוקדות רק אנשים היפר-אקטיביים או תזזיתיים, או שמדובר בסטייה מהנורמה. "אל תהססו לפנות לאבחון", הוא אומר. "יש אנשים רבים כמוכם שלא נכללים בסטטיסטיקות, כי הם פשוט אינם מודעים למצבם".



המסלול הבטוח לפשע



סיפורו של ליאור קמחזי דרמטי במיוחד. בגיל 12 בילה זמן רב יותר בעישון עם חבורת נערים מאשר בתוך הכיתה. כעבור שנתיים הוא כבר נחקר פעם אחר פעם במשטרה, לאחרי שהתנפל באלימות על המדריך שלו בצופים והפליא את מכותיו בחבריו לכיתה שלא נשאו חן בעיניו. גם עם הוריו נהג להתעמת. כל מי שחי אז בסביבתו היה משוכנע שהבחור המופרע יבלה שנים רבות מאחורי סורג ובריח. את דרכו הבטוחה לעולם הפשע עצר הצבא, שלא הסכים לגייסו. טריקת הדלת הזו הדליקה אצלו נורה אדומה, וקמחזי פנה לפסיכיאטר שאיבחן אותו כיצירתי ובעל מוטיבציה גבוהה, אך בעל הפרעת קשב וריכוז בדרגה גבוהה במיוחד.



האבחון, יחד עם התרופה מסוג קונצרטה שנרשמה לו, סייעו לו לעלות על המסלול הנכון. כיום קמחזי הוא איש עסקים צעיר. בגיל 26 הוא הבעלים והמנהל של חברת סיטימרקט, המחזיקה בשתי חנויות נוחות בתל אביב. שלוש חנויות נוספות צפויות להיפתח בגוש דן בשנה הקרובה.



המודל של קמחזי הוא רמי לוי, והוא נחוש להגיע להישגים גבוהים ממנו. "אני מכיר את הסטטיסטיקה שלפיה רק אחוזים בודדים מקרב המנהלים סובלים מהפרעות קשב וריכוז", הוא אומר. "מכיוון שאני מכיר אישית כמה מנהלים כאלה, שעדיין אינם מודים שהם במצב הזה ולפיכך הם אינם מטופלים, אין לי ספק שהשיעור האמיתי של הסובלים מהפרעות אלה גדול פי שלושה או יותר".



לתרופה שכל כך עזרה לו יש גם צדדים פחות חיוביים. "בלי התרופה אני לא יכול אפילו לספור כמה שטרות יש בקופה מבלי להתבלבל. נוצרה אצלי תלות מוחלטת בתרופה - וזו בעיה. אם אני שוכח לקחת אותה אני נהיה מתוח, עצבני, תזזיתי ולא מרוכז. לעתים אני חוזר לדפוסי האלימות מהעבר, וגורם סבל לעובדי בעצם נוכחותי המאיימת".



אפשר גם בלי תרופות



ד"ר טלי וישנה, פסיכיאטרית בשירותי בריאות כללית, אומרת שהפרעות קשב וריכוז משפיעות ישירות על תפקודם של מנהלים, וכתוצאה מכך על התנהלות הארגון כולו. "מנהלים אלה מתקשים להשתלט על כמות גדולה של פעולות שעליהם לעשות", היא אומרת. "אמנם יש להם יכולת לספוג מידע רב, וזה טוב בתחום היזמות, אבל, בזמן שהם מנהלים ישיבה או משוחחים בטלפון למשל, כל רעש חיצוני מוציא אותם מהריכוז; כשעליהם להחליט מי מהעובדים יעשה מה, הם בבעיה. מנהלים בעלי הפרעות קשב וריכוז מתלוננים על אובדן שליטה, שהם נותנים ?פול גז בניוטרל' - משקיעים מאמץ אדיר ומשיגים תוצאות מזעריות. מנהלים כאלה זקוקים למזכירה כוכבת שתנהל את חייהם המקצועיים, ולעתים גם האישיים".



וישנה מספרת שאחד ממטופליה, בעל קליניקה לרפואת שיניים, לא היה יכול לשבת בתוך הקליניקה במשך יום עבודה שלם, ולכן נהג לצאת ממנה מדי יום למשך כמה שעות. גם על הנהלת החשבונות של הקליניקה הוא לא הצליח להשתלט. "האיש איבד לקוחות, נכנס לחובות וכיום העסק שלו בפשיטת רגל. הוא הבין שעליו לקבל טיפול אם הוא רוצה להתפרנס".



מה כולל טיפול בהפרעות קשב וריכוז?



"התרופות הנפוצות כיום נותנות מענה ל-90% מהמקרים של הפרעות קשב וריכוז. אך קיימת שיטת טיפול לא תרופתית, המתבססת על טכניקות שליטה על גלי המוח (נוירוביופיד), המומלצת לאנשים בעלי דפוס התנהגות קיצוני המתבטא בצעקות, אימפולסיביות, שליפת הוראות מהמותן או דיכוי העובדים. במקרה כזה אין להסתפק בתרופות, אלא לקבל גם טיפול קוגניטיבי-התנהגותי אצל פסיכולוג".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully