וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הפקידים מעכבים את תמ"א 38"

רנית נחום-הלוי

18.2.2011 / 7:07

בעל הבית



>> החלטת המועצה הארצית לתכנון ובנייה שלא לדון בשינוי התקנות של תמ"א 38 לחיזוק מבנים נגד רעידות אדמה הכעיסה מאוד את התאחדות הקבלנים. אחרי הכל, במסגרת התקנות הנוכחיות של התוכנית קודמו מעט מאוד פרויקטים בגלל העדר כדאיות ליזמים, שציפו לכן לשינויים בתנאי התמ"א.

בשנים האחרונות פעל משרד הבינוי והשיכון לשנות את התקנות ולהקל על היזמים, בין היתר בהענקת תוספת זכויות בנייה: כל יזם שיחזק מבנה במרכז הארץ ובגוש דן יקבל תוספת זכויות בנייה של 1.5 קומות על המבנה במקום קומה אחת כיום. לגבי יתר אזורי הארץ, ההצעה היא להגדיל את זכויות הבנייה ל-2.5 קומות. נושא זה לא היה שנוי במחלוקת ואף אושר בישיבת הממשלה ביוני 2010. על בסיס החלטה זו היתה המועצה הארצית אמורה לקדם את ההקלות החדשות.



"ההטבות שאושרו בממשלה מתייחסות בין היתר להרחבת תמ"א 38 למבנים חדשים יותר ולניוד זכויות בתוך רשות מקומית", מסביר סמנכ"ל התאחדות הקבלנים ערן ניצן, "למועצה הארצית יש השגות בנושא ניוד זכויות, ובגלל זה המלצות הממשלה מתעכבות גם בנושא הגדלת זכויות - סוגיה שאין עליה שום מחלוקת.



"תמ"א 38 ממחישה את הפערים שיש בהתנהלות הגופים השונים. בעוד היזמים ביחד עם משרדי הממשלה פועלים לקדם תוכניות, המנגנון הפקידותי מעכב את כל הנושא. הדיונים במוסדות התכנון מתקיימים פעם בארבעה שבועות, לא מניבים תוצאות וכך ההחלטה נדחית. ישנם מנגנונים ביורוקרטיים שכנראה לא מצליחים לאמץ ראייה רחבה, והתוצאה היא שלא מתקבלות החלטות, כשבזמן הזה היינו יכולים לקדם עשרות פרויקטים ברחבי הארץ".



מה המשמעות של עיכוב הנושא?



"להתאחדות הקבלנים ידוע על 100 עסקות תמ"א שנעשו, מתוכם רק כ-15 פרויקטים מבוצעים בפועל או שהבנייה בהם הסתיימה; היתר בצנרת האישורים. התמ"א מיועדת בראש ובראשונה לחזק מבנים ולהציל חיי אדם. בנוסף, היא משפרת את פני עיר. כל עוד הממשלה לא תיתן תמיכה ראויה בדמות של תמריצים והקלות בביורוקרטיה, נראה מעט מאד פרויקטים מתממשים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully