וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקשרים ההדוקים מדי בין דני דנקנר לציון קינן

מאת חגי עמית

18.2.2011 / 7:28

הקשר הדומיננטי ביותר בדרכו של ציון קינן אל פסגת בנק הפועלים היה עם היו"ר דני דנקנר. אבל ברגע האמת, כשקינן היה צריך להגיד לחברו הטוב "לא", הוא כנראה כשל



>> ביולי 2007 דחה ציון קינן הצעה מפתה. קינן, אז ראש החטיבה הקמעונית של בנק הפועלים, דחה את הצעתו של יו"ר הפועלים הפורש, שלמה נחמה, להתמנות למנכ"ל בזק. סירובו של קינן לא היה מובן מאליו. תפקיד מנכ"ל חברת התקשורת הגדולה בישראל היה יכול להיות קידום משמעותי עבורו. אבל קינן צפה לקריירה שלו עתיד גדול יותר אם יישאר בבנק.

יו"ר הדירקטוריון הטרי של בנק הפועלים, דני דנקנר, שהחליף את שלמה נחמה רק ארבעה חודשים קודם לכן, זעם. הוא רתח על קודמו בתפקיד שניסה לגנוב את המנהל המקורב אליו ביותר בבנק, ודאג שקינן יישאר בבנק הפועלים.



שלושה חודשים לאחר מכן, באוקטובר 2007, נהפך קינן באופן רשמי למועמד המוביל לתפקיד המנכ"ל. המתחרה המרכזי שלו, שי טלמון, החליט לוותר על המירוץ לתפקיד מנכ"ל הבנק הגדול במדינה דאז, ועבר לנהל את חברת כלל ביטוח שבשליטת בן דודו של דני דנקנר - נוחי דנקנר.



עוד קודם לכן החליף קינן את טלמון כמנהל החטיבה העסקית של הפועלים. בתפקיד זה היה קינן למעשה האיש עם היד על הברז, זה שאחראי לספק אשראי לאנשי העסקים הגדולים במשק במשך השנה וחצי הבאות. תפקיד זה מחייב יכולת לשמור על מרחק מקצועי הגון מהלווים שלך. בתחילת 2009 התברר כי החלטתו של קינן להישאר לבנק ולא לעבור לנהל את בזק היתה נכונה. מנכ"ל בנק הפועלים צבי זיו התפטר בלחצו של דנקנר, ושאיפתו של קינן התגשמה. הוא כבש את הפסגה.



הפסגה הזו נכבשה אף שמינויו של קינן הושלם תקופה קצרה אחרי הדחתו המתוקשרת של דני דנקנר, בעקבות לחץ של בנק ישראל. קינן מונה אף שהיה מחובר בטבורו לדנקנר, ואף שבבנק ישראל היססו לגבי מינויו בגלל חיבור זה.



קינן ידוע בבנק הפועלים כאיש של קשרים, אדם שמלבד יכולתו הבנקאית פילס את דרכו לפסגה באמצעות יחסי אנוש מצוינים עם הכפופים לו ועם הממונים עליו. אנשים שעבדו תחתיו במשך השנים זוכרים כי קינן לא הפסיד מעולם שמחה או לוויה.



מפגן הכוח הגדול של קשרים אלה התרחש בחתונת בנו לפני ארבעה חודשים, אליה התייצבו כל הלווים הגדולים של בנק הפועלים. אירוע זה העלה תהיה מטרידה - האם ראוי שהאיש האחראי על הענקת אשראי במיליארדי שקלים לגדולי המשק יקיים עמם יחסים חברתיים הדוקים?



אחד הקשרים הדומיננטיים ביותר בדרכו של קינן לפסגה היה מערכת היחסים שלו עם היו"ר דנקנר, הידוע בעצמו כאיש חם ובלתי אמצעי. מערכת היחסים בין השניים כללה בילויים וטיולים משותפים מחוץ למסגרת הבנק - מעבר למפגשי העדכון הקבועים, הנסיעות המשותפות לחו"ל, סיורים משותפים בארץ והערבים אותם בילו ביחד במסגרת הבנק. לא בטוח שקינן העלה על דעתו שכשיגיע סוף סוף לצמרת, הוא ימצא את עצמו ללא היו"ר שמינה אותו - לאחר שדנקנר הודח מהבנק בעקבות דרישה של בנק ישראל.



לפי משטרת ישראל, במהלך התקופה בה שימש כראש החטיבה העסקים של בנק הפועלים, איפשר קינן מתן הלוואה של 14 מיליון שקל לדני דנקנר - על סמך מצג שווא ובניגוד לכללים. במשטרה סבורים כי יש בידם תשתית ראייתית המאפשרת העמדה לדין של קינן.



החשדות הנוכחיים מעלים שאלה היפותטית. האם ניתן לצפות ממנהל חטיבה בארגון - השואף להגיע לראש הפירמידה - להתייצב על הבריקדות מול יו"ר הדירקטוריון כאשר זה מנסה להעביר מהלך לא כשר בבנק? האם יש סיכוי שהמנהל יקפיד על הנהלים מול הדמות שאמורה לפי החוק לפקח על ההתנהלות התקינה של הבנק? האם יש סיכוי שיתנהג בקשיות עורף עם האיש שיכריע בסופו של יום אם הוא יהיה זה שיתמנה למנכ"ל הבנק?



התשובה לכך היא מלה אחת, שלצערנו עשויה להפתיע את האדם הממוצע. התשובה היא כן. עתה יש לקוות כי דנקנר לא העמיד את קינן במהלך 2008 במבחן שכזה, ואם אכן העמיד אותו - שקינן עבר אותו בהצלחה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully