וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צדיק בינו מוכר את פז סולאר לחברת החשמל הגדולה באירופה

מאת אבי בר-אלי

20.2.2011 / 7:01

בלעדי החברה מנהלת מגעים למכירת 51% ממניותיה לענקית האנרגיה הצרפתית EDF. פז סולאר מחזיקה בפרויקטים סולארים בהיקף של 400 מיליון שקל ובהספק של 28 מגה-ואט



>> שנתיים לאחר שהשיק את פז סולאר, זרוע הייזום הסולארית של קבוצת פז בישראל, מנהל צדיק בינו מגעים למכירתה. ל-themarker נודע כי בשבועות האחרונים מנהלת פז סולאר משא ומתן למכירת 51% ממניותיה לענקית האנרגיה הצרפתית edf, חברת החשמל הגדולה באירופה.



המשא ומתן מתנהל מול חברת אנקסקו (enexco), זרוע האנרגיות המתחדשות של edf, שייסדה לפני כשנתיים שלוחה בישראל, ופועלת בייזום פרויקטי אנרגיה סולארית. ככל הידוע, נסובה העסקה סביב תשלום מיידי של כמה מיליוני דולרים, לצד התחייבות לתשלום נוסף של עשרות מיליוני דולרים, בכפוף להשלמת הליכי הרישוי של צבר הפרויקטים שבידי פז סולאר.

פז סולאר, שנוסדה בסוף 2008, החלה את דרכה בהתקנת לוחות פוטו-וולטאים (p.v) על גגות בתי עסק. החברה פעלה מתוקף ההסדרה המתמרצת ייצור חשמל סולארי עצמי במתקנים קטנים (עד 50 קילו-ואט). ואולם, עם פרסום ההסדרה למתקנים בינוניים (עד 12 מגה-ואט) בדצמבר 2009, החלה החברה להתמקד בחכירת קרקעות להצבת מערכות p.v, בעיקר בדרום הארץ. מדובר בהסדרה המבטיחה למתקנים אלה תעריף מכירת חשמל התחלתי של 1.49 שקל לקווט"ש - אך כפופה למגבלת מכסה של 300 מגה-ואט.



המחזיקה הדומיננטית ברישיונות סולארים



לפי הערכות, מחזיקה פז סולאר בצבר פרויקטים בהיקף של 28 מגה-ואט, הכרוכים בהשקעה של כ-400 מיליון שקל. עד כה קיבלה פז מרשות החשמל רישיונות מותנים בהספק של 20 מגה-ואט - מתוך 65 מגה-ואט שחילקה. לפיכך, פז היא המחזיקה הדומיננטית של רישיונות ייצור חשמל סולארי.



נתון זה משמעותי נוכח העובדה כי המכסה שקבעה הרשות למתקנים בינוניים היא 300 מגה-ואט בלבד - בעוד שעד כה כבר הוגשו לה כ-660 בקשות לקבלת רישיונות בהספק כולל של 1,156 מגה-ואט. אנקסקו, למשל, השומרת בישראל על פרופיל תקשורתי נמוך, הגישה לפי הערכות בקשות רישוי בהספק כולל של כ-85 מגה-ואט. ואולם, עד כה לא קיבלה אנקסקו את הרישיונות המותנים להקמת רוב המתקנים, בין היתר בשל עיכובים רגולטוריים ומחלוקות בין הרשות למשרד התשתיות שהביאו להקפאת החלוקה.



היקף ההשקעה שיידרש מאנקסקו בצבר פרויקטים זה מוערך ב-1.2 מיליארד שקל, אך החברה רחוקה מלעמוד בפני חסמים פיננסיים. החברה האם edf, היא אחת מחברות התשתית הגדולות בעולם וחברת החשמל הגדולה באירופה, המספקת חשמל ל-38 מיליון לקוחות.



edf, הנסחרת לפי שווי של 300 מיליארד דולר, סיימה את 2010 עם הכנסות בסך 65 מיליארד יורו ורשמה רווח נקי של 1.02 מיליארד יורו. סך הנכסים שמנהלת edf נאמד ב-240 מיליארד יורו. אנקסקו העולמית נשענת כיום על 30 פרויקטי אנרגיה מתחדשת ב-13 מדינות בעולם, בהם 26 פרויקטים של אנרגיית רוח בהספק של 2 ג'יגה-ואט ושמונה פרויקטים סולאריים בהספק כולל של 45 מגה-ואט.



edf ופז סולאר (יחד עם חברת guascor הספרדית) עברו לפני שנה וחצי את שלב המיון המוקדם במכרז הממשלתי להקמת תחנת הכוח הסולארית באתר אשלים שבנגב. אם תושלם העסקה בין החברות, הן עשויות לגשת כקבוצה אחת למכרז שעתיד להיסגר במאי.



השוק הסולארי הצעיר בישראל החל בחודשים האחרונים להפגין הליכי קונסולידציה, נוכח היתרון לגודל החברה בהסדרות עתירות ההון של המתקנים הסולאריים הבינוניים. סיבה נוספת להליכים אלה היא העיכובים הנמשכים ברגולציה, שדורשים מן החברות מרווח נשימה לא צפוי ויכולת "שריפת" מזומנים למשך זמן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully