וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברלין בידנו, הגיע תורה של מנהטן

רן שחם ויותם עירוני

20.2.2011 / 7:01

בורסת גרמניה הודיעה כי תרכוש את בורסת יורונקסט הניו-יורקית. זוהי עליית מדרגה בתהליך ההתכנסות שעובר על בורסות העולם ועדות נוספת לגידול במחזורי המסחר



>> קדחת המיזוגים והרכישות אחזה בשבועיים האחרונים בבורסות - כלומר בחברות שמנהלות אותן. הבורסה הגרמנית, דויטשה בורסה, הודיעה כי בכוונתה למזג לתוכה את הבורסה הניו-יורקית euronext nyse.



במקביל הודיעה בורסת המניות של לונדון (lse) כי תרכוש את הבורסה הקנדית. בתוך כך, הבורסה של סינגפור ממשיכה במאמציה לרכוש את הבורסה האוסטרלית. בשוק גם מדברים על עסקות דומות שנמצאות בקנה.

מיזוגים ורכישות הם עניין מידבק. כשחברות רואות שיש שינוי במבנה התעשייה שבה הן פועלות, הן מרגישות צורך להגיב. מיזוג של הבורסות בניו יורק ובגרמניה צפוי ליצור חברה שכחלק ממנה נסחרות חברות בשווי 20 טריליון דולר.



זהו סכום שמייצג כ-36% משווי השוק המצרפי של כל החברות הציבוריות בעולם. בנוסף יחזיק הגוף הממוזג כ-11 בורסות שבהן נסחרים נגזרים, אופציות וחוזים עתידיים. פעילות זו נחשבת לרווחית יותר לבורסות מאשר מסחר במניות.



קדחת המיזוגים בבורסות לא נולדה עכשיו - היא פשוט שקעה בתרדמת בעת המיתון הגדול. בורסות העולם החלו להתמזג כבר בתחילת העשור הקודם, והתהליך נעצר רק עקב פרוץ המשבר הפיננסי.



ב-2007 סיימה nyse את רכישת הבורסה האירופית יורונקסט, שמחזיקה בבעלותה את הבורסות של צרפת, הולנד, פורטוגל ובלגיה. מחיר הרכישה היה יותר מ-8 מיליארד יורו.



בהמשך רכשה החברה המתפעלת את בורסת נאסד"ק את omx, שמפעילה את הבורסות של מדינות סקנדינביה, תמורת כ-4 מיליארד דולר. נאסד"ק רכשה גם את בורסת הסחורות של פילדלפיה והקימה בורסת אנרגיה בלונדון.



כשבורסת ניו יורק רכשה את יורונקסט, העסקה התבצעה במכפיל מכירות 8 ובמכפיל 20 על ה-ebitda. נאסד"ק רכשה את את omx במכפיל מכירות 7 ומכפיל חד-ספרתי גבוה על ה-ebitda. עסקת יורונקסט משבוע שעבר נעשתה במחיר של 9.4 מיליארד דולר, המשקף מכפיל מכירות 2 ומכפיל 8.5 על ה-ebitda.



ההכנסות של הבורסות מגיעות מעמלות מסחר. כשהיקפי המסחר גדלים, גדלים גם ההכנסות והרווחים. הבורסות מכניסות כסף רב גם ממכירת תוכנות לבורסות קטנות יותר, משירותי תפעול של בורסות קטנות, ממכירת ציטוטים לספקי מידע למיניהם וכמובן מהנפקות חדשות.



ההנפקות החדשות גם יתרמו בעתיד לגידול במסחר. בורסת הונג קונג, שנהנית מגידול עקב הנפקות של חברות סיניות, היא הבורסה הגדולה ביותר בעולם כיום במונחי שווי שוק - כ-24 מיליארד דולר. זהו מחיר שמשקף מכפילי רווח ו-ebitda הקרובים ל-40. עם הגודל, העוצמה, ו-5 מיליארד הדולרים שבקופתה עשויה גם היא להצטרף בקרוב לחגיגת הרכישות.



מי שנעדרת מסיבוב המיזוגים הנוכחי היא נאסד"ק omx. הרכישות הגדולות ערב המשבר הותירו במאזנה חוב גדול, ונראה שמנהליה מעדיפים בינתיים להישאר מחוץ למשחק.



-



רן שחם הוא מנכ"ל משותף ומנהל הנוסטרו באלטשולר שחם. יותם עירוני הוא אנליסט. חברות בקבוצת אלטשולר שחם עשויות לסחור או להחזיק ניירות ערך המוזכרים בכתבה זו. אין לראות בכתוב משום ייעוץ השקעות או המלצה לרכישה או מכירה של ניירות ערך. התיק המנוהל הוא וירטואלי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully