וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערכות כלכלנים לקראת החלטת הנגיד מחר: הריבית תעלה - השאלה בכמה

רם עוזרי

20.2.2011 / 11:51

גוזלן: העלאת הריבית ב-0.5% תשדר מחויבות להחזרת האינפלציה אל היעד; רון אייכל: סכנה של סגירת מפעלים



נתוני המדד והצמיחה שהתפרסמו השבוע הביאו לתמימות דעים בקרב כלכלני המקרו הבכירים במשק. הנגיד יעלה מחר את ריבית בנק ישראל לחודש מרץ. מדד גבוה יחסית של 0.2% בחודש ינואר, ציפיות לאינפלציה שמגיעות ל-3.6% ובעיקר קצב צמיחה יוצא הדופן של 7.8% ברבעון הרביעי של 2010 הופכים את העלאת הריבית למתבקשת.



עם זאת, כלכלני המקרו חלוקים באשר לשאלה בכמה יעלה הנגיד את הריבית מחר, ובאיזה קצב תימשך מגמת העלאות הריבית בהמשך. "בהשפעת המדד והצמיחה, יהיה קשה לבנק ישראל לנמק הותרת הריבית ללא שינוי", מעריך רון אייכל, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מיטב. בהתאם לכך צופה אייכל העלאת ריבית של 25 נ"ב לכדי 2.5%.



אולם, לדברי אייכל, אין בכך כדי להעיד על ההמשך. בניגוד להערכות בשוק כי הנגיד יגביר את קצב העלאת הריבית מ-0.25% אחת לשלושה חודשים ל-0.25% אחת לחודשיים או אפילו אחת לחודש, אייכל סבור כי הלחץ להתחזקות השקל יקשה על הנגיד לעשות זאת. "הנגיד לא יוכל להעלות את הריבית, לא כל חודש ולא כל חודשיים. העלאת הריבית מחר תהיה בסך הכל הקדמת העלאת הריבית של החודש הבא" אומר אייכל.



את הדגש בניתוח שם אייכל על נתוני היצוא: "עקב אכילס של המשק זה היצוא. ללא יהלומים וחברות הזנק (סטרט אפ), היצוא עלה ברבעון הרביעי בשיעור צנוע של 1.1% לאחר התכווצות של 2.3% ברבעון השלישי. עליית ריבית תביא להתחזקות נוספת של השקל וברמות של 3.4 שקל לדולר נתחיל לראות כאן מפעלים נסגרים, ולא רק בלאו-טק. כשהמהנדסים הישראלים הופכים להיות יקרים זה יוצר בעיה להעמיק את ההשקעה בתעשית ההיי טק המקומית".



הדגש בניתוח של רפי גוזלן, כלכלן המקרו של לידר שוקי הון, הוא דווקא על רמת האינפלציה הצפויות להגיע בשנת 2011 ל-3.8%. "בנק ישראל צריך להעלות את הריבית ב-50 נ"ב (0.5%) ולשדר מחויבות להחזרת האינפלציה אל היעד", אומר גוזלן. ולא רק שזה מה שצריך לקרות, בלידר סבורים כי זה גם מה שיקרה בהסתברות של כ-2/3.



"העלאה של 25 נ"ב בלבד עשויה להמשיך את הקו של השנה האחרונה ולפיו עליית הריבית קוזזה בעלייה בציפיות לאינפלציה כך שהריבית הריאלית נותרה שלילית", מסביר גוזלן. "המשק המקומי 'מתודלק' מזה כשנתיים בריבית ריאלית שלילית המתמרצת את הצריכה וההשקעות. תמהיל צמיחה זה אינו זמני וצפוי לאפיין את המשק הישראלי גם ב-2011 כך שלנוכח סגירת פער התוצר גובר החשש להתחממות יתר של הכלכלה".



על פי תחזיות הכלכלנים ריבית בנק ישראל תזחל כלפי מעלה ותגיע בסוף שנת 2011 לרמה של 3%. גם כאן מפתיע גוזלן עם תחזיות משלו: "הריבית בסוף השנה תגיע ל-4%" אומר גוזלן. "ההאצה בצמיחה והאינפלציה מחייבים מדיניות אגרסיבית יותר של בנק ישראל". "אחרת", מדגיש גוזלן, "יימשך הכרסום באמינותו של הבנק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully