וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גאידמק: "אני האדם הראשון בישראל שהואשם על בסיס חוק שלא היה קיים"

שני מזרחי

20.2.2011 / 12:34

בית המשפט המחוזי קבע כי צו איסור הלבנת הון לא היה בתוקף בתקופה הרלוונטית לכתב האישום נגד איש העסקים



שופט בית המשפט המחוזי, צבי גורפינקל, שדן בפרשת ארקדי גאידמק, קיבל הבוקר חלקית את הטענה של סנגורו, פרופ' דוד ליבאי, לפיה צו איסור הלבנת הון, עליו מתבססות מרבית ההאשמות בתיק, לא היה בתוקף בתקופה הרלוונטית לכתב האישום. השופט קבע כי חובת הדיווח נכנסה לתוקף רק 3 חודשים מאוחר יותר, במאי 2002 ולא בפברואר כפי שנטען בכתב האישום.



בעקבות ההחלטה, צריכה התביעה בפרשת גאידמק להחליט אם למחוק את עבירת הדיווח מכתב האישום בפרשה או להחליפם.



כזכור, בסוף חודש ינואר טענו סניגוריו של גאידמק - ליבאי ועורכי הדין דפנה ליבאי ושלמה בן אריה - כי סעיפי האישום המיוחסים לגאידמק ולשישה נאשמים נוספים בפרשה - עשיית פעולה ברכוש או מסירת מידע כוזב במטרה למנוע דיווח - דינם להימחק. זאת, טענו הסנגורים, משום שהצו לא היה בתוקף בתקופה הרלוונטית לכתב האישום. יתרה מכך, לטענתם הצו אינו בתוקף גם היום.



גורפינקל קיבל חלקית את טענת הסנגורים וקבע כי הסעיף נכנס לתוקף רק ב-22 במאי 2002, היום בו פורסם הסעיף ברשומות.



בהפסקה שנתן השופט גורפינקל לתביעה לצורך חשיבה, אמר גאידמק: "אני האדם הראשון בישראל שהואשם על חוק שלא היה קיים". לדבריו, התביעה לא עשתה זאת במחשכים, אלא בציבור, בעיתונות ובבית המשפט. גאידמק הוסיף כי הוא מצפה מהתביעה שתכיר את החוק היטב.



בחודש אוקטובר בשנה שעברה הגישה פרקליטות מחוז תל אביב כתבי אישום נגד שבעה נאשמים וביניהם האוליגרך הרוסי ועובדי בנק הפועלים סניף הירקון. כתב האישום מתייחס לשנת 2002, במהלכה רצה גאידמק לקנות את חברת הפוספטים ההולנדית, טרמופוסט - עסקה בהיקף 50 מיליון דולר. על-פי כתב האישום, גאידמק לא יכול היה לפעול בגלוי באירופה כיוון שהיה מבוקש בצרפת, והחליט למצוא איש קש שיקנה את החברה. כתב האישום מייחס לגאידמק עבירת מרמה, לפיה המבנה העסקי המפואר שבנו גאידמק ושותפיו נועד להחזיק כספים של גאידמק ולהשתמש בהם תוך יצירת מצג שווא, כאילו הכספים האלה שייכים לאדם אחר.



העבירות המיוחסות לנאשמים מתבססות ברובן על צו איסור הלבנת הון (חובת זיהוי, דיווח וניהול רישומים של תאגידים בנקאיים) שמטיל על התאגידים הבנקאיים חובות זיהוי שונות באשר לצדדים הרלוונטיים לחשבונות המנוהלים על ידם. בין יתר חובות הדיווח, מחויב התאגיד לדווח על בעלי החשבון, בעלי שליטה, נהנים מחשבון וכל מי שנכלל בהגדרות החוק והצו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully