וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הונו של המיליארדר ההודי נעלם בתוך דקות לאחר "שמועות זדוניות"

סוכנויות הידיעות

20.2.2011 / 16:32

גל המכירות מחק 2.6 מיליארד דולר משווי השוק של שש החברות הציבוריות של המיליארדר ההודי אניל אמבני



בתחילת החודש שעבר התלונן המיליארדר אניל אמבני על כך שמסחר "מרושע ולא חוקי" גרם לצניחת מניות שמחקה 2.6 מיליארד דולר משווי השוק של שש החברות הציבוריות שלו, דיווחה סוכנות הידיעות בלומברג. את הירידה, שגררה את בורסת מומבאי לשפל של שבעה חודשים ביום רביעי שעבר, הובילה מניית ריליאנס אינדוס טריז, שנפלה ב-19%. לטענת אמבני, יריביו הפיצו שמועות שהובילו לבהלת מכירות.




זוהי טענה שמוכרת למשקיעים. בחודש שעבר, אמבני מתח ביקורת על דיווחים בתקשורת, וטען כי הם מבוססים על מקורות לא רשמיים ושמועות, במסיבת עיתונאים שבה אמר כי הסכים לא לסחור במניות במשך שנה לאחר חקירה על ידי הרגלטור על שוק המניות. מאז, השווי הכולל של החברות הציבוריות שלו צנח ב-29% ל-16.8 מיליארד דולר, לפי נתוני בלומברג.



"בכל פעם שקורה משהו יהיו דיווחים תקשורתיים ותחקירים של המדיה, שאנחנו מקדמים בברכה", אמר אמבני בן ה-51 לעיתונאים במומבאי ב-16 בינואר. "אך רובם מבוססים על שמועות ומקורות ושום דבר לא מבוסס על עובדות".



עד כה השנה היה שוק המניות ההודי בעל הביצועים הגרועים ביותר אחרי הבורסה המצרית, עקב שילוב של גורמים כמו שערוריות שחיתות, אינפלציה גוברת וסדרת העלאות הריבית האגרסיבית ביותר באסיה שדיכאו את תיאבון המשקיעים לכלכלה השלישית בגודלה באסיה. חברות הטלקום והתשתיות של אמבני רשמו את הירידות החדות ביותר בבורסת מומבאי החודש.



בהלת המכירות של מניות החברות של אמבני התעוררה לאחר שתחנת הטלוויזיה ndtv דיווחה כי גוף רואי החשבון הראשי בהודו ביקש מידע בנוגע לחברות אלה. נשיא התאחדות רואי החשבון של הודו, אמרג'יט צ'ופרה, אמר כי אכן נעשתה פניה לרואי החשבון של קבוצת ריליאנס. ריליאנס אינפרסטרקצ'רס הכחישה כי קיבלה פניה כלשהי. "שמועות לא מבוססות הופצו על ידי מתחרינו התאגידיים חסרי המצפון", נאמר בהודעה מטעם קבוצת ריליאנס ביום רביעי. "המטרה של שמועות אלה היתה פגיעה מרושעת ולא חוקית במניותינו, מה שיצר בהלה וזעזוע בשווקים".



ריליאנס אמרה כי ביקשה מהרגולטור על שוקי ההון לחקור את המסחר ביום רביעי. דוברת הבורסה, דיוויה מאליק להירי, אמרה שהבורסה עדיין לא קיבלה תלונה מהחברה.



בחודש שעבר הגיע אמבני להסכם עם הרגולטורים בהודו, לכך שלא יסחור במניות עד דצמבר. חברי הדירקטוריון בריליאנס אינפרסטרקצ'ר וריליאנס נצ'ורל ריסורסס, שנמצאת בבעלות ריליאנס פאוור, שילמו 500 מיליון רופי ליישוב חקירה שטענה כי הפרו את כללי ההלוואות מחוץ להודו. ההסכם נעשה ללא הודאה באשמה או כפירה באשמה, אמרה ריליאנס ב-14 בינואר.



"מאזני החברות לא במיטבם וקשה מאוד להבינם, והממשל התאגידי אינו חזק בקבוצה", אצר יורגן מאייר, מנהל קרן ברייפייזן קפיטל מנג'מנט אשר מטפלת בנכסים בשווי 1.3 מיליארד דולר. מאייר אינו מחזיק במניות החברות של אניל אמבני. אמבני "הבטיח הרבה אך לא מסוגל לקיים את ההבטחות האלה".



עושרו של אניל התפוגג במקביל לירידה בשווי השוק של הקבוצה, לפי הערכות של מגזין "פורבס". ב-2010, הונו האישי של אמבני היה נמוך ממחצית מעושרו של אחיו הבכור מוקש. "פורבס אסיה" העריך את הונו של מוקש ב-27 מיליארד דולר, בעוד שהונו של אניל מסתכם ב-13.3 מיליארד דולר. הירידה החלה ב-2008, כאשר הונו של אניל איבד 32 מיליארד דולר, העריך המגזין בדירוג עשירי העולם השנתי שלו.



ריליאנס קומיוניקיישנס, חברת הדגל של אניל אמבני, ספגה ירידה של 40% ברווחיה ל-99 מיליון דולר ברבעון שהסתיים ב-30 בספטמבר, וצפויה לדווח על רווחיה לרבעון השלישי של שנת הכספים ב-14 בפברואר. מניית החברה ירדה ב-35% השנה, והיתה בעלת הביצועים הגרועים ביותר השניה במדד sensex של 30 המניות המובילות במומבאי, אחרי ריליאנס אינפרסטרקצ'רס, אשר ירדה ב-36.5%.



האחים אמבני פיצלו את העסק המשפחתי לאחר שאביהם דירובהאי אמבני הלך לעולמו בשנת 2002 מבלי להשאיר אחריו צוואה. הם החלו בהליכים להפסקת אש אחרי שב-7 במאי בית משפט גבוה ביקש מריליאנס אינדוסטריס של מוקש וריליאנס נצ'ורל ריסורסס של אניל לשאת ולתת מחדש בנוגע לחוזה אספקת גז טבעי. ב-23 במאי הסכימו מוקש ואניל לשים קץ להסכם אי תחרות ביניהם מ-2006, מה שמאפשר להם כעת להיכנס זה לתחום העסקים של זה.



"כשדרכיהם של האחים התפצלו לראשונה, הרעיון היה שאחד מהם אחראי על עסק בוגר מאוד, בעוד שהצעיר מביניהם היה אחראי על העסקים אשר עדיין צומחים - אנרגיה, טלקום - שלימים צמחו באופן דרמטי ומשכו הרבה משקיעים זרים", אמר א.ס ת'יוואגה רג'אן, מנהל בכיר באקווריוס אדווייזורס בסינגפור, אשר אינו משקעי בחברה של אמבני. "זה לא מה קרה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully