וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוקפאה ההפחתה במס הכנסה ב-2012; נתניהו: תקציב הביטחון יגדל

מאת מוטי בסוק

21.2.2011 / 7:12

ההקפאה תחול על מי ששכרו גבוה מ-14 אלף שקל לחודש * תישקל גם הקפאה של הורדת מס החברות שתוכננה ל-2012 * הממשלה אישרה ברוב גדול קיצוץ של 300 מיליון שקל בתקציב 2011 ובתקציב 2012 למימון הנחות בתחבורה הציבורית



>> הממשלה אישרה אתמול פה אחד את ההקפאה בהורדת מס ההכנסה המתוכננת ל-2012. הקפאה זו תחול על שלושת העשירונים העליונים. עוד אישרה הממשלה ברוב גדול קיצוץ של 300 מיליון שקל מתקציב כל משרדי הממשלה, להוציא משרדי הביטחון, החינוך והרווחה והמוסד לביטוח לאומי, למימון סובסידיה של 300 מיליון שקל לתחבורה הציבורית השנה ובשנה הבאה. 19 שרים הצביעו בעד הקיצוץ ושבעה שרים הצביעו נגדו - כל חמשת שרי ישראל ביתנו, וכן השרים סילבן שלום ולימור לבנת מהליכוד.



במהלך הדיון רמז ראש הממשלה בנימין נתניהו כי בכוונתו להעלות בקרוב את תקציב הביטחון בצורה משמעותית, שכן אנחנו חיים "באזור שבו איראן מנסה לנצל את המצב שנוצר ולהרחיב את השפעתה על ידי העברת שתי ספינות מלחמה דרך תעלת סואץ. ישראל רואה בחומרה את הצעד האיראני הזה, שכמו צעדים אחרים והתפתחויות אחרות, מחזקים דבר שאני אומר וחוזר ואומר בשנים האחרונות, שצורכי הביטחון של ישראל יגדלו ושתקציב הביטחון יצטרך לגדול בהתאם".

לפי מקורות במשרד הביטחון, עוד באוגוסט האחרון, לאחר אישור תקציב המדינה ל-2011 ול-2012, הבטיח נתניהו לשר הביטחון, אהוד ברק, כי תקציב המשרד ב-2011 יהיה גדול ב-5 מיליארד שקל מהתקציב שאישרה הממשלה.



הקפאת הורדת מס ההכנסה השולי ב-2012 לשלושת העשירונים העליונים נועדה לממן את עלות החלטת נתניהו ושר האוצר, יובל שטייניץ, מלפני שבוע וחצי, להוריד את המס על הבנזין ב-23 אגורות לליטר. ההחלטה תגרע מקופת המדינה הכנסות של 660 מיליון שקל ב-2011 ושל 760 מיליון שקל ב-2012. מאידך, הקפאת מס ההכנסה לשלושת העשירונים העליונים ב-2012 תכניס לקופת המדינה כ-800 מיליון שקל בלבד, כך שהיא לא תכסה את עלות ביטול העלאת הבלו על דלק.



מה שיכול לפתור את הבעיה הוא הקפאת הורדת מס החברות ב-2012, שתכניס לקופת המדינה 700 מיליון שקל. בינתיים החליטה הממשלה להשאיר את סוגיית מס החברות פתוחה עד סוף 2011, בתקווה שימצא מקור מיסויי אחר למימון מלוא ההפחתה בבלו על הדלק. אם לא יימצא מקור, כזה יוקפא גם מס החברות ב-2012.



במסגרת תוכנית הדגל של נתניהו ושטייניץ - התוכנית הרב-שנתית להורדת נטל המס על העשירונים העליונים, עשירוני הביניים והחברות, מס ההכנסה השולי היה אמור לרדת בהדרגה מ-45% השנה ל-39% ב-2016, ומס החברות היה אמור לרדת בהדרגה מ-24% השנה ל-18% ב-2016. בהתאם להחלטת הממשלה מאתמול, אם יוחלט להקפיא את מס החברות הוא יירד ל-18% רק ב-2017. ריווח מדרגות המס לשכבות הביניים, בעלות הכנסה שנתית של 103,721 שקל עד 168,840 שקל, יימשך כרגיל ויסתיים ב-2016.



הנפגעים: הכבישים הבין-עירוניים



הקיצוץ בן 300 מיליון השקלים בתקציבי משרדי הממשלה נועד לממן שורה של הטבות בתחבורה הציבורית לתושבי הפריפריה. מדובר בהפחתת מחירי כרטיס "חופשי חודשי" באוטובוסים וברכבת בכ-10%, והנחה בשיעור דומה בתעריפי הנסיעה בפריפריה. הקיצוץ מורכב משני מהלכים - קיצוץ של 150 מיליון שקל בתקציב הפיתוח של הכבישים הבינעירוניים של משרד התחבורה, וקיצוץ שווה של 1% בתקציבי כל משרדי הממשלה, להוציא ביטחון, חינוך ורווחה וביטוח לאומי.



בהתאם להחלטת הממשלה, יקוצץ תקציב משרדי הממשלה ב-2011 וב-2012 באופן הבא: תקציב משרד ראש הממשלה יפחת ב-9.6 מיליון שקל ב-2011 וב-2012; תקציב המשרד לביטחון פנים - ב-17.8 מיליון שקל בכל שנה; תקציב משרד המשפטים - ב-5.1 מיליון שקל; תקציב משרד החוץ - ב-6.1 מיליון שקל; תקציב ההשכלה הגבוהה - ב-7.2 מיליון שקל; תקציב התמ"ת - ב-15.4 מיליון שקל; התמיכות בענפי המשק - ב-10.9 מיליון שקל; הוצאות פיתוח - ב-8.0 מיליון שקל, ועוד.



בהחלטת הממשלה נאמר כי ההחלטה לסבסד את התחבורה הציבורית נועדה לעודד את השימוש בתחבורה זו ולקדמה כאלטרנטיבה לרכב הפרטי. ההחלטה תוזיל את מחירי הנסיעה בפריפריה ותביא לשינוי מבנה התעריפים באזורים המרוחקים. כך למשל יוזלו תעריפי הנסיעה בקווים המחברים בין הפריפריה למטרופולינים, יוזלו תעריפי הנסיעה בערי הפריפריה ובין יישובי הספר לפריפריה. במקביל יבוצע שינוי במבנה התעריפים במטרופולינים, כדי לאפשר מכירת כרטיסי מעבר בקווי הנסיעה המחברים בין הפרברים למרכזי המטרופולין. צעד זה יאפשר לנוסעים לבצע מעברים בין אוטובוסים ללא תשלום נוסף בתוך פרק זמן מוגבל (כשעה וחצי). בנוסף, יורחבו כרטיסי ה"חופשי-חודשי" כך שכל כרטיס יכלול קווים רבים יותר.



נתניהו לישראל ביתנו: צריך לגלות אחריות



במהלך הישיבה התפתחו חילופי דברים בין ראש הממשלה לשרי ישראל ביתנו, שהתנגדו לקיצוץ הרוחבי. נתניהו אמר לשרי ישראל ביתנו: "התנהלות נכונה זה לא רק לצאת בהצהרות. כל אחד מכם אומר כי הוא בעד חיזוק החינוך והרווחה, אבל לא על חשבון המשרד שלי. יש לכם שתי אופציות, או שתגידו שצריך לבטל את הסובסידיה לתחבורה, או שתביאו הצעה אחרת. צריך לקבל הכרעה אחראית".



נתניהו ציין כי המהלך לסבסוד התחבורה הציבורית הוא "מהלך חברתי ראשון במעלה. מי משתמש בתחבורה ציבורית? לא אנשים שנמצאים בעשירון העליון - מעמד בינוני שלם שיכול למנוע את הפקקים בכניסות לערים. זהו גם מהלך של הגנת הסביבה ושמירה על איכות האוויר. נפחית תקציבים אבל לא ממשרדי החינוך, הרווחה והביטחון, כי בעת הזאת אנחנו חייבים לשמור את סדר העדיפויות שלנו. בכך אנחנו נוהגים באחריות מפוכחת גם בתחום המדיני, גם בתחום הביטחוני, גם בתחום הכלכלי וגם בתחום החברתי".



שר האוצר שטייניץ אמר: "החלטת הממשלה להוזלת התחבורה הציבורית תסייע לשכבות החלשות ולתושבי הפריפריה". המשנה לראש הממשלה, סילבן שלום, התנגד לקיצוץ בתקציבי הממשלה בטענה כי יפגע בחלשים. לדעתו, "יד ימין לא יודעת מיד שמאל. בעוד שאנו פועלים לקדם ולפתח את הפריפריה, למשוך אליה תושבים חדשים ולהשאיר את האוכלוסייה הקיימת אנחנו מקצצים בתקציבים לפריפריה".



בסיעת קדימה טענו אתמול כי הקיצוץ הרוחבי "מעיד על הפחדנות הפוליטית של ראש הממשלה. רק לפני חודשיים מכרו לציבור תקציב ארוך טווח ובחלוף חודשיים משנים אותו ללא הרף. שוב ייפגעו משרדים חברתיים, כי ראש הממשלה לא מחליט על סדרי העדיפויות של המדינה. נתניהו נלחץ והציבור משלם. הציבור יזכור את כל אותם שרים שדיברו גבוהה גבוהה נגד פגיעה בחלשים והיום במו ידיהם גזלו את כבשת הרש כאילו לא אמרו דבר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully