וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המחקר שלפיו אין קשר בין סלולר לסרטן לא נבדק דיו"

מאת רוני לינדר-גנץ

21.2.2011 / 7:12

רשם הסרטן במשרד הבריאות, ד"ר מיכה ברחנא, דיווח בכנס על מחקר בניהולו שהראה ירידה בגידולי מוח לצד עלייה בשימוש בטלפון סלולרי. משרד הבריאות: "עמדתנו לא השתנתה; ברתנא ייקרא לבירור"



>> בסוף השבוע האחרון התקיים באוניברסיטת תל אביב כנס בנושא קרינה סלולרית וסרטן, ובו הציגו חוקרים שונים תוצאות של מחקרים בנושא - והדעה הדומיננטית היתה שאין קשר בין השניים.

אחד הדוברים המרכזיים בכנס, רשם הסרטן במשרד הבריאות, ד"ר מיכה ברחנא, תפס את מרב הכותרות, לאחר שדיווח על מחקר שערך ובו אסף נתונים על יותר מ-4,000 גידולי סרטן המוח מסוג גליומה, המתפתחים בחומר המקיף את מערכת העצבים במוח. המחקר, הפתיע ברחנא, מצביע על ירידה בשיעור הגידולים בשני העשורים האחרונים, שבהם חל זינוק אדיר בשימוש בטלפונים סלולריים בישראל. ברחנא אף הוסיף כי באופן לא מוסבר נרשמה מ-2000 ירידה במקרי סרטן המוח בצד ימין, הצד שבו מדברים רוב משתמשי הטלפון הסלולרי. ברחנא הוסיף כי "יש הרבה אמוציות בנושא זה, אך להמלצות ולחוקים אין בסיס מדעי".



אלא שלמרות שמדובר בבעל תפקיד בכיר במשרד הבריאות, הוציא אתמול המשרד הודעה מפתיעה ותקיפה בעניין בה נקבע כי "הנתון שפורסם בשבוע האחרון, לפיו נצפתה ירידה בגידולי מוח, איננו מבוקר דיו, לא נבדק על ידי בקרת עמיתים כמקובל במדע ואינו חלק ממחקר מוסדר. זהו נתון נוסף שיש לבחון במסגרת איסוף הידע בנושא זה ובשלב זה אינו משנה את עמדת המשרד שפורסמה לפני כמה חודשים". לשאלת themarker אם במשרד ידעו מראש על כוונתו של ברחנא להציג את ממצאי המחקר, השיבה דוברת משרד הבריאות, עינב שימרון גרינבוים, כי "המסרים של ד"ר ברחנא לא הגיעו קודם השמעתם להנהלת המשרד בוודאי לא אופן השמעתם והנחרצות הפרובוקטיבית שבה הם לוו. ברחנא ייקרא למנכ"ל המשרד לתת את הסבריו". ברחנא ביקש שלא להגיב עד לגמר הבירור.



ברחנא לא היה היחיד ששיחרר צפירת הרגעה בכנס שנערך ביום חמישי. פרופ' רוני זגר ממכון ויצמן, הציג מחקר שהראה כי תאים בגוף מגיבים לקרינה הבלתי מייננת בתחום התדרים שבהם נעשה שימוש בתקשורת הסלולרית, אך גם שם לא מדובר על השפעה ארוכת טווח שעלולה לגרום לסרטן. פרופ' איתן פרידמן, מנהל היחידה לאונקוגנטיקה בביה"ח שיבא, אמר כי במחקרים שבהם נחשפו עכברים לאורך כל חייהם לרמות קרינה גבוהות, לא נמצאה עלייה בשיעור תחלואה בסרטן.



בניגוד לדברי ההרגעה שנשמעו בכנס, התפרסמו לפני כמה חודשים תוצאות ראשונות מהמחקר הבינלאומי הגדול ביותר שנעשה אי פעם לבדיקת הקשר בין שימוש בטלפונים סלולריים להתפתחות גידולי מוח, ה"אינטרפון", בו נמצא כי "העשירון העליון" של המשתמשים הכבדים בסלולר, המדברים יותר מחצי שעה ביום, נמצאים בסיכון מוגבר - 40% יותר מאחרים - לפיתוח גידולי מוח ממאירים.



פרופ' סיגל סדצקי, מנהלת היחידה לאפידמיולוגיה של סרטן ושל קרינה במכון גרטנר לחקר אפידמיולוגיה ומדיניות בריאות במרכז הרפואי שיבא, שניהלה את החלק הישראלי במחקר, ציינה בכנס כי ממצאים חוזרים מצביעים על עלייה בסיכון להתפתחות גידולי מוח וגידולים של בלוטת הרוק.



ממשרד הבריאות נמסר עוד כי "על סמך מכלול המחקרים והעדויות המדעיות הקיימות כיום בישראל ובעולם, המשרד תומך באימוץ עקרון הזהירות המונעת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully