וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הזדמנות כלכלית לחקלאים הישראלים

חיים אלוש

21.2.2011 / 7:12

משבר המזון



>> אין סיבה להיות מופתעים מהאירועים במצרים, בתוניסיה ובשאר מדינות ערב. הרי ארגון המזון והחקלאות של האו"ם (fao) הזהיר באחרונה כי העולם נמצא בפני זעזוע במחירי המזון.

האזהרה פורסמה בדצמבר 2010, לאחר שמדד מחירי הסחורות החקלאיות של הארגון עלה לרמת שיא ועבר את רמות המחירים שנרשמו בתקופת משבר המזון של 2007-2008, שהצית עשרות מהומות דמים במדינות העניות.



אנו נמצאים כיום לפני מהפך שבו החקלאות - שרווחיותה היתה נמוכה במשך שנים רבות ולעתים גרמה להפסדים לעוסקים בה - הופכת להיות חקלאות שונה לחלוטין. החקלאות היא שחקן חשוב בהתמודדות עם משבר המזון העולמי. העולם צועד במהירות למחסור חמור במזון, מהגדולים שידעה האנושות אי פעם. מצב זה משפיע לטובה וישפיע עוד יותר ב-2011 על רווחיות החקלאים. רוב ענפי החקלאות היו רווחיים ב-2010 יותר מבכל שנה אחרת בשני העשורים האחרונים.



משבר המזון העולמי ב-2008 נבלם באופן זמני בשל המשבר הכלכלי שפקד את העולם, אך אסור לנו לטעות: משבר המזון העולמי הוא עובדה קיימת המאיימת על העולם כולו. המהפכות במצרים ובתוניסיה והמהומות באלג'יריה ובבנגלדש הם רק תחילתו של תהליך. הסיבות למשבר המזון ברורות: גידול דרמטי באוכלוסיית העולם שצמחה ב-70 השנה האחרונות מ-2 מיליארד ל-7 מיליארד בני אדם; גידול משמעותי בצריכת מזון מן החי בשל העלייה ברמת החיים; תופעות המדבור ותנאי אקלים שהובילו לצמצום בשטחי החקלאות הזמינים; והמחסור ההולך וגדל במים זמינים לחקלאות.



ב-2050 צפויה אוכלוסיית העולם למנות כ-9 מיליארד נפש. משמעות הדבר היא שהביקוש למזון רק יילך ויגדל בטווח הארוך. נוסף לכל אלה גובר השימוש במוצרי דלק אורגניים, היוצר גידול בביקוש למוצרי חקלאות. ב-2000 היו בעולם 100 מיליון דונם של אדמות חקלאיות ששימשו לגידול יבולים לייצור ביו-דיזל. מספר זה צפוי לגדול פי 12 ל-1.2 מיליארד דונם עד 2015.



ברור שהביקושים האדירים למזון יילכו ויגדלו ורק יגבירו ואת חוסר היציבות במדינות שונות. ואולם בכל סיכון יש גם סיכוי: המצב שנוצר הוא הזדמנות נדירה עבור חקלאי ישראל שיכולים לשפר באופן משמעותי את רווחיות הענף. לאחר שנים רבות של חוסר רווחיות ואף הפסדים - נפתח חלון הזדמנויות שבו החקלאים יצליחו לקבל מחיר ריאלי עבור עמל כפיהם. על כל החקלאים שהרחיקו את בניהם מהחקלאות בשל רווחיות נמוכה וחוסר כדאיות - להחזיר את הבנים הביתה למשקים ומהר.



תוצרת חקלאית טרייה היא צורך בסיסי של כל אוכלוסייה, ובזמן מחסור ברור שחובת הממשלות היא לספק אותה לאוכלוסייה. יבוא חיטה, בשר, דגים לא יהיה מובן מאליו בעתיד. לכן, אנחנו חייבים לשמור על החקלאים, כי רק הם יוכלו לספק את המזון לאוכלוסייה.



הכותב הוא מנכ"ל קבוצת משוב, המארגנת תערוכות חקלאיות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully