וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם לחיילים מגיע שכר מינימום

ירון לרמן

21.2.2011 / 7:12

השכר בצה"ל



>> כאשר הועלתה לממשלה הצעת חוק האברכים, ידע הציבור החילוני להתקומם ודרש שיוויון בין האברכים לסטודנטים. הדגש במאבק לא היה נגד החרדים, אלא בעד הסטודנטים, ולכן הוא הצליח לפחות חלקית.

לעומת זאת, כאשר הציעו לאברכים הקלות בגיוס, אף אחד לא דרש לתת הקלות דומות או פיצוי ולו הקטן ביותר לחיילי החובה. הצעה לתגמל כספית את חיילי החובה אפילו אינה עומדת על הפרק. יתרה מכך, החלטת הממשלה למתן הסדרים מקלים לחרדים בגיוס פוגעת בערך השוויון אולי אף יותר מאשר חוק טל. על פי ההצעה, חרדים יגויסו לצבא רק בגיל 22 כאשר הם נשואים עם ילד, ולכן יהיו זכאים לתשלומי משפחה - 4,000 שקל בחודש לפחות.



למעשה, ההחלטה תגרום ליצירת שני מעמדות בתוך צבא העם: מעמד עובדים - חיילים חרדים מיוחסים הזכאים לשכר מלא, שירות מקוצר ותנאים נוחים; ומעמד עבדים - חיילים חילונים נחותים הזכאים לדמי כיס בלבד, הנדרשים לשרת שלוש שנים מלאות ובתנאים קשים.



החלטת הממשלה, אם תתקבל ללא תגמול ופיצוי משמעותי לחיילי החובה, תוביל לירידה משמעותית במוטיווציה של חיילי החובה לשרת ולעלייה נוספת במספר המשתמטים. כאשר כל כך הרבה אזרחים לא משרתים בצבא, רבים אחרים משרתים שירות חלקי ובתנאים מפליגים, האם לא הגיע הזמן לדרוש לתגמל את החיילים שכן משרתים שירות מלא ומשמעותי?



לכאורה, התוספת התקציבית הנדרשת כדי לאפשר לכל חייל שכר מינימום היא גבוהה, ואולם אם ייבחנו המספרים והמשמעויות יתברר שאין זה כך. לאחר הורדת תשלום דמי הכיס, המענק והפיקדון הניתנים כיום, יידרש סכום קטן יחסית כתוספת שכר לכל חייל כדי להגיע לשכר מינימום לפחות.



יתרה מזאת, כאשר כל חייל יקבל שכר הוגן, ניתן יהיה לצמצם כמעט לגמרי את כל מערך הת"ש הענק בצה"ל. בעקבות העלאת השכר גם תעלה המוטיווציה ופריון העבודה של החיילים, והרבה פחות חיילים ירדפו אחר רופאים צבאיים במטרה להוציא אישורי מחלה.



כיום נשלחים לכלא בצה"ל יותר מ-10,000 חיילים בשנה. זהו מספר גבוה מאוד המהווה כ-10% מחיילי צה"ל. חלק ניכר מהם נכלאים על עבירות עריקות ונפקדות, שאותן הם מבצעים מתוך מצוקה כספית שאליה הם נקלעים כתוצאה מהשירות הצבאי. צה"ל יוכל לחסוך את המשאבים האדירים שהוא משקיע בשפיטתם ובכליאתם של רבים כל כך מחייליו.



העלאת השכר לחיילים תביא לעלייה בפריון העבודה שלהם וכתוצאה מכך לקיצור השירות הצבאי, והמשק ירוויח את יציאתם המוקדמת לעבודה של החיילים, שתהווה רווח כספי שלא יסולא בפז למדינה. בנוסף, כאשר כל חייל יקבל שכר הוגן תצטמצם תחושת "הפראייר" המעיקה שחשים חיילי החובה, וניתן גם להניח שהשסע בין החרדים לחילונים יאוחה ולו במעט.



בנוסף, חלק מהחרדים יהיו מעוניינים להתגייס לצבא מרצונם החופשי, מכיוון שהתנאים הכספיים יהיו טובים משמעותית מאשר בישיבות; וכמות המשתמטים החילונים תצטמצם גם כן. לפיכך, מתן תגמול הולם לחיילי החובה הוא לא אינטרס של החיילים בלבד, אלא זהו אינטרס משותף של המדינה ובעצם של כל אזרחיה.



חיילי החובה אינם רשאים להפגין, ולכן קולם אינו יכול להישמע. לעומת זאת, הסטודנטים הוכיחו שהם מוכנים להיאבק בנחישות כאשר הם מרגישים מקופחים. האם יהיה זה חלום באספמיה לקוות לראות אותם נאבקים למען חיילי החובה?



הכותב הוא יו"ר התנועה לצבא מקצועי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully