וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הביקוש גובר על ההיצע: החברות הצומחות מתקשות לגייס עובדי ענן

מאת מיה אפשטיין

21.2.2011 / 7:12

קלריזן, לייבפרסון, קלטורה וקונדואיט הן חלק מקהילת חברות פיתוח המתרחבת במהירות - עם הביקוש למחשוב הענן ? עם זאת, הצמיחה בסכנה: החברות מתקשות בגיוס עובדים מוכשרים



>> הצמיחה המהירה של חברות היי-טק ישראליות היא שם דבר בזירה עולמית. מדד 500 החברות הצומחות בעולם, שמפרסמת מדי שנה פירמת הייעוץ וראיית החשבון דלויט, כלל ב-2010 20 חברות ישראליות עם ממוצע צמיחה של 1,583%.

אך לצמיחה המהירה נלווים לא מעט אתגרים, כשהגדול מכולם הוא גיוס כוח אדם מתאים. מתברר כי הקושי לגייס עובדים חדשים חמור אף יותר בתחום החם ביותר כיום בתעשייה - תחום מחשוב הענן.



"החברה שלנו צומחת בממוצע ב-25% כל שנה", מספר אלי קמפו, מנכ"ל לייבפרסון ישראל מרעננה שמספקת תוכנת ניטור לשירות הלקוחות ומכירות אונליין. "אין הרבה חברות שנדרשות לנהל מידע בהיקפים כמו שלנו - מאות רבות של טרה-בייט - ולהתמודד עם מיליארד כניסות ביום למסדי הנתונים", אומר קמפו. "בתחום הענן שבו אנו עוסקים יש מעט שחקנים. הניסיון לא תמיד נמצא בישראל. יש כאן הרבה רעיונות ויזמים, אך גיוס עובדים מומחים זה דבר קשה".



הקושי של לייבפרסון לגייס כוח אדם עשוי להקשות עליה להמשיך ולצמוח. מאז 2007 צמחה החברה מ-60 עובדים ל-300. מרבית לקוחות החברה, בהם גם חברות כמו אפל ו-at&t נמצאים מעבר לאוקיינוס. מרכזי המידע של החברה, שניים בישראל ושניים באירופה, מנוהלים מישראל.



אחת הדרכים שבהן בחרו בחברה להשיג ידע רלוונטי היא רכישת חברות המתמחות בתחום. לפי קמפו, בעקבות רכישת נוקונומי, עברו לחברה עובדים בעלי ידע טכנולוגי רלוונטי. דרך אחרת היא גיוס עובדים ספציפיים דרך הכרות אישית. "אנו משתדלים להביא מכרים שלנו מחברות קודמות", אומרת מיכל צור, מנכ"לית קלטורה. "זה המאגר הראשון לפנות אליו".



גיוס פרופורציונלי לגדילה



למרות הצורך הגובר בעובדים בתחום מחשוב הענן וניהול תשתיות האינטרנט בישראל, המוסדות האקדמיים לא מקיימים הכשרות ייעודיות לתחום. "כשהסטודנטים יוצאים מהאוניברסיטה יש להם הכשרה בתחומים בסיסיים, בלי רזולוציה לתעשייה", אומר פרופ' אסף שוסטר מהפקולטה למדעי המחשב בטכניון. אולם לדבריו, ההכשרה הבסיסית לא מונעת מהבוגרים להשתלב בתחומי מחשוב ענן.



ואולם, פרופ' שוסטר מודה כי תחומים כמו כריית מידע בהיקפים גדולים או ניהול ידע בבסיס נתונים גדול מאוד הם נושאים שדורשים מחקר ופיתוח. בפקולטה למדעי המחשב קוראים לחברות מרמת הסטארט-אפ ועד חברות כמו קונדואיט ולייבפרסון לבוא ולשתף את החוקרים בחסמים טכנולוגיים ולפתח פתרונות בסביבת עבודה שייספק הטכניון. עם זאת, המרכז שעתיד לארח את שיתוף הפעולה הזה יקום רק בעוד חצי שנה, וספק אם מכאן תבוא הישועה של חברות שזקוקות לפתרונות ידע בזמן אמת.



"אנחנו מחפשים אנשים בתחום הענן, אבל התחום הזה חדש וקשה למצוא אנשים שיש להם תובנות, ולכן הרוב אצלנו צוברים ידע וניסיון רלוונטי תוך כדי עבודה", מסביר אבינועם נובוגרוצקי, מנכ"ל קלריזן, המספקת תוכנה לניהול תהליכי עבודה מקוונים. במהלך 2010 צמחה קלריזן, המעסיקה כ-60 עובדים, ב-500%. רוב עובדי החברה עובדים בכפר סבא.



פתרון נוסף שמצאו החברות הישראליות הוא שיתוף ידע בזירה המקומית. כנסי גאראג' גיקס הם מפגשי נטוורקינג מקומיים שמסייעים לשיתוף ידע ולאיתור עובדים. אורי להב, מייסד חברת אאוטבריין מנתניה שעוסקת בדירוג תכנים עבור חברות תקשורת ובלוגים, יזם יחד עם יעל ויה פלטפורמה לשיתוף ידע בשם il tech talk. המיזם מתנהל בפורמט הרצאות חינמיות: אנשים בעלי ידע נרשמים למאגר הרצאות תוך ציון תחום ההתמחות שלהם.



הקושי לגייס כוח אדם בישראל גורם לחלק מהחברות להעביר חלק מהפעילות או את כולה לחו"ל. קלטורה, חברה המספקת פלטפורמת יצירת וידיאו משותף באופן מקוון, מחזיקה את מרכזי הנתונים שלה בארה"ב. הגיוס הנוכחי של החברה, המעסיקה כ-100 עובדים, מתמקד בארה"ב, אולם לדברי מנכ"ל החברה מיכל צור הטאלנטים בתחום הטכנולוגי באים מישראל ואת ההכשרות הטכנולוגיות עוברים העובדים בישראל. "בישראל יש לא מעט טאלנטים בתחום של ניהול מרכזי מידע", אומרת צור.



"אני מתאר לעצמי שאם תקום חברה רצינית ומעניינת בתחום שלנו בעמק הסיליקון יכול להיות שיהיה לה יותר קל לגייס עובדים", מוסיף להב. "גוגל ופייסבוק מוציאות כל שנה כמויות עובדים אדירות שעברו בתוך צינור ההכשרה ואצלנו אין את זה, אבל אם נצליח לייצר כאן חברות גדולות ומשמעותיות בתחום האינטרנט - גם הגיוס יהפוך למשימה קלה".



למרות הקושי החברות מצהירות על כוונתן להישאר בישראל. "אני בטוח שהייתי מסוגל לגייס אנשים בארה"ב אבל אני מאמין שנוכל להתמודד עם כל האתגרים ולהישאר בישראל", מסביר גבי בילצ'יק, ממייסדי קונדואיט. "כרגע אין לנו צורך לעשות מיקור חוץ בשנה הנוכחית", אומר אלי קמפו, אך מדגיש את הבעייתיות שבמחסור בעובדים: "אחד האתגרים שלנו הוא לגייס באופן פרופורציונלי לגדילה".



מחשוב ענן



מודל המאפשר לצרוך שירותי מחשוב דרך האינטרנט, כשהעיבוד אינו מתבצע במחשבי המשתמש

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully