וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך פעלה שיטת השוחד ברשות המסים

שני מזרחי

21.2.2011 / 9:11

כיצד נראת שיטת שוחד ברשות המסים, צעד אחרי צעד? זוהי גרסתו המפורטת של עד המדינה, יוחאי יעיש, בחדר החקירות: "נתתי 300 אלף שקל כדי שואנונו יטפל בתיק שלי"

כך הצליחה המשטרה לחזק את החשדות נגד המעורבים בפרשת רשות המסים החדשה: עד המדינה יוחאי יעיש, אמרגנו של הזמר קובי פרץ, מסר לחוקרי המשטרה את גרסתו המלאה בפרשה, ואף צירף שתי קלטות שמע. עדותו, יחד עם הקלטות, חושפת את השיטה שבה פעלה על פי החשד מנהל מחלקת מודיעין וחקירות ארצי ברשות המסים, דוד ואנונו. "נתתי 300 אלף שקל כדי שואנונו יטפל בתיק שלי", סיפר יעיש לחוקרים. TheMarker מביא את גרסתו של יעיש במשטרה.

מעורבותו של יעיש בפרשת השחיתות ברשות המסים החלה במהלך 2009. לדבריו במשטרה, במהלך שנה זו פנו אליו יואל מוגמי, פעיל פוליטי שמשמש יועץ למנכ"ל קדימה, ורן הדר - שנפטר לפני כשנה. השניים ביקשו לפגוש אותו בבית קפה בתל אביב. בפגישה הבהירו לו השניים כי ואנונו בחן את התיק שלו והבין כי יש לו בעיות במס הכנסה. יעיש סיפר לחוקרים כי השניים הציעו לו לסדר באמצעות ואנונו את העניינים שלו במס הכנסה - בתמורה ל-200 אלף שקל. הם הוסיפו כי אם לא ימהר, הוא עלול להסתבך עם מס הכנסה.

יעיש סיפר כי שילם לשניים 200 אלף שקל והמתין שיסדרו את ענייניו. כמה שבועות לאחר ששילם את הכסף, ולאחר שהדר נפטר, פנה אליו מוגמי וביקש 100 אלף שקל נוספים לצורך טיפול בעניינים הפליליים בתיקו. יעיש סיפור כי הסכום הנוסף הועבר למעורבת נוספת בפרשה ששמה אסור לפרסום (ונמצאת בהליכים לחתימה על הסכם עדות מדינה).

במקביל, סיפר יעיש לחוקרי היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה), פנה אליו מוגמי והתריע בפניו כי יש לו גם בעיות אזרחיות ברשות המסים - כלומר, עליו להסדיר את חובותיו כלפי הרשות. מוגמי, לפי יעיש, אמר שדיבר עם שוטר לשעבר בשם יקותיאל ברזילי. אותו שוטר, לפי מוגמי, דיבר עם ואנונו - וזה האחרון הורה לו לפנות לרו"ח ראובן שיף לצורך טיפול בהליך האזרחי.

300 אלף שקלים ירדו לטמיון

יעיש סיפר כי נענה להמלצות של מוגמי: הוא שילם 100 אלף שקל נוספים לצורך טיפול בהליך הפלילי, ופנה לשיף לצורך הסדר שומה אזרחי. ואנונו, מוגמי והמעורבת הנוספת אישרו ליעיש שההליך הפלילי בעניינו טופל.

אלא שלתדהמתו של יעיש, חודשיים לאחר מכן הוא זומן לחקירה פלילית ברשות המסים בחשד להעלמות מס. החקירה נגד יעיש נפתחה במארס 2010, ויעיש הבין אז כי 300 אלף השקלים ששילם ירדו לטמיון - והטיפול שהובטח לא יגיע עוד. אז, לדבריו, הבין בפעם הראשונה כי הונו אותו. הוא התחיל לתעד את פגישותיו עם המעורבים בפרשה.

לפי יעיש, לא רק שההליך הפלילי בעניינו לא טופל, חוקרי רשות המסים אף ביטלו את ההסדר האזרחי שחתם עליו באמצעות שיף. כלומר, לא רק שהוא נתן 300 אלף שקל לוואנונו באמצעות המתווכים ואלה לא טיפלו בהליך הפלילי - הוא גם שילם שכר טרחה לרואה החשבון, חתם על הסדר אזרחי - אך ההסדר בוטל.

עדת מדינה נוספת

בחקירתו ברשות המסים לא שיתף יעיש פעולה, ושמר על זכות השתיקה לכל אורך הדרך. הוא אף הצטייד בעו"ד עמית בר-טוב, שמייצג מול רשות המסים גם את יהודה ברקן. במקביל, ביקש יעיש להיפגש פעמים נוספות עם ואנונו, מוגמי והמעורבות הנוספת - במטרה להקליטם.

בשתי קלטות שהעביר יעיש למשטרה נשמעים ואנונו, מוגמי והמעורבת הנוספת משוחחים על מעורבתם בכספים ובתיק של יעיש, וכן מתייחסים לעובדה שהבטיחו לו שהתיק מסודר - ובכל זאת הוא נעצר. בתמלילים אלה קושרים את עצמם השלושה באופן ישיר לתיק, ונשמעים כשהם מנסים להרגיע את יעיש ש"יהיה בסדר".

ביום שלישי האחרון, עת הודיעה יאח"ה על מעצרם של ואנונו והמעורבים הנוספים, זומן יעיש לחקירת משטרה. במהלך החקירה "שוכנע" יעיש למסור לחוקרים גרסה מפורטת ומנומקת, שכוללת גם את ההקלטות והתמלילים שמפלילים את המעורבים כולם (למעט שיף), בתנאי שלא ייחשד, או יואשם בעתיד, בעבירה של מתן שוחד. החוקרים שבדקו את מהימנות יעיש וחומריו הסכימו לעסקה, ושתי הקלטות (מקור והעתק) ביחד עם התמלילים הועברו באופן מלא לחוקרים.

גורמים המעורבים בפרשה אמרו כי בימים אלה מתנהלים מגעים לעסקה עם המעורבת הנוספת בפרשה, שבתמורה תידרש להעיד נגד ואנונו והמעורבים האחרים. המעורבת הנוספת, לדבריה, נכנסה לפרשה בעל כורחה לאחר מותו של הדר.

"חשדות נוספים צפויים להיחקר"

ביום שלישי בשבוע שעבר חשפה חוקרי להב-433 את פרשת "שומה עצמית", שבה נעצרו ואנונו, שיף, מוגמי, ברזילי, מנכ"ל קדימה משה שחורי ומעורבת נוספת. על פי החשד, ואנונו, במסגרת תפקידו כמנהל מודיעין וחקירות ארצי ובמסגרת תפקידו הקודם כראש ההוצאה לפועל ברשות המסים, קיבל שוחד מנישומים בסכומים של מאות אלפי שקלים בתמורה לטובות הנאה והסדרים מקילים.

בהחלטה להאריך את מעצרו של ואנונו בשבעה ימים כתב השופט: "מדובר בפרשה מסועפת ורגישה, והתשתית הראייתית הינה תשתית משמעותית ביותר אשר לא רק קושרת את החשוד לחשדות המיוחסים לו, אלא אף לחשדות נוספים שצפויים להיחקר, וכי פעולות החקירה הנוספות אינן יכולות להתבצע כשואנונו משוחרר".

לטענת סניגורו של ואנונו, עו"ד נתי שמחוני, ואנונו הכחיש בחקירתו את כל החשדות המיוחסים לו. יחד עם ואנונו, נעצר גם שיף בחשד לסיוע ללקיחת שוחד, הלבנת הון, קבלת דבר במרמה וקשירת קשר לביצוע פשע. שיף, ששוחרר למעצר בית של שמונה ימים, חשוד כי קיבל תיקים באמצעות ואנונו. עדיין לא ברור מה היתה התמורה שנתן עבור קבלת התיקים. סניגורו, עו"ד ז'ק חן, הסביר כי שיף מסר גרסה במשטרה וכי אינו קשור לפרשה זו.

שני עצורים נוספים בפרשה הם כאמור מוגמי וברזילי, החשודים כי שימשו מתווכים יחד עם רן הדר, ונהגו לפנות לנישומים ולקחת מהם כספים עבור טיפולו של ואנונו ברשות המסים להסדרים מקילים.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

כסף לנזקקים?

מוגמי סיפר בחקירתו כי לא לקח כספים. לדבריו, הכיר את הדר באופן אישי, ולאחר מותו החלו לפנות אליו נישומים ששילמו כסף להדר וביקשו לדעת מה סידר ואנונו בתיקים שלהם ברשות המסים. מוגמי אף הזכיר את שמו של יעיש בחקירה, ואישר שקיבל ממנו 200 אלף שקל. ואולם לדברי סניגורו, עו"ד משה יוחאי, מוגמי לא לקח את הכספים לכיסו הפרטי, אלא נתן את הכסף לנזקקים.

ברזילי, החשוד גם הוא בעבירות של סיוע ללקיחת שוחד והלבנת הון, נעצר גם הוא לשישה ימים. סניגורו, עו"ד רונן רוזנבלום, טען בדיון כי יש להבחין בינו לבין ואנונו שלקח את השוחד לכיסו.

המעורבת הנוספת בפרשה שוחררה למעצר בית. יחד אתם נעצר גם מנכ"ל מפלגת קדימה, שחורי, שחשוד כי נפגש עם ואנונו לצורך הסדרת ענייניה של אשתו, עו"ד דליה שחורי, ברשות המסים. סניגורו, עו"ד אבי חימי, טען כי שחורי הודה בכך שנפגש עם ואנונו, אך לדבריו מעולם לא נתן שוחד בכל צורה שהיא. עו"ד חימי הסביר כי שחורי לא ראה דבר פסול בפגישה עם ואנונו, במיוחד כשניסה לעזור לאשתו. שחורי שוחרר למעצר בית של ארבעה ימים. חוקרי יאח"ה שיחררו את המעורבים לביתם בתנאים מגבילים, וכיום נמצאים במעצר ואנונו וברזילי, שמעצרם מסתיים היום.

סניגורו של ואנונו, עו"ד נתי שמחוני, מסר בתגובה: "הנושא בכללותו נמצא בחקירה, ולכן לא נוכל להתייחס לדברים. את עמדתו יבהיר ואנונו במהלך החקירה".

סניגורו של שיף, עו"ד ז'ק חן, מסר בתגובה: "מכיוון שאני לא נמצא בחקירה, אני מנוע מלהגיב. עם זאת, אין להבין מהטענה שהפניה כזו, אם היתה, יש בה פסול כלשהו".

סניגורו של ברזילי, עו"ד רונן רוזנבלום, סירב להגיב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully