וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שמחון: אפעל בכל כוחי לסייע לעסקים הקטנים

צבי זרחיה

21.2.2011 / 12:00

האם המדיניות הממשלתית מקשה על העסקים הקטנים ומייטיבה עם הטייקונים? לפי מרכז המחקר והמידע בכנסת, תוצר העסקים הקטנים ביחס למערב קטן - כתוצאה ממדיניות ממשלתית

"ראש הממשלה בנימין נתניהו הכריז במאי 2010 שהממשלה מתכוונת לצמצם את הריכוזיות במשק ולהסיר את החסמים מהממשלה ומהסקטור הפרטי. כמעט חלפה שנה כלום לא השתנה", אמרה יו"ר שדולת העסקים הקטנים בכנסת ח"כ רוחמה אברהם בלילא. "הממשלה לא עשתה כלום ולא הפנימה את העסקים הקטנים והבינוניים.

"יש קשר ישיר בין ריכוזיות מעמד הביניים ועסקים קטנים", הוסיפה אברהם. "זהו הבסיס היסודי לקשרי הון ושלטון. ככל שהמשק ריכוזי יותר מי שמשלמים את המחיר זה מעמד הביניים. הממשלה מעודדת את הריכוזיות ככלי מרכזי ובכך מרסקת את מעמד הביניים שרבים ממנו הם בעלי העסקים הקטנים והבינוניים".

אברהם הוסיפה כי "במדינת ישראל עדיין לא הפנימו שהעסקים הקטנים מהווים את שדרת הכלכלה המרכזית. יש מערכת עניפה של מונופולים, מונופסולים, ודואופולים כאשר חלק גדול מהם בבעלות של כמעט אותם בעלי הון שאט אט "בולעים" את העסקים הקטנים והבינוניים.

בישראל יש קבוצות עסקיות ששולטות בכ-30% מהשוק. העסקים הללו ממומנים באשראי בנקאי בכ-97 מיליארד שקל, לעומת 430 אלף עסקים קטנים שממומנים גם באשראי הבנקאי בכ-56 מיליארד שקל בלבד. המצב שבו מספר בעלי הון מעטים שולטים באופן צולב במוסדות פיננסים הוא מצב מסוכן, מורכבת ומסובך ובשנים האחרונות זה רק הלך וגדל".

"מגזר העסקים הקטנים והבינוניים בישראל במונחי תוצר קטן לעומת הממוצע במדינות המערב, בין היתר, כתוצאה ממדיניות ממשלתית", כך אמר עמי צדיק ממרכז המחקר והמידע בכנסת. "הריכוזיות במשק גבוהה בתחומי הבנקאות, הביטוח ובבנקאות המשכנתאות שבהם נמצא הרבה פעילות של קבוצות עסקים. בענפים שרמת הריכוזיות גבוהה נמצא יותר קבוצות עסקים כמו: פעילות בנקאות, ביטוח, טלפוניה, דלק אמצעי תקשורת, ורשתות שיווק".

צדיק הוסיף, כי "מנתוני בנק ישראל עולה שבדצבר 2009 קיבלו 6 קבוצות הלווים הגדולות קרוב ל-100 מיליארד שקל אשראי שהיווה רבע מסך האשראי במגזר העיסקי. האשראי ל-6 הקבוצות הגדולות עמד בסוף 2009 על 37.5% מסך האשראי הבנקאי לעסקים הגדולים. אומדן יתרת האשראי הבנקאי לעסקים גדולים עמד על 260 מיליארד שקל בדצמבר 2009. לעומת זאת, אומדן יתרת האשראי הבנקאי לעסקים קטנים עמד על כ-56 מיליארד שקלים באותה תקופה כלומר העסקים ל-6 הקבוצות הגדולות הגדולות עמד על 174% מסך האשראי הבנקאי לעסקים".

"הממשלה לא עשתה כלום"

לדברי שר התמ"ת שלום שמחון, "רק הליך של חקיקת חוק יבטיח את התחייבויות הממשלה לאורך זמן, הצעת החוק שתוגש בקרוב תעסוק בקשר בין הממשלה לעסקים ותידרש לתפקידה של הסוכנות לעסקים קטנים הפועלת במשרד התמ"ת שאמונה לדאגה לעתידם.

"אנו מצויים בתנופת עשייה הקשורה בעסקים הקטנים ואני משוכנע שהיא תבוא לידי ביטוי בשטח", הוסיף שמחון. "משרד התמ"ת רואה עצמו מחוייב למען העסקים הקטנים וכשר התמ"ת אפעל בכל כוחי לסייע למגזר", אמר שמחון והודיע שיגיש באמצע מאי 2011 הצעת חוק לקידום העסקים הקטנים.

"כלכלה ריכוזית היא ההפך מדמוקרטיה, וריכוזיות כלכלית, בהשוואה לעולם הפוליטי, היא דיקטטורה", אמר גיא רולניק, עורך ומייסד Themarker וסגן מו"ל קבוצת "הארץ". "כפי שראינו בשבועות האחרונים חלק מהדיקטטורות נופלות, אבל התהליך יכול לארוך עשרות שנים ובדרך קיים הרבה סבל, אי-צדק, צמיחה נמוכה ואי שיויון.

"שום אומה לא יכולה להרשות לעצמה שהשגשוג שלה יהיה תלוי בקבוצה קטנה של אנשים. העושר והפיתוח שלנו תלויים בהמצאות ומיזמים של אנשים לא ידועים - כי כל אומה מתחדשת על הלא ידועים ולא המוכרים ובעלי הכח", הוסיף. "לעסקים הקטנים אין יח"צ טוב והם מצטלמים פחות טוב אבל חשוב שהציבור וכלי התקשות יפנימו כי למרות שמי שמקבלים את כותרות בגלל הגודל, הפיתוח הכלכלי לא נמצא שם.

"כשאין תחרות על כישרונות עולה שלטון הבינוניות", אמר רולניק, "כך נוצרת בצורה הדרגתית חולשה של הניהול שפוגעת בתחרותיות המשק, לא רק בתוך הארץ אלא גם מול העולם. לשר התמ"ת יש השפעה גם על הגבלת העסקים גדולים לא רק על קידום העסקים הקטנים, על ידי מינוי ממונה על ההגבלים העסקיים. 400 אלף עסקים קטנים צריכים לתבוע ממונה על ההגבלים מקצוען, חזק וללא משוא פנים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully