וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בקרוב יוכלו רובוטים לתפוס אנשי עסקים אשר משקרים במשא ומתן

גיא גרימלנד

21.2.2011 / 15:05

חוקר ישראלי מאוני' בן גוריון קיבל 100 אלף יורו לחקור האם מחשבים יוכלו לנהל משא ומתן עם בני אדם



האם רובוטים יוכלו בעתיד לתפוס אנשי עסקים משקרים במו"מ? כנראה שכן, אבל הטכנולוגיה הנוכחית עוד רחוקה. בינתיים ינסה ד"ר קובי גל מהמחלקה להנדסת מערכות לחקור את צפונות המשא ומתן בין אדם וסוכן ממוחשב. גל זכה במענק מחקר על שם מארי קירי מטעם האיחוד האירופי לסיוע לקליטתם של מדענים חוזרים לחקר תחום זה. גובה המענק כ-100 אלף יורו למשך 4 שנים.




המחקר הזוכה עוסק בסוכנים ממוחשבים המקבלים החלטות עם בני אדם. סוכן ממוחשב הוא מושג בבינה מלאכותית לתיאור "תוכנית חושבת" המיושמת בתוך מחשב, רובוט, טלפון או כל מערכת אלקטרונית אחרת. המחקר מתמקד במשא ומתן בין אדם וסוכן ממוחשב. בעוד שבני אדם משתמשים במשא ומתן ככלי גישור מקדמת דנן (בדיפלומטיה, קשרים אישיים ולאחרונה גם במסחר אלקטרוני), קשה מאוד למחשבים ללמוד את המניעים שמשפיעים על משא ומתן בין אנשים.



לדוגמא, אנשים יודעים כיצד לחשוף אינפורמציה שאינה ידועה לצד השני בתחילת המשא ומתן ויש בה כדי לסייע להגיע להסכם, אך לא יחשפו את כל האינפורמציה שברשותם כדי למנוע מהצד השני לנצל את המידע הזה נגדם. בנוסף, שיוך תרבותי, מגדר והשכלה, משפיעים בצורה גורפת על הצורה שבני אדם מנהלים משא ומתן.



ד"ר גל אמר כי "הסוכנים שאבנה יתבססו על מודלים מתמטיים שמתארים את הצורה שבה מניעים חברתיים ופסיכולוגיים משפיעים על בני אדם. השימוש במודלים הללו יאפשרו לסוכנים ללמוד כיצד לבצע משא ומתן מול אנשים מרקעים ותרבויות מגוונים. המחקר יעריך את תפקודם של הסוכנים בסימולציות במעבדה שבה ישתתפו מחשבים ובני אדם גם יחד. ברבות הימים תשמש הטכנולוגיה שפיתחתי כבסיס לסוכנים שיוכלו להדריך ואף לייצג בני אדם במשא ומתן אמיתי".



ד"ר גל הינו בעל תואר ראשון מאוניברסיטת בר אילן, דוקטורט מאוניברסיטת הרווארד ולאחר שסיים פוסט-דוקטורנט במכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (mit), הצטרף לאוניברסיטת בן-גוריון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully