וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנפגעים העיקריים: המגזר העסקי ונוטלי המשכנתאות

מוטי בסוק

22.2.2011 / 7:01

שאלות ותשובות



מדוע הנגיד העלה את הריבית במשק?

הסיבה המרכזית להעלאת הריבית היא התגברות הלחצים האינפלציוניים בישראל. התפקיד הראשוני של בנק ישראל, כמו מרבית הבנקים המרכזיים בעולם, הוא לשמור על אינפלציה נמוכה. בשנות ה-90 קבעה הממשלה יעד אינפלציה שנתי שבנק ישראל מחויב לו, 1.0%-3.0% בשנה. בחודשים האחרונים התגברו לחצי האינפלציה והם חורגים מהיעד.



לפי נתוני הלמ"ס, בין אוקטובר 2010 לינואר 2011 עלתה האינפלציה בישראל, במונחים שנתיים, ב-6.1% - יותר מפי שניים מהיעד השנתי הגבוה של הממשלה. החזאים במשק צופים כי האינפלציה בשנה הקרובה תהיה 3.0%, ושוק ההון צופה אינפלציה של 3.5%. נוכח נתונים אלה לא נותרה למעשה לנגיד ברירה, אלא להעלות את הריבית.



שני נתונים נוספים שיכנעו את הנגיד להעלות את הריבית: המשק רותח, כפי שהתברר מנתונים שפירסם הלמ"ס לאחרונה, שלפיהם נרשמה צמיחה של 7.8% ברבעון האחרון של 2010 ו-5.4% במחצית השנייה של 2010, וכן המשך העליות הגבוהות במחירי הדיור. העלאת הריבית נועדה להמשיך במאמצים לצנן את המשק, כמו גם להמשיך את המהלכים להרגעת שוק הנדל"ן.



אבל העלאת הריבית תביא ללחצים גדולים לייסוף השקל, בניגוד לרצונו של הנגיד.



נכון. כבר אתמול יוסף השקל מול הדולר (ב-0.61%) ומטבעות אחרים (למעט היורו), מכיוון שהשוק העריך כי בנק ישראל יעלה את הריבית במשק. הדיון בייסוף השקל עמד אתמול במרכז והוביל להחלטת בנק ישראל להעלות את הריבית במשק ב-0.25% בלבד, ולא בשיעור גבוה יותר כפי שהעריכו כמה אנליסטים. בבנק ישראל מצפים, ויותר מכך מקווים, כי המהומות האחרונות במזרח התיכון ובעיקר הצעדים האדמיניסטרטיביים שהבנק הכריז עליהם רק לאחרונה, יקזזו חלק מהלחצים לתיסוף השקל.



מה צפוי בחודשים הבאים?



ריבית של 2.50% אינה התחנה האחרונה במהלכי הריבית של בנק ישראל ל-2011. הריבית תמשיך להעלות במהלך השנה, אמנם לא בקצב מהיר של 0.25% בחודש, אך בקצב מואץ בהשוואה לזה של 2010, כלומר העלאה של 0.25% מדי חודשיים או חודשיים וחצי בממוצע.



מדוע הנגיד לא העלה את הריבית אתמול ב-0.5% ומנע ספקולציות לחודשים הקרובים?



יש משמעות להעלאת ריבית במהלך אחד ב-0.5% לעומת שני מהלכים של העלאות ב-0.25%. העלאת ריבית ב-0.5% היתה משדרת לציבור, גם בעולם, פאניקה, נגיד לחוץ, בנק ישראל לא רגוע, בעוד ששתי העלאות של 0.25% משדרות לציבור ולעולם כי הנגיד ובנק ישראל שולטים במצב, כי יש במשק בעל בית, כי מצב העניינים רגיל, וכתוצאה מכך המהלכים כמעט טבעיים.



מי יושפע בעיקר מהעלאת הריבית?



העלאה של 0.25% אינה מהלך דרמטי, אך ברור כי כשהיא מצטרפת לעוד העלאה של רבע אחוז, רק לפני חודש, היא מתחילה להכאיב. הסובלים העיקריים מהעלאה הם משלמי המשכנתאות, ובעיקר הצעירים שרכשו דירה ראשונה, ויש להם התחייבויות כספיות רבות אחרות. נפגעים נוספים הם מי שמשלמים מדי חודש אלפי שקלים לגן הילדים, או למטפלת, משכר בינוני או אף פחות מכך. יפגעו כמובן גם כל משקי הבית שהאוברדאפט והאשראי האחר שקיבלו מהבנקים יעלה בעוד 0.25%. נפגע חשוב אחר הוא כל המגזר העסקי, שיצטרך לספוג, תוך חודש שתי העלאות של 0.25%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully