וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"האקדמיה של ההיי-טק" יוצאת לדרך

מאת ענבל אורפז

22.2.2011 / 7:01

"נמצא את שביל הזהב בין צורכי התעשייה לבין השמירה על איכות אקדמית", אומר ניב אחיטוב, נשיא מרכז אקדמי דן, שהוקם ביוזמת חברות היי-טק . יוזמה של 40 חברות היי-טק לטפל במחסור המסוכן במהנדסים



>> תעשיית ההיי-טק המקומית מלינה זה שנים על מחסור קריטי בחומר הגלם העיקרי שאחראי להצלחתה - השכלה טכנולוגית. מספר בוגרי מדעי המחשב ומתמטיקה המסיימים את האוניברסיטאות אינו מספק את צרכיה של התעשייה, שנאלצת להפנות משרות לחו"ל או לשלם שכר גבוה יותר לעובדים המוכשרים. לאחר שהתעשייה לא הצליחה לדרבן את האוניברסיטאות להגדיל מכסות, היא עושה זאת בעצמה.

במסיבת עיתונאים שהתקיימה אתמול הוכרז על הקמתו של מרכז אקדמי דן, "האקדמיה של החברות" - מוסד לימודי חדש שהוקם ביוזמת חברות היי-טק ו-it, בשיתוף אנשי אקדמיה, שיפעל כמרכז שלא למטרות רווח כדי להכשיר את דור העתיד של העובדים בתעשייה בהתאם לצורכי החברות.



ב-30 באוקטובר ייצא לדרכו המחזור הראשון של המרכז האקדמי דן, במסגרתו ילמדו הסטודנטים לתואר ראשון בשני מסלולים - תוכנית במדעי המחשב שבראשה יעמוד פרופ' כתריאל בארי, ותוכנית במערכות מידע בראשות ד"ר מיכה חנני. המרכז יקום בפתח תקוה, בלב אזור ההיי-טק של קרית מטלון, בבניין ששימש קודם לכן את מחלקת ההדרכה של eci, ועובר בימים אלה שיפוץ והתאמה לייעודו החדש.



בשנת הלימודים הראשונה מקווים במרכז לקלוט 200-250 סטודנטים, מתוכם 80 סטודנטים למדעי המחשב ו-150 סטודנטים למערכות מידע. לאחר הרחבת תוכניות הלימודים למקצועות נוספים והגדלת הכיתות, השאיפה במרכז היא להגיע לסדר גודל של 1,500 סטודנטים. שכר הלימוד השנתי במרכז האקדמי יגיע לכ-29 אלף שקל.



הרעיון להקמת המרכז נולד לפני כארבע שנים, במטרה להקים מוסד אקדמי שיקנה תארים אקדמיים במקצועות שנדרשים על ידי חברות טכנולוגיית מידע והיי-טק. זיו מנדל, מנכ"ל משותף בג'ון ברייס הדרכה ובמטריקס גלובל, המשתתף בתהליך ההקמה של המרכז, הסביר מה עומד מאחורי היוזמה: "הגיע הזמן שאחרי 60 שנה למדינה ואחרי 40 שנה שהתעשייה קיימת, יהיה לה מרכז אקדמי משלה שרואה את הצרכים שלה, מבין את הצרכים שלה ונולד מתוך הצרכים שלה".



מוסד הבית של התעשייה



באוניברסיטאות ובמכללות אחרות כבר קיימות תוכניות לימודים דומות, אך לדברי מנדל, המרכז "הוקם על ידי אנשי אקדמיה ובתמיכה חזקה של התעשייה, במטרה להקים מוסד שיהיה הבית שלנו". אחת המטרות שבגינה הוקם המרכז, לדבריו, היא "להגדיל את מספר הבוגרים שמסיימים תארים אקדמיים בתחום של מערכות מידע, שהם מעטים כיום, ובתחום מדעי המחשב, שבו יש ירידה במספר הנרשמים בשנים האחרונות". הדיאלוג בין החברות לבין האקדמיה יסייע להטמעת תכנים פרקטיים במהלך הלימודים האקדמיים, וכך, לדברי מנדל, "כאשר ייקלטו הבוגרים בחברות, סיכויי ההצלחה שלהם יהיו גדולים יותר".



מלבד חברת מטריקס, שהלוותה את סכום הכסף ההתחלתי שנדרש להקמה, עם יוזמי המרכז נמנים אמיר בן דב ופרופ' ניב אחיטוב, כיום המנהל האקדמי של המכון לחקר האינטרנט באוניברסיטת תל אביב, שיכהן כנשיא המרכז. "אף שההיי-טק הוא הקטר המוביל את הכלכלה הישראלית ונחשב לתחום מאתגר ומתגמל, שיעור הנרשמים ללימודי מדעי המחשב נמצא בירידה", אומר אחיטוב, ומוסיף: "אנחנו כל הזמן קשובים למה שמבקשת התעשייה, ונמצא את שביל הזהב בין צורכי התעשייה לבין שמירה על איכות אקדמית". לפי נתוני המועצה להשכלה גבוהה, בשנה האקדמית האחרונה נרשמו, 9,122 סטודנטים לחוגי מדעי המחשב, מספר סטודנטים גבוה מבשנה הקודמת. עם זאת, שיעור הסטודנטים בחוגי מדעי המחשב, מתוך כלל הסטודנטים, ירד בכ-1%.



כדי להגשים יעד זה יתמקד המרכז בטכנולוגיה מתקדמת כמו שיטות לפיתוח אתרים ולכתיבת תוכנה לאינטרנט. בלימודים יושם דגש על ניהול פרויקטים, כדי להכין את הסטודנטים לשוק העבודה. הקורסים במערכות מידע יתמקדו בסוגים שונים של מערכות מידע בסקטורים ספציפיים, למשל סקטור הבנקאות - קורסים שהם כיום חלק מתוכניות לימוד לתואר שני באוניברסיטאות. נושא שאחיטוב מגדיר כ"להיט בתחום" שיילמד במרכז הוא אבטחת מידע.



קהל היעד שאליו פונה המרכז הוא צעירים שמעוניינים לרכוש מקצוע, אך גם אלפי עובדים ותיקים שלמדו מקצועות בקורסים ייעודיים או ביחידות כמו ממר"ם או 8200, נקלטו בתעשייה אך אין ברשותם תואר אקדמי. לטענת מנדל, בתחום של מערכות מידע ישנם אנשים רבים - החל מהרמה הבסיסית של מתכנתים ועד מנהלי רשתות - שנכנסו למקצוע לאחר קורס פרקטי. אנשים אלה "מצליחים להיכנס לארגון והם עובדים מוצלחים", אך הצורך ללמוד עולה כשברצונם להתקדם לדרג ניהולי גבוה יותר. במקרים אלה המחסור בתואר אקדמי עשוי להגביל את העובד, ובמקרים מסוימים, בארגונים כמו בנקים או במגזר הציבורי, אף עשוי למנוע את הקידום.



לדברי מנדל, גוף ציבורי או מוסדי שרוצה לגייס עובדים ליחידות המחשב ומערכות המידע שלו ניצב כיום בפני בעיה, משום שבוגרי האקדמיה "הולכים לעבוד באינטל ובסטארט-אפים, והוא נאלץ לקחת אנשים בלי תואר אקדמי".



אחיטוב מעריך כי כמחצית מהסטודנטים יגיעו מן התעשייה, וחושף כי "החברות הכריזו שיעודדו עובדים שלהם ללמוד, וכבר התחילו לברר אם תהיה הקלה בשכר הלימוד". מנדל מאשר כי מטריקס תעודד את עובדיה ללמוד, ותשתתף במימון הלימודים כחלק מתוכנית השדרוג של העובדים.



הערך המוסף - נטוורקינג



נוכחותם הדומיננטית של אנשי התעשייה בין תלמידי המרכז תוסיף ערך מוסף לסטודנטים שאינם בעלי ניסיון בתחום - נטוורקינג. כפי שמתאר מנדל, הלימודים במרכז ייתנו לסטודנט "יכולת להתחבר לתעשייה, ואחר כך להתקבל לעבודה אצל אנשים שלמדו עמם על ספסל הלימודים".



שיתוף הפעולה עם התעשייה החל כבר בשלב התכנון, ואת הקמת המרכז מלווה ועדה מייעצת שבה חברים נציגים של יותר מ-40 חברות. עם החברות המיוצגות בוועדה המייעצת נמנות צ'ק פוינט, סיסקו, bmc software ,emc, אורקל, אמדוקס, אורבוטק, קומברס, נטוויז'ן 013, מטריקס, סלקום, מי עדן, תנובה, אלקטל לוסנט, שירותי בריאות כללית, דואר ישראל, בנק לאומי, גילת לוויינים, מלם-תים ויעל תוכנה.



"אנחנו לא מתפשרים על האיכות האקדמית, והזיקה לתעשייה תתבטא בקורסי בחירה ובפרויקט מעשי בשנה ג'", הדגיש פרופ' אחיטוב. לדבריו, החל משנת הלימודים הראשונה יוכלו הסטודנטים להתמחות בחברות בחופשת הקיץ. כמו כן, הם יוכלו לבצע את הפרויקט המעשי בשנה השלישית ללימודים באחת החברות, ולקבל מנחה שותף מהאקדמיה ומהתעשייה. כמו כן, אנשי תעשייה יגיעו למרכז כדי להעביר הרצאות אורח.



בנוסף לשתי התוכניות שייפתחו באוקטובר, בהמשך עתידים להיפתח שני מסלולים נוספים, האחד במינהל עסקים, שיפעל באוריינטציה לכיוון חברות היי-טק ויילמדו בו בין היתר ניהול משאבי אנוש בהיי-טק, מימון סטארט-אפים וניהול יזמות. המסלול השני הוא תקשורת דיגיטלית, ובו הלימודים יהיו באוריינטציה לעידן האינטרנט. המסלולים הנוספים ייפתחו רק לאחר שיתקבל אישור המל"ג (המועצה להשכלה גבוהה).



בשלב הראשון, עד שהמרכז יצבור מוניטין, הוא יצטרך להצדיק את קיומו בין מרכזים ותיקים ומוכרים. "גם כשהקמתי את ג'ון ברייס היה קשה לי להביא אנשים, אתגרים זה דבר שאנחנו יודעים ושמחים להתמודד אתם", אומר מנדל. "אנחנו ייחודיים, נותנים את המגע הישיר עם התעשייה מהיום הראשון", אומר אחיטוב, ומוסיף כי "מבחינת איכות הלימודים אנחנו לא נופלים משום מוסד קיים משום שהקפדנו מאוד על ראשי התוכניות וגיוס המרצים - וגם המל"ג הקפידה אתנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully