וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרופאים: "יוצאים למסע להצלת הרפואה הציבורית"

רוני לינדר גנץ

22.2.2011 / 9:05

הרופאים מעלים הילוך במו"מ מול האוצר ומזהירים מקריסת המערכת תחת העומס הבלתי אפשרי והגעה למצב של קטסטרופה רפואית. האוצר: "הדרישות יעלו מיליארדים"

הרופאים מעלים הילוך במו"מ מול האוצר: "מערכת הבריאות הציבורית קורסת. אנו רואים את זה מדי יום בעבודה שלנו. המצב בלתי נסבל" - כך אמר יו"ר ההסתדרות הרפואית (הר"י), ד"ר ליאוניד אידלמן, במסיבת עיתונאים שבה הציג את דרישות הרופאים במו"מ מול המעסיקים - האוצר ושירותי בריאות כללית.

"כבר התרגלנו לראות חולים במסדרונות. זו בושה וחרפה שהחברה שלנו התרגלה למראות כאלה. גם אלה שלמזלם בחדרים, לא מקבלים טיפול ראוי, גם בגלל התנאים הפיסיים וגם בגלל המחסור ברופאים", הוסיף אידלמן.

בהר"י מדגישים כי לא מדובר במאבק שכר רגיל, אלא במאבק להשגת "חבילת הצלה" למערכת הבריאות הציבורית. הדרישות הבולטות שלהם כוללות הסטת כספי שב"ן (ביטוחים משלימים) לבתי חולים ציבוריים, העלאת שכר השעה ב-50%, תוספת תקנים, עידוד רופאים לעבור לפריפריה, תמריצים להבאת רופאים למקצועות רפואיים המוגדרים מקצועות במצוקה, תמרוץ למתמחים, השקעה בהשתלמויות לרופאים, תוספת תגמול עבור כוננויות פעילות ותורנויות מרובות ועוד.

באוצר מיהרו להגיב והבהירו כי "סך הדרישות של הרופאים במו"מ זה עולות מיליארדי שקלים וימוטטו את מערכת הבריאות הציבורית ואת מסגרת התקציב. מו"מ זה מגיע כחודש לאחר השלמת הפעימה האחרונה במו"מ הקודם עם הרופאים, שבו ניתנה תוספת של 24% לשכרם. אין מקום לדרישה נוספת מעבר לתוספת שניתנה למגזר הציבורי כולו בשיעור של 6.25%".

הרופאים הציגו בצורה דרמטית למדי את הבעיות שהם מזהים במערכת הבריאות ולא היססו לאיים בשביתת רופאים. "אנחנו יוצאים למסע להצלת הרפואה הציבורית וכל האמצעים כשרים", הבהיר אידלמן.

מקצועות על סף הכחדה

לטענת הרופאים, המחסור ברופאים ניכר בשטח ורק יחריף: "בתנאים האלה רופאים בורחים מהמקצוע, בעיקר הצעירים שבהם, משום שלרופאים יש כיום הרבה מאוד אלטרנטיבות בחוץ".

לטענתם, המצב בכמה מקצועות במצוקה - כמו רפואה פנימית, רופאי פגים, המטולוגיה ואונקולוגיה ילדים, טיפול נמרץ, הרדמה ועוד - הוא על סף קטסטרופה. "חלק מהמקצועות האלה לא במצוקה, אלא בהכחדה", אמר ד"ר צאקי זיונר, מ"מ וסגן יו"ר הההסתדרות הרפואית. "על כל אזור הגליל למשל יש מומחה אחד בטיפול נמרץ ילדים. אם הוא נוסע לחופשה הוא חייב לקבל אישור מיוחד ממשרד הבריאות. בכל המדינה יש רק שני מתמחים ברפואת פגים ואין לנו מספיק רופאים שיבטיחו את דור העתיד".

הדרישות שמציגים הרופאים כוללים הגדלת תוספת השכר לרופאים במקצועות במצוקה, מודל "full timer" שמשמעותו שכר גבוה יותר לרופא שמתחייב לעבוד רק בבית חולים ציבורי ולמשך יותר שעות, הגדלת מספר מנהלי היחידות כדי לאפשר אופק קידום לרופאים ועוד.

העומס בפריפריה עצום

הרופאים מתריעים כי קיים קושי רב לגייס רופאים בפריפריה, בין היתר בגלל חוסר יכולת לקיים פרקטיקה פרטית בפריפריה, עומס העבודה, קושי בהעתקת המשפחה, קושי בהשתלמויות וציוד רפואי מיושן.

"יש בתי חולים שבהם פשוט אי-אפשר לגייס רופאים, והרופאים שכן נמצאים נאלצים להתמודד עם עומס עצום", אמר אידלמן. "התוצאה היא שחולים ממתינים זמן רב יותר לניתוחים, לטיפולים ולמיטות. זה עולה בחיים: בפריפריה חיים בממוצע שלוש-ארבע שנים פחות מאשר במרכז", אמרו הרופאים. דרישה נוספת שהציגו הרופאים היא הפעלת שר"פ - לאפשר למבוטחים בביטוחים משלימים לבחור את המנתח גם בבתי חולים ציבוריים ולא רק בפרטיים.

באוצר מסכימים עם רבות מהבעיות שמעלים הרופאים אך מציגים גישה קשוחה, שלפיה הרופאים יקבלו שכר רק עבור שעות נוספות ורק בכפוף להחתמת שעון נוכחות - נושא שהרופאים מתנגדים לו נחרצות. האוצר דוחה את הדרישה להכניס שר"פ לבתי החולים הציבוריים. "דרישה זו נועדה לאפשר לרופאים לעשות שימוש במערכת הציבורית כדי לגרוף לכיסם מיליארדי שקלים מחולים בעבור שירותים שניתנים ללא תשלום. זה יפגע בעיקר בשכבות החלשות. נושא זה אינו נתון למו"מ", נמסר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully