וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טלטלה בשוק הסחורות על רקע ההסלמה הנוכחית במזרח התיכון

TheMarker Online

22.2.2011 / 9:55

FXCM: "הסחורות מעפילות לשיא, וייתכן כי נראה מפנה גם בשוקי המניות"



"ההסלמה הנוכחית במזרח התיכון מהווה בעיני השווקים מעבר פאזה מסוכן המאיים על יציבות האזור והמשך ההזרמה הסדירה של הנפט. הסחורות מעפילות לשיא, וייתכן כי נראה מפנה גם בשוקי המניות", כך אומרים היום במחלקת המחקר של fxcm ישראל.



התפשטות התסיסה העממית בקרב מדינות המזרח התיכון ממשיכה לטלטל את השווקים, כאשר הביקושים הגואים לנפט ולמתכות יקרות מזניקות את הסחורות לשיאים חדשים. הנפט העפיל היום לשיא חדש מאז ספטמבר 2009, כאשר חבית נסחרה בשיאה תמורת 93.7 דולר; הכסף שבר פעם נוספת שיא חדש של 30 שנה כאשר אונקייה נסחרה תמורת 33.5 דולר, ואילו הזהב העפיל שוב מעל רף 1,400 דולר לאונקייה, לראשונה מאז ה-4.1.



מאז תחילת המהפכה בתוניסיה תגובת השווקים הפיננסיים למאורעות לא היתה חד-משמעית. אם בתחילה עוד היה ניתן לראות בהתפתחויות במזרח התיכון כמשקפות תהליך "חיובי" המוביל ליתר חופש ורפורמות "דמוקרטיות", הרי שההסמלה הנוכחית הופכת להיות סיכון של ממש על היציבות האזורית, ובעיקר, על המשך הזרימה הסדירה של הנפט.



לוב מייצרת 1.6 מיליון חביות ביום. מהומות פרצו גם בבחריין, יצרנית נפט משנית בגודלה אך שכנה לענקית הנפט ערב הסעודית. המחאות נמשכות גם באיראן. כבר עם פרוץ המשבר במצרים נסק הנפט מעלה, כאשר המשקיעים חששו מפני התפשטות המהומות ליצרניות הנפט הגדולות.



ואמנם, תרחיש האימים הזה הולך ומתממש לנגד עיניהם של הפעילים בשווקים, ועל כן מחיר הנפט מטפס לשיאים חדשים. המסחר בנפט בתקופה הקרובה צפוי להיות מאוד תנודתי, כאשר כל התפתחות או כותרת ישפיעו בצורה חדה על המסחר.



כרגע העלייה במחיר הנפט משקפת את החשש לפגיעה בייצור הנפט, כלומר לפגיעה בהיצע. ואולם, חשוב לציין כי גם אם המהומות ישככו והמצב יתייצב הצפי הוא כי מחיר הנפט ימשיך לעלות מעלה במהלך שנת 2011, וזאת לאור הצפי לביקושים גבוהים הודות לצמיחה הנמשכת בשווקים המתעוררים.



העלייה ברמת האי-ודאות מביאה גם לעלייה בביקוש למתכות היקרות, כדוגמת זהב וכסף, הנחשבות לנכסים "בטוחים" יותר המהווים מפלט בעתות של אי-ודאות. כמו בנוגע לנפט, גם בעליית מחירי המתכות היקרות משחקים שני גורמים.



הראשון הוא כאמור התערערות היציבות הגיאו-פוליטית במזרח התיכון, ובמקביל, הגורם השני המחזק את המתכות היקרות הוא העלייה בתחזיות האינפלציה עולמית, שכן כידוע המתכות היקרות נחשבות לכלי לגידור מפני אינפלציה.



מעניין לציין כי יחס הזהב/כסף ירד ל-42.3, בקרבת הרמות הנמוכות ביותר מאז פברואר 1998. היחס מודד את התפקוד היחסי של שתי המתכות. יחס גבוה יותר משמעותו שהזהב עולה בביצועיו על הכסף, בעוד שיחס נמוך יותר משמעותו שהכסף עולה בביצועיו על הזהב.) הירידה במדד מלמדת כי הסוחרים מעדיפים כרגע את הכסף ושהוא מגלם פוטנציאל גבוה להתייקרות.



הסקירה נכתבה על ידי מחלקת המחקר של fxcm ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully