וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחד העם מגיב לניו זילנד בירידות חדות

ערן אזרן

22.2.2011 / 10:45

יום המסחר בבורסת תל אביב נפתח בירידות שערים על רקע רעידת האדמה בניו זילנד והכרזת הריבית אתמול. ת"א 25 ות"א 100 יורדים שניהם ב-1.1% והבנקים מאבדים 1.6% מערכם

המסחר נפתח הבוקר באחד העם על רקע החלטתו של נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, להעלות את רמת הריבית במשק בחודש מארס ב-0.25% לרמה של 2.5% והמשך הזעזועים ברחבי העולם.

רעידת אדמה בעוצמה של 6.3 בסולם ריכטר התרחשה הבוקר בדרום ניו זילנד. ממשלת ניו זילנד אישרה כי לפחות 65 אנשים נהרגו. במקביל, נמשכת שפיכות הדמים בלוב - והבוקר הופיע לראשונה שליט לוב, מועמר אל-קדאפי בסרטון טלוויזיוני באורך 22 שניות שבו הודיע כי אין בכוונתו להימלט מהמדינה. כמו כן, גורם מצרי דיווח כי ספינות המלחמה האיראניות חצו את תעלת סואץ והן נמצאות בדרכן לסוריה.

בעקבות שטף הארועים, בורסות אסיה נסחרות בירידות שערים חזקות ומחירי הנפט והסחורות ממשיכים להאמיר. בורסת טוקיו משילה 1.7%, הונג קונג מאבדת 1.9%, סיאול משילה 1.6%, סינגפור מאבדת 1.4%, טייוואן צוללת ב-2.1% ושנחאי יורדת ב-2.1%. מדד בורסת ניו זילנד יורד ב-0.9% והדולר הניו זילנדי נחלש ב-0.6% מול הדולר לרמה של 75.19 סנט לדולר אוסטרלי.

מדדי הבורסה, שנסחרו בימים האחרונים קרוב לרמות השיא, נחלשים הבוקר. מדד ת"א 25 יורד ב-1.1% לרמה של 1,317 נקודות. מדד ת"א 100 נחלש גם הוא ב-1.1% ל-1,213 נקודות. מדד מניות הבנקים נופל ב-1.5% ומדד מניות הנדל"ן נחלש ב-1.6%. היום צפוי להתחדש גם המסחר בארה"ב לאחר שאתמול לא התקיים מסחר בשל יום הנשיא.

העלאת הריבית - בגלל האינפלציה

בנק ישראל העלה אמש את הריבית במשק לחודש מארס ב-0.25% לרמה של 2.5%, לאחר החלטה זהה בחודש הקודם ובהתאם לקונצנזוס מלא בקרב 12 הכלכלנים המקומיים והזרים אשר השתתפו בסקר בלומברג. אחד הגורמים להחלטת הנגיד הוא מדד המחירים לצרכן לחודש ינואר, שעלה ב-0.2% לעומת ציפיות לאי-שינוי.

בבנק ישראל מציינים כגורם הדומיננטי להחלטה את האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים אשר יצאה מתחום היעד. האצה בפעילות המקומית בהובלת הביקושים המקומיים על פי נתוני החשבונאות הלאומית לרבעון האחרון של 2010 והאינדיקטורים השוטפים האחרונים, איפשרו לבנק ישראל להמשיך במדיניות מרסנת. ברבען האחרון נרשם שיעור צמיחה של 7.8% - גבוה משמעותית מהתחזיות המוקדמות לגביו, ובשנת 2010 כולה צמח המשק בכ-4.5%.

בבנק ממשיכים מציינים כי העלייה המהירה במחירי הדירות נמשכה, ועלייתם ב-12 החודשים האחרונים הסתכמה ב-17.5%. בהיקף המשכנתאות בחודש ינואר נרשמה ירידה, אולם קצב הגידול בהלוואות לדיור עדיין גבוה.

מדד המחירים לצרכן עלה ב-12 החודשים האחרונים ב-3.6% - מעל ליעד האינפלציה הממשלתי העומד על 1%1%-3% בשנה. יתרה מזו, על פי נתוני המגמה לתקופה זו, קצב הגידול השנתי של מדד המחירים לצרכן (כמו של המדד ללא דיור, וכן של קצב הגידול של המדד ללא דיור וללא ירקות ופירות) הגיע ל-6.1%. לחצים אינפלציוניים גוברים במשק מהווים את אחד הפרמטרים החשובים שבוחן בנק ישראל בבואו לקבוע את גובה הריבית במשק, והפעם הבנק רמז לפני כן כי הוא חותר להעלאת ריבית על מנת להשיב את רמתה לתחום "הנורמלי".

מניות בולטות במסחר

במקביל להמשך עונת הדו"חות בארה"ב, גם בארץ נערכים לקראת פרסום תוצאות עסקיות של חברות המסכמות את שנת 2010. היום צפוי לדווח בארה"ב בנק המשכנתאות האמריקאי אשר נקלע לקשיים בתקופת המשבר, פרדי מאק, על תוצאותיו, ובהמשך השבוע תדווח חברת תקשורת הסלולר, פרטנר (-1.21% , 6952.0) על תוצאותיה ל-2010.

ארבעה מבעלי המניות של נטפים - קרן מרקסטון, קרן טנא, והקיבוצים יפתח ומגל - הגיעו להסכמה לגבי ההחלטה המשותפת למכור את מלוא אחזקותיהם בנטפים (62%) תמורת שווי פעילות חברה של כמיליארד דולר - כך נודע ל-TheMarker. המחיר כולל חוב של 130 מיליון דולר. בימים האחרונים הגישו השותפים את ההצעה לקיבוץ חצרים, בעל המניות הגדול ביותר בנטפים (38%). על חצרים להחליט בתוך 20 יום אם לממש זכות סירוב ראשונה לאחזקות שותפיו בנטפים, כלומר לשלם תמורתן כ-620 מיליון דולר, כשלחצרים אסור יהיה להסב את הזכות לרכוש חלק או את מלוא המניות של השותפים.

אלביט מערכות (-1.36% , 18790.0), הנמצאת בשליטת מיקי פדרמן, הגיעה להסכמה עם החברה הממשלתית התעשייה האווירית (תע"ש) על רכישת מניותיה (30%) באלישרא תמורת 65 מיליון דולר. העסקה משקפת שווי של 215 מיליון דולר לאלישרא. אלביט, בניהולו של יוסי אקרמן, החזיקה עד כה ב-70% ממניות אלישרא, ותחזיק עתה בבעלות המלאה בחברה.

מניית רציו (0.97% , 52.0) נסחרה אתמול בירידות שערים וריכזה מחזור המסחר הגבוה בתל אביב על רקע הפרסומים לפיהם בדו"ח שפירסמה נובל אנרג'י, מפעילת קידוח לוויתן, לפני מספר ימים, ציינה החברה כי ייתכן שלא תוכל לפתח לבדה את מאגרי הגז הגדולים שנתגלו מול חופי ישראל. ערן יונגר, אנליסט האנרגיה של מגדל שוקי הון סבור כי "אין בהודעה זו להוות פגיעה אפשרית בחברות וביחידות ההשתתפות הנסחרות". יונגר העריך כי "חברת נובל, אשר נבחרה כמפעילת הפרויקט, גם אם תיאלץ להיעזר בחברות אחרות, תעשה זאת, לאור גילוי ממצאי נוספים או עלייה בכמויות במאגרים, ואף ייתכן כי תעשה זאת על ידי הקצאה מחלקה במאגר ולא מחלקם של יתר השותפים".

חברת אל על (-3.77% , 155.7) תרכוש מטוס בואינג 400-747 מחברת R.B Leasing תמורת 23 מיליון דולר, כולל ההשקעה הנדרשת לקליטתו ולהתאמתו לצרכיה של החברה. המטוס הוא משנת ייצור 96' וצפוי להתקבל בשבוע הבא. המטוס החדש ישרת את אל על בקווים הבינוניים והארוכים, למשל לארה"ב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully