וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חקלאי העולם לא עומדים בביקוש לתבואה: מלאי הדגן העולמיים צפויים לרדת ב-13% העונה

סוכנויות הידיעות

22.2.2011 / 17:38

מלאי התירס העולמיים נמצאים בשפל של 37 שנים, על אף הגדלת התפוקה השנתית בעשור האחרון



חקלאים ברחבי העולם אינם מצליחים להתמודד עם הגידול בביקוש לתבואה, חוסר איזון שתורם לעליית מחירי הסחורות החקלאיות וליצירת משבר שידרדר 44 מיליון אנשים למצב של רעב, להערכת הבנק העולמי. מלאי התירס העולמי נמצא בשפל של 37 שנים, עדות לכך שהמגזר החקלאי אינו מצליח להגדיל את תפוקתו בקצב העומד בגידול בביקוש.



בעשור האחרון, גדלה התפוקה העולמית השנתית של חיטה, אורז ומספוא ב-16%. עם זאת, באותה תקופה גדל הביקוש לסחורות אלו ב-20%, לפי נתוני משרד החקלאות האמריקאי (usda). משרד החקלאות האמריקאי מעריך כי היקף המלאים העולמיים של תירס יצטמצם בעונה הנוכחית ל-15% מהתירס בשימוש - שפל מאז 1974.



מלאי כלל התבואות צפויים לרדת ב-13% עד לקציר הבא, להערכת משרד החקלאות - הירידה הראשונה מאז 2007, אז עורר זינוק במחירי המזון כ-60 מהומות ברחבי העולם. גם כעת, עליות מחירים ומחסור במוצרים מסויימים תורם למהומות המתרחשות במדינות רבות.



"עלינו לגדל יבול עצום השנה על מנת לעמוד בצורכי המזון העולמיים", אומר פול ג'שקה, בן 58, מאילינוי, המתכוון להגדיל את שטח גידול התירס שלו ב-50%, כיוון שרווחיות התירס גבוהה כיום ב-50 דולר לדונם לעומת פולי הסויה. "הביקוש המוגדל לבשר ולמוצרי חלב מגדיל את הביקוש לתירס ולפולי סויה", ציין, בהתייחסו לגידולים המשמשים כמספוא. עוד גורם המגדיל את הביקוש לתירס הוא הסובסידיות הממשלתיות לייצור אתאנול מתירס כדלק.



על צד ההיצע משפיעים גם גורמים טבעיים - חקלאים אולי הגדילו את תפוקתם המתוכננת, אך שטפונות ובצורות ברחבי העולם פגעו ביבולים ב-2010, ותרמו לעליות המחירים של החודשים האחרונים. בעונה האחרונה ירדה התבואה העולמית ב-2.4% לעומת העונה המקבילה ב-2010.



ההיצע המוגבל תרם לגידול של 25% בעלויות המזון בשנה שעברה, לשיא כל הזמנים, לפי נתוני האו"ם. מחיר התירס זינק ב-95% בשנה האחרונה. מחיר החיטה זינק ב-71%. מחיר פולי הסויה זינק ב-44%. מחיר האורז עלה ב-11%. לא רק מחירי התבואה טיפסו. מחיר הסוכר הגולמי טיפס לשיא של 30 שנה החודש, ומחיר הכותנה הגיע החודש לשיא כל הזמנים. מחיר החזיר טיפס לשיא של 25 שנה, מחיר החלב הגיע לשיא של 31 שנה, ובינואר נגע מחיר הבקר בשיא כל הזמנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully